Mówi: | Magdalena Kicińska |
Funkcja: | dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu |
Firma: | Grupa Lafarge |
Warszawiacy szczęśliwsi niż mieszkańcy Paryża. Krytykują jednak transport i hałas
Dobre perspektywy zawodowe i sytuacja mieszkaniowa powodują, że warszawiacy lubią swoje miasto. Badania Grupy Lafarge i instytutu badawczego Ipsos pokazały, że mieszkańcy stolicy Polski cenią ją tak samo, jak swoje miasta cenią mieszkańcy Barcelony i Madrytu, dużo bardziej jednak niż paryżanie. Warszawiakom bardziej niż mieszkańcom innych miast przeszkadza hałas i długie dojazdy.
Raport „Szczęśliwe miasta” objął dziewięć miast na całym świecie, w tym stolicę Polski. Według badania aż 91 proc. respondentów jest zadowolonych z życia w Warszawie, w tym 39 proc. ‒ zdecydowanie zadowolonych. Równie zadowoleni z życia w swoim mieście są mieszkańcy Barcelony, Madrytu i Mumbaju. Bardziej zadowoleni są natomiast mieszkańcy Chongqing w Chinach i Rio de Janeiro. Nieco gorzej, bo aż o 10 punktów proc. mniej, czują się w swoich miastach paryżanie i algierczycy.
‒ Warszawiacy lubią zieleń i kulturę. Myślą, że Warszawa za 15 lat będzie większa. A co najbardziej optymistyczne, Warszawa wypadła najlepiej wśród tych dziewięciu miast, w tej części badania, która dotyczyła dynamiki rozwoju i zadowolenia z tego, co oferuje swoim mieszkańcom w zakresie rozwoju profesjonalnego. Mieszkanie w Warszawie jest dla 81 proc. warszawiaków mieszkaniem z wyboru – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Magdalena Kicińska, dyrektor komunikacji i relacji zewnętrznych, członek zarządu z Grupy Lafarge.
Według raportu aż 84 proc. warszawiaków – o 6 punktów proc. więcej niż średnia dla dziewięciu badanych miast – czuje przywiązanie do swojego miasta. Ponad połowa respondentów docenia możliwości zawodowe oferowane przez stolicę – lepszy wynik osiągnął tylko Mumbaj.
Stolica Polski znacznie gorzej wypadła jednak pod względem hałasu i komunikacji miejskiej – to dwa najbardziej przeszkadzające mieszkańcom stolicy elementy. Aż 55 proc. warszawiaków narzeka na hałas, a co czwarty na trudności z przemieszczaniem się. To odpowiednio o 13 i 6 punktów proc. więcej niż średnia z całego badania.
‒ Wydaje się naturalne, że ograniczenie tych dwóch negatywnych czynników jest podstawowym krokiem do poprawienia jakości życia w mieście – ocenia Kicińska. Dodaje: ‒ Myślę, że Warszawa jest przygotowana na rosnącą liczbę ludności. Według wskaźników, które pokazują możliwości znalezienia mieszkania, warszawiacy uplasowali się na prawie najwyższej pozycji na świecie. W Paryżu tylko 18 proc. ludzi uważa, że może łatwo znaleźć mieszkanie, natomiast w Warszawie aż 78 proc.
Dodaje, że według Lafarge to właśnie nacisk na dobrą infrastrukturę jest bardzo ważny dla rozwijających się miast. Spółka chce promować budownictwo betonowe, które według Kicińskiej może poprawić jakość życia w mieście i upiększyć architekturę. Badania Lafarge pokazały, że właśnie takich zmian oczekują mieszkańcy stolicy.
‒ Zależy im na tym, żeby w mieście były piękne, innowacyjne i niestandardowe budynki architektoniczne. Nasze rozwiązania jak najbardziej się w to wpisują – przekonuje Kicińska.
Lafarge uczestniczy jako partner w wielu inwestycjach w polskich miastach. To nie tylko projekty typowo infrastrukturalne, jak otwarty w ubiegłym roku most im. gen. Zawackiej w Toruniu, lecz także projekty deweloperskie w Warszawie. W Gdańsku spółka uczestniczy z kolei w budowie Muzeum II Wojny Światowej, które, jak zapewnia Kicińska, będzie obiektem pięknym, choć wymagającym architektonicznie.
Czytaj także
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-06-20: Anna Kalczyńska: Bałam się przeprowadzki do Warszawy. Wcześniej mieszkałam nieopodal lasu, ale na Saskiej Kępie też jest cudownie
- 2024-05-29: Infrastruktura krytyczna w polskich miastach jest dobrze chroniona. Nadal są jednak słabe punkty
- 2024-05-23: Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-13: Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie
- 2024-05-24: CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
- 2024-04-29: Niepełnoletni internauci czują się coraz mniej pewnie w sieci. Zasad cyberbezpieczeństwa mogą się uczyć za pomocą gry edukacyjnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.