Newsy

Polskie Inwestycje Rozwojowe: Do końca roku chcielibyśmy mieć podpisane 3-4 umowy z firmami

2013-11-27  |  06:55

Polskie Inwestycje Rozwojowe zapowiadają, że jeszcze w tym roku zostaną zawarte dwa lub trzy kolejne porozumienia dotyczące inwestycji infrastrukturalnych. Jedna z nich ma szansę zakończyć się umową inwestycyjną w pierwszym kwartale 2014 roku, podobnie jak domknięcie projektu z Lotosem. Na razie wiadomo jedynie, że nowe inwestycje, w które zamierza zaangażować się PIR, będą spoza z branży paliwowo-gazowej.

 – Liczymy bardzo, że dwa, a może nawet trzy projekty uda nam się w takim samym stadium zaprezentować rynkowi, jak mieliśmy możliwość z robić to w przypadku złoża B8 Lotosu półtora miesiąca temu, czyli na stosunkowo wczesnym etapie, ale już jednak wystarczająco solidnym, by sądzić że transakcja taka ma szansę się zrealizować – deklaruje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mariusz Grendowicz, prezes Polskich Inwestycji Rozwojowych. 

Porozumienia miałyby zostać zawarte jeszcze w tym roku. 

 – Myślę że zakończymy ten rok z trzema, może czterema transakcjami, które zaprezentowaliśmy i zaprezentujemy rynkowi – zaznacza prezes PIR. – Są to branże inne niż ta, z którą mamy do czynienia w przypadku złoża B8, czyli nie będzie to ropa ani gaz.

Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) dążą obecnie do podpisania umowy inwestycyjnej z Lotosem na współfinansowanie energetycznego projektu złoża B8. Porozumienie w tej sprawie państwowa spółka podpisała w październiku.

 – Mówimy cały czas o bardzo wstępnych etapach przygotowań, bo umowa z Lotosem podpisana półtora miesiąca temu była porozumieniem zmierzającym ku inwestycji, lecz nie była to jeszcze umowa inwestycyjna – tłumaczy Mariusz Grendowicz.

Chodzi o inwestycję polegającą na uruchomieniu i eksploatacji złoża ropy naftowej na Morzu Bałtyckim, która ma wzmocnić bezpieczeństwo energetyczne kraju. To pierwszy projekt infrastrukturalny, w który zaangażował się PIR. Harmonogram inwestycji zakłada, że umowa inwestycyjna zostanie podpisana w pierwszym kwartale 2014 roku, a uruchomienie produkcji ropy naftowej nastąpi na koniec 2015 roku. 

 – Mamy nadzieję, że podpiszemy z Lotosem umowę inwestycyjną w okolicach pierwszego kwartału przyszłego roku. Kawał pracy został już wykonany – dodaje prezes PIR.

Z założeń państwowej półki wynika, że na mocy wszystkich porozumień zawartych w tym roku, umowy inwestycyjne zostaną podpisane w przyszłym roku. Ich wartość ma wynieść około miliarda złotych. W przypadku najlepiej przygotowanych projektów, istnieje możliwość zrealizowania ich jeszcze w tym samym roku.

 – Jeden z nich jest realizowany przez podmiot prywatny, a zatem nie mamy wymogów ustawy o zamówieniach publicznych. W tego typu przypadkach będziemy mieli możliwość szybszej realizacji projektów, bo nie będą wymagać bardzo długotrwałych procesów przetargowych – wyjaśnia Mariusz Grendowicz.

Ambitne plany PIR zakładają realizację nawet pięciu inwestycji rocznie. Mariusz Grendowicz ocenia je jako optymistyczne, ale również realne.

Powołana do pobudzania słabnącej gospodarki spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe docelowo ma zarządzać 10 mld zł, które pozyska ze sprzedaży akcji państwowych spółek.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

Transport

Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

Infrastruktura

W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.