Mówi: | Krzysztof Dyl |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Urząd Transportu Kolejowego |
UTK: decyzja ws. stawek za infrastrukturę w tym tygodniu. To one zdecydują o cenach biletów od grudnia
Najpóźniej w czwartek Urząd Transportu Kolejowego podejmie decyzję, dotyczącą wysokości stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe przedłożyły w UTK propozycje nowego cennika, obejmującego podwyżki, kilka miesięcy temu. Zdaniem biegłego rewidenta, są one uzasadnione. W tej chwili trwa analiza końcowa wniosku.
Postępowanie w tej sprawie trwa od maja, kiedy do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął poprawiony projekt podwyżki stawek. Pierwsza propozycja PKP PLK została złożona w marcu i zakładała blisko 9-procentowy wzrost cen.
– Za pierwszym razem odmówiliśmy zatwierdzenia cennika – mówi Krzysztof Dyl. – To ze względu na zbyt wysoki wzrost stawek, chroniąc w ten sposób rynek przed nadmiernym wzrostem kosztów po stronie przewoźników.
Tym bardziej, że to przewoźnicy najbardziej protestowali przeciw proponowanym przez zarządcę infrastruktury stawek dostępu, alarmując, że już dziś stanowią one prawie 1/3 ich kosztów. Ich zdaniem, kolejny wzrost cen może spowodować, że transport kolejowy stanie się mniej konkurencyjny niż drogowy.
Dlatego UTK, analizując propozycje nowego cennika, proponowanego przez PKP Polskie Liniowe Kolejowe posiłkuje się opinią biegłego rewidenta.
– W takim przypadku pierwszy raz korzystaliśmy z tego narzędzia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Krzysztof Dyl. – Opinia biegłego była pozytywna.
I będzie brana pod uwagę przy podejmowaniu przez Urząd ostatecznej decyzji w tej sprawie. W tej chwili trwają ostateczne analizy.
– Prezes UTK ma możliwość dwojaką – przypomina Krzysztof Dyl. – Może albo zatwierdzić przedstawiony projekt stawek, albo odmówić jego zatwierdzenia.
Nie ma natomiast możliwości ingerowania w jego kształt czy przedkładania własnych propozycji.
– Przewoźnicy oczekują tej informacji. Poziom przedstawionych stawek przez zarządcę jest im znany, bo jest to informacja publiczna – podkreśla Krzysztof Dyl.
Przewoźnicy, korzystający z infrastruktury kolejowej PKP PLK, od kształtu dokumentu uzależniają ceny biletów, które będą obowiązywały wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów w sezonie 2012/2013.
Nowy cennik w PKP PLK będzie obowiązywać od 9 grudnia 2012 roku.
Czytaj także
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.