Mówi: | Tomasz Olszewski |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Jones Lang LaSalle |
Przybywa centrów magazynowych. Głównie dzięki poprawiającej się infrastrukturze.
Dzięki rozbudowie infrastruktury drogowej i portów coraz więcej firm otwiera w Polsce swoje centra magazynowe. W całym kraju wynajmowanych jest już ponad 7 mln m kw. powierzchni magazynowej, a mniej niż 10 proc. stoi puste. Dla finansów państwa szczególne znaczenie mają kontenery trafiające do Polski statkami.
Tomasz Olszewski, ekspert firmy doradczej Jones Lang LaSalle podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że centrów magazynowych przybywa głównie dzięki poprawiającej się infrastrukturze transportowej.
– Znakomita większość nowych inwestycji powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie nowo budowanych dróg i węzłów autostradowych. Dzisiaj większość transakcji zawieranych jest w okolicach największych aglomeracji, przede wszystkim okolice Warszawy, szeroko pojętej Polski Centralnej, czyli mniej więcej Łódź, Piotrków Trybunalski, także Poznań, Górny Śląsk, Wrocław i w coraz większym stopniu również rejon Trójmiasta i Gdańska – wylicza Olszewski.
Dzięki powstającej siatce dróg polska gospodarka ma szansę na szybszy rozwój. Równie ważne są również inne obszary infrastruktury, np. rozbudowa portów morskich. Olszewski podkreśla, że następuje wśród nich specjalizacja, a najwięcej korzystamy na dobrze radzących sobie terminalach kontenerowych. Dzięki rozbudowie portu w Gdańsku znacznie wzrosła liczba operatorów zainteresowanych transportem kontenerów bezpośrednio do Polski. Wcześniej te same towary trafiały najpierw do portów w Hamburgu lub Rotterdamie, a dopiero stamtąd drogami do Polski.
– Oczywiście zwiększenie liczby odpraw w samym porcie gdańskim ma kapitalne znaczenie dla polskiej gospodarki, ma bezpośrednie przełożenie chociażby na wpływy z podatku VAT, który odprowadzany jest w kraju pierwszego wprowadzenia towaru do obrotu w UE. Z tego punktu widzenia odprawianie produktów w Polsce również wiąże się ze sporymi korzyściami budżetowymi – podkreśla Olszewski.
Głębokowodny terminal DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku, który może obsługiwać największe na świecie kontenerowce klasy Triple-E, oraz Baltic Container Terminal w Gdyni notują coraz lepsze wyniki. DCT w ubiegłym roku miał ponad 40-procentowy wzrost liczby przeładowanych kontenerów dwudziestostopowych, a BCT - 13-procentowy. Dzięki temu firmy logistyczne chętnie wynajmują magazyny w Trójmieście i okolicy. Dotyczy to m.in. spółek zajmujących się importem towarów z Azji. Dużym atutem jest autostrada A1, która łączy Pomorze z centrum kraju, a docelowo poprowadzi aż do południowej granicy.
Olszewski przekonuje, że dynamiczny wzrost popytu na powierzchnie magazynowe to doskonały sygnał dla całej gospodarki. Według niego poprawa koniunktury w tym sektorze zwykle zapowiada rozwój również w pozostałych obszarach rynku.
– Oczywiście popyt na powierzchnie magazynowe jest ściśle związany z ogólnym stanem gospodarki i rozwojem popytu wewnętrznego. Co ciekawe, rynek powierzchni magazynowych zawsze był takim papierkiem lakmusowym, który pokazywał stan polskiej gospodarki. Jako pierwszy wchodził w recesję i jako pierwszy się z niej wycofywał. Patrząc pod tym kątem można powiedzieć, że wzrost zapotrzebowania na magazyny dobrze świadczy o perspektywach polskiej gospodarki na najbliższą przyszłość – przewiduje ekspert firmy doradczej Jones Lang LaSalle.
Wynajmującymi powierzchnię magazynową w Polsce są głównie światowe koncerny specjalizujące się w tego typu działalności. Wśród nich liderami są ProLogis, Panatonni, SEGRO i Goodman. Wśród ich klientów są różnorodne przedsiębiorstwa, m.in. firmy produkcyjne, operatorzy logistyczni, spółki z branży FMCG (produkty szybko zbywalne).
Czytaj także
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2024-08-30: Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-05-29: Rosną koszty transportu morskiego. Wszystko przez ataki bojowników Huti na statki handlowe
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2024-01-12: Coraz więcej firm chce ograniczać pracę zdalną. Oczekiwania pracowników wobec biur są coraz bardziej wyśrubowane
- 2024-01-19: Pracownicy oczekują od miejsca pracy dobrego dojazdu i bliskości różnych punktów usług. Bez tego trudno przyciągnąć ich z powrotem do biur
- 2024-01-30: Pracownicy uzależniają powrót do biura od oferowanych atrakcji. Firmy inwestują więc w przestrzenie eventowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.