Mówi: | Marek Cywiński |
Funkcja: | Dyrektor Generalny |
Firma: | Kapsch Telematic Services |
W piątek rusza system viaTOLL dla aut osobowych. Kierowcy kupili już kilkaset urządzeń.
Od piątku kierowcy samochodów osobowych będą mieli możliwość elektronicznego płacenia za przejazd autostradą. Na razie udogodnienie będzie dotyczyło odcinków na A2 Konin - Stryków i A4 Gliwice - Wrocław, gdzie dopiero rusza pobór opłat. Operator systemu spodziewa się, że szczególnie na śląskiej autostradzie zainteresowanie kierowców viaAUTO będzie duże.
Jak zapewniają przedstawiciele Kapsch Telematic Services, operatora systemu elektronicznych opłat, wszystko jest gotowe, by od 1 czerwca kierowcy mogli zacząć z niego korzystać.
- Szacujemy, że w początkowym okresie (I kwartał funkcjonowania) popyt może być ok. 30-40 tysięcy urządzeń i na zaspokojenie takiego popytu jesteśmy w pełni przygotowani - zapewnia Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services.
Sprzedaż urządzeń viaAUTO ruszyła w ubiegłą środę. Do tej pory sprzedano kilkaset urządzeń.
- Myślę, że zainteresowanie kierowców będzie rosło w miarę tego, jak będą się zwiększać kolejki przed bramkami, zwłaszcza w obszarze aglomeracji śląskiej. Liczymy na to, że właśnie tam zainteresowanie nowym rozwiązaniem może być największe - mówi dyrektor Kapsch Telematic Services.
Operator liczy na klientów korporacyjnych. Pierwsze dni sprzedaży wskazują na duże zainteresowanie firm posiadających własne floty samochodów służbowych.
- Widzimy, że zainteresowanie będzie duże przede wszystkim wśród tych, którzy zdecydowanie częściej korzystają z autostrad, czyli chociażby floty, przedstawiciele handlowi, którzy jeżdżą autostradami bardzo często i w związku z tym, każda minuta jest dla nich istotna - dodaje Marek Cywiński.
Zgodnie z decyzją resortu transportu opłaty na obu odcinkach autostrad będą wynosiły 10 gr/km dla osobówek i 5 gr/km dla motocyklistów. Wysokość opłaty będzie taka sama, zarówno w przypadku uiszczania ich przy bramkach, jak i systemu elektronicznego poboru. Jak podkreśla Marek Cywiński, w drugim przypadku liczy się jednak oszczędność czasu.
- To innowacyjne rozwiązanie spowoduje, że kierowcy nie będą musieli stać w kolejkach, tracić czasu, nie będą musieli poszukiwać drobnych, aby można było zapłacić za przejazd. Opłata za przejazd będzie automatycznie potrącana z ich konta w systemie elektronicznym - wyjaśnia dyrektor Kapsch Telematic Services.
Operator systemu oferuje trzy sposoby dołączenia do systemu: poprzez rejestrację w systemie, poprzez zawarcie umowy z odroczoną płatnością oraz w trybie pre-paid, bez potrzeby rejestracji w systemie. Do końca sierpnia urządzenie viaAUTO można nabyć w promocyjnej cenie 70 zł, po tym okresie będzie kosztowało 135 zł.
Czytaj także
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-02-20: Unijny akt o usługach cyfrowych obowiązuje od soboty. KE informuje o pierwszym wszczętym postępowaniu przeciwko TikTokowi
- 2023-11-23: Małe i średnie firmy przemysłowe poprawiają konkurencyjność i optymistyczniej patrzą na nadchodzące miesiące. Pomagają im w tym inwestycje w maszyny i automatyzację
- 2023-04-21: Rachunki przedsiębiorstw za energię z sieci będą rosły. Dlatego wiele z nich już myśli o własnej instalacji OZE
- 2023-05-05: Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian
- 2022-11-22: Niższa zdolność do konkurowania małych i średnich firm przemysłowych. Mimo to nie rezygnują one z inwestycji w parki maszyn i urządzeń
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.