Newsy

Przybywa centrów magazynowych. Głównie dzięki poprawiającej się infrastrukturze.

2013-08-29  |  06:15

Dzięki rozbudowie infrastruktury drogowej i portów coraz więcej firm otwiera w Polsce swoje centra magazynowe. W całym kraju wynajmowanych jest już ponad 7 mln m kw. powierzchni magazynowej, a mniej niż 10 proc. stoi puste. Dla finansów państwa szczególne znaczenie mają kontenery trafiające do Polski statkami.

Tomasz Olszewski, ekspert firmy doradczej Jones Lang LaSalle podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że centrów magazynowych przybywa głównie dzięki poprawiającej się infrastrukturze transportowej.  

Znakomita większość nowych inwestycji powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie nowo budowanych dróg i węzłów autostradowych. Dzisiaj większość transakcji zawieranych jest w okolicach największych aglomeracji, przede wszystkim okolice Warszawy, szeroko pojętej Polski Centralnej, czyli mniej więcej Łódź, Piotrków Trybunalski, także Poznań, Górny Śląsk, Wrocław i w coraz większym stopniu również rejon Trójmiasta i Gdańska – wylicza Olszewski.

Dzięki powstającej siatce dróg polska gospodarka ma szansę na szybszy rozwój. Równie ważne są również inne obszary infrastruktury, np. rozbudowa portów morskich. Olszewski podkreśla, że następuje wśród nich specjalizacja, a najwięcej korzystamy na dobrze radzących sobie terminalach kontenerowych. Dzięki rozbudowie portu w Gdańsku znacznie wzrosła liczba operatorów zainteresowanych transportem kontenerów bezpośrednio do Polski. Wcześniej te same towary trafiały najpierw do portów w Hamburgu lub Rotterdamie, a dopiero stamtąd drogami do Polski.

Oczywiście zwiększenie liczby odpraw w samym porcie gdańskim ma kapitalne znaczenie dla polskiej gospodarki, ma bezpośrednie przełożenie chociażby na wpływy z podatku VAT, który odprowadzany jest w kraju pierwszego wprowadzenia towaru do obrotu w UE. Z tego punktu widzenia odprawianie produktów w Polsce również wiąże się ze sporymi korzyściami budżetowymi – podkreśla Olszewski.

Głębokowodny terminal DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku, który może obsługiwać największe na świecie kontenerowce klasy Triple-E, oraz Baltic Container Terminal w Gdyni notują coraz lepsze wyniki. DCT w ubiegłym roku miał ponad 40-procentowy wzrost liczby przeładowanych kontenerów dwudziestostopowych, a BCT - 13-procentowy. Dzięki temu firmy logistyczne chętnie wynajmują magazyny w Trójmieście i okolicy. Dotyczy to m.in. spółek zajmujących się importem towarów z Azji. Dużym atutem jest autostrada A1, która łączy Pomorze z centrum kraju, a docelowo poprowadzi aż do południowej granicy.

Olszewski przekonuje, że dynamiczny wzrost popytu na powierzchnie magazynowe to doskonały sygnał dla całej gospodarki. Według niego poprawa koniunktury w tym sektorze zwykle zapowiada rozwój również w pozostałych obszarach rynku.

 Oczywiście popyt na powierzchnie magazynowe jest ściśle związany z ogólnym stanem gospodarki i rozwojem popytu wewnętrznego. Co ciekawe, rynek powierzchni magazynowych zawsze był takim papierkiem lakmusowym, który pokazywał stan polskiej gospodarki. Jako pierwszy wchodził w recesję i jako pierwszy się z niej wycofywał. Patrząc pod tym kątem można powiedzieć, że wzrost zapotrzebowania na magazyny dobrze świadczy o perspektywach polskiej gospodarki na najbliższą przyszłość – przewiduje ekspert firmy doradczej Jones Lang LaSalle.

Wynajmującymi powierzchnię magazynową w Polsce są głównie światowe koncerny specjalizujące się w tego typu działalności. Wśród nich liderami są ProLogis, Panatonni, SEGRO i Goodman. Wśród ich klientów są różnorodne przedsiębiorstwa, m.in. firmy produkcyjne, operatorzy logistyczni, spółki z branży FMCG (produkty szybko zbywalne).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.