Newsy

Producenci stali cierpią z powodu sytuacji w branży budowlanej

2012-08-17  |  06:13
Mówi:Robert Wojdyna
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Konsorcjum Stali S.A.
  • MP4

    Kryzys w budowlance odczuwają również dostawcy stali. Dziś rozglądają się za nowymi możliwościami rozwoju. Ich zdaniem budownictwo stało się zbyt ryzykowaną branżą.  Wolimy nie sprzedać, nie zarobić, ale jednak nie ryzykować  tłumaczy prezes zarządu Konsorcjum Stali S.A.

    Branża budowlana, przede wszystkim w sektorze infrastrukturalnym, przechodzi poważny kryzys. Skończyły się inwestycje związane z Euro 2012 – stadiony zbudowano, drogi wraz z infrastrukturą oddano do użytku. Do tego dochodzą problemy z terminowymi płatnościami. Jak ostrzegali ekonomiści, ma to również bezpośrednie przełożenie na dostawców materiałów, podwykonawców i innych kooperantów firm budowlanych.

     – Na pewno problemy branży budowlanej przekładają się na wiele firm z branży stalowej. Coraz częściej pojawiają się zatory płatnicze, coraz częściej musimy odmówić sprzedaży. Wolimy nie sprzedać, nie zarobić, ale jednak nie ryzykować. Również firmy, które ubezpieczają należności bardzo ostrożnie podchodzą do branży budowlanej – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Robert Wojdyna, prezes Konsorcjum Stali.

    Jego zdaniem, problemy w budowlance rozpoczęły się jeszcze przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, chociaż prognozy z początku roku zapowiadały raczej całoroczne wzrosty.

     – Pierwszy kwartał zapowiadał rzeczywiście bardzo dobry rok i duży boom w budownictwie. Wszyscy liczyliśmy na to, że ta końcówka przed Euro 2012 to będzie nasz moment. Niestety tak nie było. Rozpoczęły się problemy wielu firm budowlanych i ten dobry okres skończył się szybciej niż zakładaliśmy – przyznaje Robert Wojdyna. – Myślę, że to minie, że jednak branża się oczyści i wrócą lepsze czasy, ale trzeba to przetrwać.

    Jak podkreśla, sposobem na przetrwanie jest często odejście od budowlanki. Dziś wielu producentów stali szuka wyjść awaryjnych z tej sytuacji, np. podpisując umowy z producentami sprzętu AGD czy firmami motoryzacyjnymi.

     – Pomysł, że będziemy próbowali uciec od budowlanki, zrodził się u nas już kilka lat temu. W tym roku zakończyliśmy budowę dużego centrum serwisowego wyrobów płaskich w Krakowie i to jest asortyment, który chcemy rozwijać, czyli przetwórstwo stali i wyrobów płaskich. To jest w mniejszym stopniu związane z branżą budowlaną – mówi Robert Wojdyna.

    Spółka – największy dystrybutor stali w Polsce – interesuje się również działalnością w branży energetycznej i kolejowej.

     – Liczymy bardzo mocno na to, że w energetyce będziemy aktywnie uczestniczyć. Chociaż to jest dla nas wciąż branża budowlana, bo będziemy obecni na początku budowy przy żelbecie. Jeżeli chodzi o kolejnictwo, to nasza spółka Polcynk, która posiada odpowiednie certyfikaty do produkcji słupów do trakcji kolejowej, ma już zagwarantowane 100 proc. mocy produkcyjnej na ten rok – wyjaśnia prezes Konsorcjum Stali.

    Konsorcjum w ubiegłym roku wypracowało blisko 26 mln zł netto. Prezes przyznaje, że w tym roku spodziewa się pogorszenia wyników.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.