Newsy

Warszawiacy szczęśliwsi niż mieszkańcy Paryża. Krytykują jednak transport i hałas

2014-07-15  |  06:30
Mówi:Magdalena Kicińska
Funkcja:dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu
Firma:Grupa Lafarge
  • MP4
  • Dobre perspektywy zawodowe i sytuacja mieszkaniowa powodują, że warszawiacy lubią swoje miasto. Badania Grupy Lafarge i instytutu badawczego Ipsos pokazały, że mieszkańcy stolicy Polski cenią ją tak samo, jak swoje miasta cenią mieszkańcy Barcelony i Madrytu, dużo bardziej jednak niż paryżanie. Warszawiakom bardziej niż mieszkańcom innych miast przeszkadza hałas i długie dojazdy.

    Raport „Szczęśliwe miasta” objął dziewięć miast na całym świecie, w tym stolicę Polski. Według badania aż 91 proc. respondentów jest zadowolonych z życia w Warszawie, w tym 39 proc. ‒ zdecydowanie zadowolonych. Równie zadowoleni z życia w swoim mieście są mieszkańcy Barcelony, Madrytu i Mumbaju. Bardziej zadowoleni są natomiast mieszkańcy Chongqing w Chinach i Rio de Janeiro. Nieco gorzej, bo aż o 10 punktów proc. mniej, czują się w swoich miastach paryżanie i algierczycy.

    Warszawiacy lubią zieleń i kulturę. Myślą, że Warszawa za 15 lat będzie większa. A co najbardziej optymistyczne, Warszawa wypadła najlepiej wśród tych dziewięciu miast, w tej części badania, która dotyczyła dynamiki rozwoju i zadowolenia z tego, co oferuje swoim mieszkańcom w zakresie rozwoju profesjonalnego. Mieszkanie w Warszawie jest dla 81 proc. warszawiaków mieszkaniem z wyboru – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Kicińska, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu z Grupy Lafarge.

    Według raportu aż 84 proc. warszawiaków – o 6 punktów proc. więcej niż średnia dla dziewięciu badanych miast – czuje przywiązanie do swojego miasta. Ponad połowa respondentów docenia możliwości zawodowe oferowane przez stolicę – lepszy wynik osiągnął tylko Mumbaj.

    Stolica Polski znacznie gorzej wypadła jednak pod względem hałasu i komunikacji miejskiej – to dwa najbardziej przeszkadzające mieszkańcom stolicy elementy. Aż 55 proc. warszawiaków narzeka na hałas, a co czwarty na trudności z przemieszczaniem się. To odpowiednio o 13 i 6 punktów proc. więcej niż średnia z całego badania.

    ‒ Wydaje się naturalne, że ograniczenie tych dwóch negatywnych czynników jest podstawowym krokiem do poprawienia jakości życia w mieście – ocenia Kicińska. Dodaje: ‒ Myślę, że Warszawa jest przygotowana na rosnącą liczbę ludności. Według wskaźników, które pokazują możliwości znalezienia mieszkania, warszawiacy uplasowali się na prawie najwyższej pozycji na świecie. W Paryżu tylko 18 proc. ludzi uważa, że może łatwo znaleźć mieszkanie, natomiast w Warszawie aż 78 proc.

    Dodaje, że według Lafarge to właśnie nacisk na dobrą infrastrukturę jest bardzo ważny dla rozwijających się miast. Spółka chce promować budownictwo betonowe, które według Kicińskiej może poprawić jakość życia w mieście i upiększyć architekturę. Badania Lafarge pokazały, że właśnie takich zmian oczekują mieszkańcy stolicy.

    Zależy im na tym, żeby w mieście były piękne, innowacyjne i niestandardowe budynki architektoniczne. Nasze rozwiązania jak najbardziej się w to wpisują – przekonuje Kicińska.

    Lafarge uczestniczy jako partner w wielu inwestycjach w polskich miastach. To nie tylko projekty typowo infrastrukturalne, jak otwarty w ubiegłym roku most im. gen. Zawackiej w Toruniu, lecz także projekty deweloperskie w Warszawie. W Gdańsku spółka uczestniczy z kolei w budowie Muzeum II Wojny Światowej, które, jak zapewnia Kicińska, będzie obiektem pięknym, choć wymagającym architektonicznie.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.