Mówi: | Przemysław Ruchlicki |
Funkcja: | Ekspert |
Firma: | Krajowa Izba Gospodarcza |
Tiry bardziej ekologiczne i ekonomiczne. Firmy transportowe inwestują w nowy tabor
Mniejsze spalanie paliwa i nawet o połowę niższe opłaty viaTOLL - to główne powody, dla których na polskich drogach pojawia się coraz więcej ciężarówek, spełniających ostrzejsze normy ekologiczne. Sprzedaż takich pojazdów w ubiegłym roku wzrosła dwukrotnie.
- Obserwowaliśmy w roku 2011 bardzo duży wzrost sprzedaży ciężarówek i ciągników spełniających normę emisji Euro 5 - mówi Przemysław Ruchlicki, ekspert Krajowej Izby Gospodarczej.
Na krajowe drogi wyjechało ok. 33 tys. takich samochodów. W 2010 roku sprzedano ich 16 tys., jeszcze rok wcześniej - zaledwie 7 tys.
Zdaniem eksperta KIG o wymianie taboru na nowszy decydują przede wszystkim względy ekonomiczne.
- To wiąże się dla przedsiębiorców z korzyściami ekonomicznymi, jeżeli popatrzymy przez pryzmat e-myta, ponieważ przejazd ciężarówki spełniającej normę E5 jest o wiele tańszy niż ciężarówek starego typu. Równocześnie te nowoczesne ciężarówki spalają o wiele mniej paliwa niż stare, więc przedsiębiorca ma tutaj podwójną korzyść. Po pierwsze uiszcza niższe opłaty za przejechanie płatnym odcinkiem. Po drugie wydaje mniej na paliwo - podkreśla Przemyslaw Ruchlicki.
Opłata w systemie viaTOLL za przejechanie 1 km może być nawet o połowę niższa dla samochodów spełniających ostrzejsze normy środowiskowe. Podobne zasady obowiązują również w systemach elektronicznych w innych europejskich krajach.
W ten sposób szukając oszczędności firmy transportowe - mniej lub bardziej świadomie - dodatkowo przyczyniają się do działań ekologicznych.
- Niewątpliwie bardziej biorą pod uwagę aspekt ekonomiczny prowadzenia działalności niż walory ekologiczne. Na przykładzie e-myta widać, że te dwie wartości się połączyły - uważa ekspert KIG.
Wymianę taboru na bardziej ekologiczny odnotował również operator systemu viaTOLL. Coraz częściej przedsiębiorcy rejestrują w nim auta spełniające normę Euro 4, Euro 5 lub Euro 6. Obecnie na ponad 700 tys. zarejestrowanych samochodów 1/4 spełnia normę Euro 5. Udział najmniej ekologicznych samochodów spadł do ok. 9 proc.
Czytaj także
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.