Newsy

Polska na ostatnim miejscu w Europie pod względem liczby gospodarstw podłączonych do sieci światłowodowej

2013-07-05  |  05:00

Poszerzenie dostępu do internetu szerokopasmowego to znacząca korzyść nie tylko dla społeczeństwa, ale też dla gospodarki. Wzrost penetracji sieci szerokopasmowych o 10 punktów procentowych przekłada się na 1 punkt procentowy wzrostu PKB. Jednak w Polsce jedynie 0,5 proc. gospodarstw domowych jest podłączonych do sieci światłowodowej.

 – Dzisiaj coraz więcej użytkowników internetu rozumie jak ważną rolę odgrywa internet szerokopasmowy i sieci światłowodowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Witoń, prezes HAWE S.A. – To rola nie tylko komunikacyjna, ale także ekonomiczna i społeczna.

Polska jednak odstaje w konkurencji z innymi krajami pod względem liczby gospodarstw podłączonych do sieci światłowodowej.

 – Z trwogą muszę powiedzieć, że Polska jest pod tym względem na ostatnim miejscu w Europie – twierdzi Witoń. – Nasz kraj znacznie przegrywa w konkurencji nie tylko z Koreą, Japonią czy Stanami Zjednoczonymi, ale także z innymi krajami UE, Francją, Szwecją, Norwegią czy Hiszpanią.

A jak podkreśla, jest o co walczyć. Wzrost  10 punktów procentowych penetracji sieci szerokopasmowych w ostatniej mili (FTTH - Fiber to the home) oznacza wzrost o 1 punkt procentowy PKB kraju. Tym bardziej, że sieć światłowodowa i dystrybucyjna daje Polsce w tym zakresie duże możliwości.

Ogólnopolska Sieć Światłowodowa Hawe ma już ponad 3,5 tys. km. W ostatnim czasie została powiększona o kolejne 200 km na odcinku Warszawa-Białystok. Jak podkreśla prezes Hawe, rozbudowa infrastruktury jest kluczowa z punktu widzenia pozycji spółki. Tym bardziej, że zapotrzebowanie na rynku jest coraz większe. Mogą o tym świadczyć podpisane w ostatnich dniach umowy Hawe z operatorami telekomunikacyjnymi, dostawcami telewizji kablowych i usług internetowych (Netia, TK Telekom, Polkomtel, Multimedia Polska).

Rozwój e-commerce

Rozwój sieci szerokopasmowej oznacza także zwiększenie sprzedaży internetowej. Dzięki szybkiemu internetowi możliwe będzie bowiem wdrażanie aplikacji, które ułatwią i zachęcą klientów do zakupów w sieci. Jak twierdzi Krzysztof Witoń, oznacza to, że w sieci pojawi się ok. 40 mld zł. 

 – Wejdą nowe usługi i nowe aplikacje, które umożliwią przeglądanie w domu tego, co się dzieje na półkach, oglądanie produktu w różnym zakresie i np. sprawdzanie, z jakiego materiału zrobiony jest dany produkt – twierdzi Witoń. – Umożliwią one jeszcze lepsze poznanie produktu niż w sklepie, w którym nie zawsze mamy możliwość porozmawiania z kompetentnym doradcą. To sprzyjać będzie podejmowaniu racjonalnych decyzji przez konsumentów.

Grupa kapitałowa HAWE świadczy usługi operatorskie w oparciu o posiadaną infrastrukturę światłowodową, a także usługi projektowe i budowalne dla samorządów, przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz branży elektroenergetycznej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.