Mówi: | Tomasz Olszewski |
Funkcja: | ekspert |
Firma: | Jones Lang LaSalle |
Przybywa centrów magazynowych. Głównie dzięki poprawiającej się infrastrukturze.
Dzięki rozbudowie infrastruktury drogowej i portów coraz więcej firm otwiera w Polsce swoje centra magazynowe. W całym kraju wynajmowanych jest już ponad 7 mln m kw. powierzchni magazynowej, a mniej niż 10 proc. stoi puste. Dla finansów państwa szczególne znaczenie mają kontenery trafiające do Polski statkami.
Tomasz Olszewski, ekspert firmy doradczej Jones Lang LaSalle podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria, że centrów magazynowych przybywa głównie dzięki poprawiającej się infrastrukturze transportowej.
– Znakomita większość nowych inwestycji powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie nowo budowanych dróg i węzłów autostradowych. Dzisiaj większość transakcji zawieranych jest w okolicach największych aglomeracji, przede wszystkim okolice Warszawy, szeroko pojętej Polski Centralnej, czyli mniej więcej Łódź, Piotrków Trybunalski, także Poznań, Górny Śląsk, Wrocław i w coraz większym stopniu również rejon Trójmiasta i Gdańska – wylicza Olszewski.
Dzięki powstającej siatce dróg polska gospodarka ma szansę na szybszy rozwój. Równie ważne są również inne obszary infrastruktury, np. rozbudowa portów morskich. Olszewski podkreśla, że następuje wśród nich specjalizacja, a najwięcej korzystamy na dobrze radzących sobie terminalach kontenerowych. Dzięki rozbudowie portu w Gdańsku znacznie wzrosła liczba operatorów zainteresowanych transportem kontenerów bezpośrednio do Polski. Wcześniej te same towary trafiały najpierw do portów w Hamburgu lub Rotterdamie, a dopiero stamtąd drogami do Polski.
– Oczywiście zwiększenie liczby odpraw w samym porcie gdańskim ma kapitalne znaczenie dla polskiej gospodarki, ma bezpośrednie przełożenie chociażby na wpływy z podatku VAT, który odprowadzany jest w kraju pierwszego wprowadzenia towaru do obrotu w UE. Z tego punktu widzenia odprawianie produktów w Polsce również wiąże się ze sporymi korzyściami budżetowymi – podkreśla Olszewski.
Głębokowodny terminal DCT (Deepwater Container Terminal) w Gdańsku, który może obsługiwać największe na świecie kontenerowce klasy Triple-E, oraz Baltic Container Terminal w Gdyni notują coraz lepsze wyniki. DCT w ubiegłym roku miał ponad 40-procentowy wzrost liczby przeładowanych kontenerów dwudziestostopowych, a BCT - 13-procentowy. Dzięki temu firmy logistyczne chętnie wynajmują magazyny w Trójmieście i okolicy. Dotyczy to m.in. spółek zajmujących się importem towarów z Azji. Dużym atutem jest autostrada A1, która łączy Pomorze z centrum kraju, a docelowo poprowadzi aż do południowej granicy.
Olszewski przekonuje, że dynamiczny wzrost popytu na powierzchnie magazynowe to doskonały sygnał dla całej gospodarki. Według niego poprawa koniunktury w tym sektorze zwykle zapowiada rozwój również w pozostałych obszarach rynku.
– Oczywiście popyt na powierzchnie magazynowe jest ściśle związany z ogólnym stanem gospodarki i rozwojem popytu wewnętrznego. Co ciekawe, rynek powierzchni magazynowych zawsze był takim papierkiem lakmusowym, który pokazywał stan polskiej gospodarki. Jako pierwszy wchodził w recesję i jako pierwszy się z niej wycofywał. Patrząc pod tym kątem można powiedzieć, że wzrost zapotrzebowania na magazyny dobrze świadczy o perspektywach polskiej gospodarki na najbliższą przyszłość – przewiduje ekspert firmy doradczej Jones Lang LaSalle.
Wynajmującymi powierzchnię magazynową w Polsce są głównie światowe koncerny specjalizujące się w tego typu działalności. Wśród nich liderami są ProLogis, Panatonni, SEGRO i Goodman. Wśród ich klientów są różnorodne przedsiębiorstwa, m.in. firmy produkcyjne, operatorzy logistyczni, spółki z branży FMCG (produkty szybko zbywalne).
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2024-08-30: Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
- 2024-05-08: Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
- 2024-05-29: Rosną koszty transportu morskiego. Wszystko przez ataki bojowników Huti na statki handlowe
- 2024-02-05: Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów
- 2024-01-12: Coraz więcej firm chce ograniczać pracę zdalną. Oczekiwania pracowników wobec biur są coraz bardziej wyśrubowane
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.