Mówi: | Zbigniew Jakubas |
Funkcja: | Właściciel Newag S.A. |
Zbigniew Jakubas ostro o sytuacji w PKP
Aktualizacja 7:35
Zbigniew Jakubas krytykuje sytuację w PKP. - To sztuczny twór, który powinien być już dawno zlikwidowany - uważa inwestor. Jego zdaniem zapaść na kolei ukazuje katastrofa pod Szczekocinami. - Ta firma źle działa. To jest zagrożenie dla jej funkcjonowania i życia ludzi - podkreśla.
-To, co się dzieje na kolei woła o pomstę do nieba. Kolejna ekipa rządzącąnie nie radzi sobie z marazmem, z głupotą ludzi, z ich opieszałością i nieudolnością - komentuje ostro spółkę Zbigniew Jakubas, właściciel m.in. Newagu.
Jego zdaniem jedyną firmą, która dobrze działa w Grupie PKP jest PKP Cargo.
- To dlatego, że ma człowieka spoza kolei. To jest człowiek z bankowości, młody, prężny, zreformował spółkę i pokazuje wyniki - uważa Zbigniew Jakubas.
Wojciech Balczun od 2008 roku stoi na czele spółki. Przedtem wiele lat pracował w PKO BP. W ubiegłym roku PKP Cargo zanotowała rekordowy zysk na poziomie prawie 400 mln zł. Rok wcześniej było to niewiele ponad 60 mln zł.
Co do sprawnego funkcjonowania pozostałych spółek z Grupy PKP Zbigniew Jakubas ma poważne wątpliwości.
- Dział nieruchomości, który praktycznie od kilku lat niczego nie sprzedał, trochę dworców tylko remontuje. W dziale przetargów w PLK od kilku miesięcy nawet nie rozstrzygnięto przetargów z listopada - podkreśla.
W jego opinii o złym funkcjonowaniu spółki PKP świadczy marcowa katastrofa pod Szczekocinami, gdzie doszło do czołowego zderzenia 2 pociągów.
- To wymaga bardzo szybko głębokiej reformy, przekurzenia tej struktury nowymi ludźmi, którzy będą ją w stanie zreformować, którzy otrząsną się z tych wszystkich naleciałości, które są na kolei - mówi Zbigniew Jakubas.
Taką szansę stwarzają zmiany kadrowe w spółce. Na początku kwietnia minister transportu Sławomir Nowak powołał nowy zarząd PKP S.A. Prezesem został Jakub Karnowski, który od października 2008 roku kierował PKO TFI.
Czytaj także
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
- 2024-05-24: CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.