Mówi: | Krzysztof Dyl |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Urząd Transportu Kolejowego |
UTK: decyzja ws. stawek za infrastrukturę w tym tygodniu. To one zdecydują o cenach biletów od grudnia
Najpóźniej w czwartek Urząd Transportu Kolejowego podejmie decyzję, dotyczącą wysokości stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe przedłożyły w UTK propozycje nowego cennika, obejmującego podwyżki, kilka miesięcy temu. Zdaniem biegłego rewidenta, są one uzasadnione. W tej chwili trwa analiza końcowa wniosku.
Postępowanie w tej sprawie trwa od maja, kiedy do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął poprawiony projekt podwyżki stawek. Pierwsza propozycja PKP PLK została złożona w marcu i zakładała blisko 9-procentowy wzrost cen.
– Za pierwszym razem odmówiliśmy zatwierdzenia cennika – mówi Krzysztof Dyl. – To ze względu na zbyt wysoki wzrost stawek, chroniąc w ten sposób rynek przed nadmiernym wzrostem kosztów po stronie przewoźników.
Tym bardziej, że to przewoźnicy najbardziej protestowali przeciw proponowanym przez zarządcę infrastruktury stawek dostępu, alarmując, że już dziś stanowią one prawie 1/3 ich kosztów. Ich zdaniem, kolejny wzrost cen może spowodować, że transport kolejowy stanie się mniej konkurencyjny niż drogowy.
Dlatego UTK, analizując propozycje nowego cennika, proponowanego przez PKP Polskie Liniowe Kolejowe posiłkuje się opinią biegłego rewidenta.
– W takim przypadku pierwszy raz korzystaliśmy z tego narzędzia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Krzysztof Dyl. – Opinia biegłego była pozytywna.
I będzie brana pod uwagę przy podejmowaniu przez Urząd ostatecznej decyzji w tej sprawie. W tej chwili trwają ostateczne analizy.
– Prezes UTK ma możliwość dwojaką – przypomina Krzysztof Dyl. – Może albo zatwierdzić przedstawiony projekt stawek, albo odmówić jego zatwierdzenia.
Nie ma natomiast możliwości ingerowania w jego kształt czy przedkładania własnych propozycji.
– Przewoźnicy oczekują tej informacji. Poziom przedstawionych stawek przez zarządcę jest im znany, bo jest to informacja publiczna – podkreśla Krzysztof Dyl.
Przewoźnicy, korzystający z infrastruktury kolejowej PKP PLK, od kształtu dokumentu uzależniają ceny biletów, które będą obowiązywały wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów w sezonie 2012/2013.
Nowy cennik w PKP PLK będzie obowiązywać od 9 grudnia 2012 roku.
Czytaj także
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-07-17: Za 90 proc. wypadków drogowych odpowiada człowiek. Rozwój autonomicznych pojazdów może to ryzyko ograniczyć
- 2025-07-07: Branża budowlana przygotowuje się na boom w inwestycjach infrastrukturalnych. Wyzwaniem może być dostęp do kadr i materiałów
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.