Newsy

Rząd zabrał pieniądze na budowę torów. PKP PLK zaciągnie dług, by inwestycje mogły się toczyć.

2013-08-30  |  06:55
Mówi:Remigiusz Paszkiewicz
Funkcja:prezes zarządu
Firma:PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
  • MP4
  • Pomimo zmniejszenia o miliard złotych rządowej dotacji dla PKP PLK, program inwestycyjny prowadzony na polskich torach jest niezagrożony. Spółka zamierza pozyskać brakujące środki z emisji obligacji, których wartość może sięgnąć 1,5 mld zł. Emisja ma nastąpić jeszcze w tym roku, a obligacje obejmą banki. Spółka zapewnia, że nie wpłynie to na wysokość stawek dostępu.

    Postanowiliśmy kontynuować program inwestycyjny, w związku z czym szukaliśmy innych źródeł finansowania. Tutaj najlepsze wydają się obligacje, czyli emisja za pośrednictwem rynków finansowych – tłumaczy Agencji Informacyjnej Newseria Remigiusz Paszkiewicz, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. – W tej chwili toczy się w sumie 169 projektów na dziesiątki miliardów złotych. Oczywiście absurdem byłoby je zatrzymywać z powodu przejściowych kłopotów finansów publicznych.

    Rząd zadecydował 20 sierpnia o nowelizacji budżetu. Wśród niemal 8 mld zł cięć znalazła się propozycja redukcji dotacji dla PKP PLK o 1 mld zł. W ramach dotacji inwestycyjnej oraz podmiotowej spółka miała w tym roku otrzymać niemal 2,8 mld zł. Paszkiewicz zapewnia jednak, że pieniądze pozyskane z obligacji pokryją tę lukę, a zmniejszona dotacja nie wpłynie negatywnie na prowadzone inwestycje.

    Prezes PKP PLK zaznacza, że trwające inwestycje to największy taki program w historii. W celu jego realizacji spółka zatrudniła wiele nowych osób i pomimo obcięcia rządowej dotacji zamierza zgodnie z planem wykorzystać w całości środki unijne dostępne w trwającej jeszcze do końca tego roku perspektywie budżetowej.

    Zainteresowanie obligacjami PKP PLK, jak podkreśla Remigiusz Paszkiewicz, jest wśród banków bardzo duże, co wiąże się również z niewielkim ryzykiem inwestycyjnym. PKP PLK nie zamierza przeznaczać żadnych obligacji dla inwestorów indywidualnych.

    Chcemy, żeby ta emisja doszła do skutku w IV kwartale tego roku tak, żebyśmy mieli jeszcze pieniądze z tej emisji na potencjalne uzupełnienie płatności, które pojawią się właśnie w czwartym kwartale, kiedy zresztą realizujemy największą część płatności wynikających z tego, że to jest końcówka sezonu budowlanego i wtedy spływa najwięcej faktur od wykonawców inwestycji – wyjaśnia Remigiusz Paszkiewicz.

    Zmiana sposobu finansowania inwestycji przez PKP PLK nie będzie miało wpływu na stawki dostępu do torów. Do obliczania bazy tych opłat nie można używać wydatków inwestycyjnych (tzw. CAPEX). Zgodnie z unijnym prawem PKP PLK, jako państwowy zarządca infrastruktury, nie może generować zysków, a stawki pobierane od przewoźników kolejowych powinny jedynie pokrywać koszty związane bezpośrednio z prowadzonymi przewozami, czyli koszty zmienne.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.