Newsy

Rynek transportu intermodalnego rośnie. Potrzebna jednak lepsza realizacja strategii rządu

2013-05-02  |  05:07

Pomimo kryzysu, w ostatnich latach transport intermodalny, czyli łączący różne środki transportu, np. kolej czy transport morski rozwijał się dynamicznie i branża optymistycznie patrzy w przyszłość. Jednak według prezesa należącego do PKP Cargo Cargospedu, rząd musi lepiej realizować politykę wspierania transportu intermodalnego. Obecnie przewozy intermodalne stanowią zaledwie kilka procent rynku.

Rynek transportu intermodalnego w Polsce ma spore pole do rozwoju. Obecnie niecałe 5 proc. pracy przewozowej to przewozy intermodalne. Urząd Transportu Kolejowego przewiduje, że do 2020 r. wartość ta podwoi się, co pozwoli obniżyć koszty generowane przez transport lądowy nawet o 2,7 mld zł. W 2010 r. w Polsce, jak wynika z danych resortu transportu, działało 19 kolejowych terminali intermodalnych, ale do 2020 r. ich liczba powinna wzrosnąć do 30.

Działający w ramach grupy PKP Cargo Logistics Cargosped jest jednym z liderów polskiego rynku transportu intermodalnego. Spółka oferuje przewozy kolejowe i drogowe po Polsce i za granicę. W 2000 r. została wydzielona z PKP, a od 2005 r. całkowitym właścicielem jest PKP Cargo. Cargosped posiada własne terminale kontenerowe w Warszawie, Mławie, Braniewie, Gliwicach i Kobylnicy.

– Mamy nadzieję, że wyjdziemy obronną ręką z tego okresu spowolnienia. Szczególnie przy wykorzystaniu zasobów spółki matki, PKP Cargo – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Daniel Ryczek, prezes Cargospedu.

Ryczek podkreśla, że na poziomie ogólnych założeń rząd wspiera wprawdzie transport intermodalny, ale gorzej jest z wdrażaniem tych planów. W strategii rozwoju transportu ze stycznia tego roku znalazł się rozdział o wspieraniu tego segmentu przewozów, który w Polsce jest wciąż młody i mało rozwinięty.

 – Ten transport intermodalny jest takim przykładem na to, jak państwo może realizować mądrą, logiczną rozsądną politykę transportową tak, żeby dokonywać logicznych, mądrych wyborów co do tego, jakimi środkami transportu ładunki mają być przemieszczane w obrębie kraju. Po to, by efektywnie wykorzystywać z jednej strony infrastrukturę, na którą są pieniądze publiczne, a z drugiej strony, żeby minimalizować negatywne efekty generowane przez transport czy przez poszczególne gałęzie transportu – mówi Ryczek. 

Dobra strategia jest szczególnie ważna w zakresie planowania inwestycji – kosztowne przedsięwzięcia są finansowane ze środków publicznych.

– Kompleksowe wykorzystanie bardzo różnorodnych instrumentów pozwala stymulować rozwój rynku, pozwala kontrolować generowanie kosztów zewnętrznych transportu, pozwala panować nad dedykowaniem środków publicznych do rozmaitych sfer życia gospodarczego i społecznego – wylicza korzyści prezes Cargospedu.

Więcej na temat
Transport PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Powstaje terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie Wszystkie newsy
2013-05-20 | 06:40

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Powstaje terminal kontenerowy w Poznaniu-Franowie

PKP Cargo inwestuje w transport intermodalny. Konkurencja z transportem samochodowym to szansa dla tej spółki. Najważniejsza inwestycja to budowa terminala kontenerowego
Transport Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności
2013-03-06 | 06:25

Transport intermodalny może przynieść Polakom niemal 3 mld zł oszczędności

Aktualizacja 17:30 Przewozy intermodalne, czyli łączące różne środki transportu, mogą do 2020 roku  o 2,7 mld zł obniżyć koszty generowane przez transport, a
Infrastruktura Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury
2012-09-03 | 06:08

Transport intermodalny w ciągu roku urósł dwukrotnie. Dalszy rozwój uzależniony od poprawy infrastruktury

Polska gospodarka w coraz większym stopniu czerpie korzyści, jakie daje transport intermodalny, czyli połączenie w jeden mechanizm trzech tradycyjnych dróg: morskiej, drogowej

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.