Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | Dyrektor Generalny |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
W piątek rusza system viaTOLL dla aut osobowych. Kierowcy kupili już kilkaset urządzeń.
Od piątku kierowcy samochodów osobowych będą mieli możliwość elektronicznego płacenia za przejazd autostradą. Na razie udogodnienie będzie dotyczyło odcinków na A2 Konin - Stryków i A4 Gliwice - Wrocław, gdzie dopiero rusza pobór opłat. Operator systemu spodziewa się, że szczególnie na śląskiej autostradzie zainteresowanie kierowców viaAUTO będzie duże.
Jak zapewniają przedstawiciele Kapsch Telematic Services, operatora systemu elektronicznych opłat, wszystko jest gotowe, by od 1 czerwca kierowcy mogli zacząć z niego korzystać.
- Szacujemy, że w początkowym okresie (I kwartał funkcjonowania) popyt może być ok. 30-40 tysięcy urządzeń i na zaspokojenie takiego popytu jesteśmy w pełni przygotowani - zapewnia Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Sprzedaż urządzeń viaAUTO ruszyła w ubiegłą środę. Do tej pory sprzedano kilkaset urządzeń.
- Myślę, że zainteresowanie kierowców będzie rosło w miarę tego, jak będą się zwiększać kolejki przed bramkami, zwłaszcza w obszarze aglomeracji śląskiej. Liczymy na to, że właśnie tam zainteresowanie nowym rozwiązaniem może być największe - mówi dyrektor Kapsch Telematic Services.
Operator liczy na klientów korporacyjnych. Pierwsze dni sprzedaży wskazują na duże zainteresowanie firm posiadających własne floty samochodów służbowych.
- Widzimy, że zainteresowanie będzie duże przede wszystkim wśród tych, którzy zdecydowanie częściej korzystają z autostrad, czyli chociażby floty, przedstawiciele handlowi, którzy jeżdżą autostradami bardzo często i w związku z tym, każda minuta jest dla nich istotna - dodaje Marek Cywiński.
Zgodnie z decyzją resortu transportu opłaty na obu odcinkach autostrad będą wynosiły 10 gr/km dla osobówek i 5 gr/km dla motocyklistów. Wysokość opłaty będzie taka sama, zarówno w przypadku uiszczania ich przy bramkach, jak i systemu elektronicznego poboru. Jak podkreśla Marek Cywiński, w drugim przypadku liczy się jednak oszczędność czasu.
- To innowacyjne rozwiązanie spowoduje, że kierowcy nie będą musieli stać w kolejkach, tracić czasu, nie będą musieli poszukiwać drobnych, aby można było zapłacić za przejazd. Opłata za przejazd będzie automatycznie potrącana z ich konta w systemie elektronicznym - wyjaśnia dyrektor Kapsch Telematic Services.
Operator systemu oferuje trzy sposoby dołączenia do systemu: poprzez rejestrację w systemie, poprzez zawarcie umowy z odroczoną płatnością oraz w trybie pre-paid, bez potrzeby rejestracji w systemie. Do końca sierpnia urządzenie viaAUTO można nabyć w promocyjnej cenie 70 zł, po tym okresie będzie kosztowało 135 zł.
Czytaj także
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-04-21: Rachunki przedsiębiorstw za energię z sieci będą rosły. Dlatego wiele z nich już myśli o własnej instalacji OZE
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
- 2022-11-22: Niższa zdolność do konkurowania małych i średnich firm przemysłowych. Mimo to nie rezygnują one z inwestycji w parki maszyn i urządzeń
- 2022-09-08: Ponad 60 proc. Polaków deklaruje, że potrafi udzielić pierwszej pomocy ofierze wypadku. Te deklaracje często rozmijają się z rzeczywistością
- 2022-02-14: Branża lotnicza prognozuje 100-proc. wypełnienie samolotów w te wakacje. Pasażerowie mogą się spodziewać wzrostu cen biletów
- 2022-01-11: Platformy społecznościowe pod większą kontrolą w UE. Dobiegają końca prace nad nowymi regulacjami w tym zakresie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.