Mówi: | Krzysztof Dyl |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Urząd Transportu Kolejowego |
UTK: decyzja ws. stawek za infrastrukturę w tym tygodniu. To one zdecydują o cenach biletów od grudnia
Najpóźniej w czwartek Urząd Transportu Kolejowego podejmie decyzję, dotyczącą wysokości stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe przedłożyły w UTK propozycje nowego cennika, obejmującego podwyżki, kilka miesięcy temu. Zdaniem biegłego rewidenta, są one uzasadnione. W tej chwili trwa analiza końcowa wniosku.
Postępowanie w tej sprawie trwa od maja, kiedy do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął poprawiony projekt podwyżki stawek. Pierwsza propozycja PKP PLK została złożona w marcu i zakładała blisko 9-procentowy wzrost cen.
– Za pierwszym razem odmówiliśmy zatwierdzenia cennika – mówi Krzysztof Dyl. – To ze względu na zbyt wysoki wzrost stawek, chroniąc w ten sposób rynek przed nadmiernym wzrostem kosztów po stronie przewoźników.
Tym bardziej, że to przewoźnicy najbardziej protestowali przeciw proponowanym przez zarządcę infrastruktury stawek dostępu, alarmując, że już dziś stanowią one prawie 1/3 ich kosztów. Ich zdaniem, kolejny wzrost cen może spowodować, że transport kolejowy stanie się mniej konkurencyjny niż drogowy.
Dlatego UTK, analizując propozycje nowego cennika, proponowanego przez PKP Polskie Liniowe Kolejowe posiłkuje się opinią biegłego rewidenta.
– W takim przypadku pierwszy raz korzystaliśmy z tego narzędzia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Krzysztof Dyl. – Opinia biegłego była pozytywna.
I będzie brana pod uwagę przy podejmowaniu przez Urząd ostatecznej decyzji w tej sprawie. W tej chwili trwają ostateczne analizy.
– Prezes UTK ma możliwość dwojaką – przypomina Krzysztof Dyl. – Może albo zatwierdzić przedstawiony projekt stawek, albo odmówić jego zatwierdzenia.
Nie ma natomiast możliwości ingerowania w jego kształt czy przedkładania własnych propozycji.
– Przewoźnicy oczekują tej informacji. Poziom przedstawionych stawek przez zarządcę jest im znany, bo jest to informacja publiczna – podkreśla Krzysztof Dyl.
Przewoźnicy, korzystający z infrastruktury kolejowej PKP PLK, od kształtu dokumentu uzależniają ceny biletów, które będą obowiązywały wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów w sezonie 2012/2013.
Nowy cennik w PKP PLK będzie obowiązywać od 9 grudnia 2012 roku.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-06-06: Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.