Newsy

Polscy specjaliści przenoszą doświadczenie z dużych zagranicznych inwestycji infrastrukturalnych na krajowy rynek

2014-08-29  |  06:30
Mówi:Joanna Bensz, dyrektor zarządzający, CH2M HILL Polska

Krzysztof Celiński, odpowiedzialny za projekty transportowe, CH2M HILL Polska

  • MP4
  • Polscy inżynierowie i projektanci cenieni za granicą. Coraz częściej są angażowani przez globalne firmy w realizację flagowych międzynarodowych inwestycji infrastrukturalnych i transportowych. Dla firm inżynierskich to szansa na podniesienie wydajności i konkurencyjności. Skorzysta też na tym Polska, bo gdy w naszym kraju ruszą duże projekty związane z koleją dużych prędkości czy poprawą bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, będziemy dysponować wykwalifikowaną kadrą z międzynarodowym doświadczeniem.

    ‒ Realizacja części usług przez polskich specjalistów na rzecz naszych biur w Wielkiej Brytanii czy USA to świetne rozwiązanie dla takich globalnych firm, jak CH2M HILL – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Joanna Bensz, dyrektor zarządzająca CH2M HILL Polska, firmy specjalizującej się w projektowaniu, doradztwie technicznym i zarządzaniu inwestycjami infrastrukturalnymi. ‒ Jest to połączenie wzrostu konkurencyjności z rozwojem doświadczenia zawodowego. Daje to naszym pracownikom możliwość pracy nad najciekawszymi tematami, które realizuje firma, i nad projektami, które na terenie Polski często nie są jeszcze aż tak złożone lub zaawansowane technologicznie.

    To na przykład duże projekty drogowe, jak utrzymanie infrastruktury drogowej A-one+, czy kolejowe – np. kolej dużych prędkości High Speed 2 i przecinająca Londyn, w dużym stopniu pod ziemią, linia Crossrail. W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu projektów na taką skalę. Kolej dużych prędkości może jednak powstać w ciągu następnych kilkunastu lat, więc doświadczeni inżynierowie będą bardzo cenni.

    – Ponieważ są to inwestycje, które będą realizowane przez najbliższe lata, zakładamy poważny rozwój naszego biura w Warszawie, tak by coraz większa część projektu mogła być realizowana przez polskich inżynierów – dodaje Bensz.

    Znacznie szybciej może zostać wykorzystane doświadczenie zatrudnianych przez CH2M HILL specjalistów projektujących zabezpieczenia przeciwpowodziowe.

    Inżynierowie nie muszą opuszczać Polski, aby zdobywać ciekawe doświadczenie zawodowe. Większość zadań mogą wykonywać z biur spółki w Krakowie, Warszawie i Katowicach, a za granicę wyjeżdżają jedynie wtedy, gdy konieczna jest wizja lokalna lub spotkanie z klientem. Taki model współpracy to duża oszczędność dla zamawiających, a dla polskich pracowników możliwość pracy przy interesujących kontraktach.

    ‒ Nasi projektanci i inżynierowie są bardzo cenieni przez naszych kolegów z Wielkiej Brytanii czy Stanów Zjednoczonych. W związku z tym coraz aktywniej bierzemy udział w międzynarodowych przedsięwzięciach. Ostatnio firma wygrała duże projekty autostradowe w Irlandii i Wielkiej Brytanii i tam nasi inżynierowie będą brali aktywny udział w pracach projektowych – podkreśla Krzysztof Celiński, dyrektor działu transportu w CH2M HILL Polska.

    Spółka coraz częściej wykorzystuje tę przewagę w postępowaniach przetargowych. Zwiększa też zatrudnienie i szuka nowych inżynierów i projektantów.

    Joanna Bensz dodaje, że choć współpraca z brytyjskimi biurami CH2M HILL w zakresie projektów transportowych jest wciąż na etapie pilotażu, krakowski dział przemysłowy prowadzi takie działania już od kliku lat.

    ‒ Nasz dział przemysłowy od wielu lat współpracuje z naszymi biurami w Stanach Zjednoczonych, na Bliskim Wschodzie i w Azji. Na razie 80 proc. naszych usług w tym sektorze jest realizowanych za granicą, ale powoli zaczynamy te kompetencje przenosić również na rynek polski – wylicza Bensz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym

    O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.

    Handel

    Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem

    Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.

    Problemy społeczne

    Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków

    Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.