Mówi: | Wiesław Nowak |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | ZUE S.A. |
ZUE: Na następne 2 lata mamy zamówienia na ok. 1 mld zł
Obok projektów z infrastruktury komunikacji miejskiej i kolejowej, spółka chce pozyskać nowe kontrakty w energetyce. Już teraz wiadomo, że zlecenia firmy na lata 2012-2014 wyniosą prawie 1 mld zł. ZUE zajmie się m.in. budową elementów trakcji tramwajowej na nowym warszawskim moście Marii Curie-Skłodowskiej. Duże inwestycje realizowane będą w Poznaniu, Krakowie i Bydgoszczy.
Na rynku infrastruktury tramwajowej ZUE z prawie 50-procentowym udziałem jest niekwestionowanym liderem. Projekty realizowane w ramach budowy i modernizacji linii kolejowych dają spółce 10 proc. udziału w rynku kolejowym. Tylko w tym roku łączne nakłady inwestycyjne na obu rynkach sięgną odpowiednio 1 mld zł i 6 mld zł.
- Z dużych inwestycji, które realizujemy w zakresie infrastruktury miejskiej, to jest budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowej w Poznaniu, budowa trasy tramwajowej wraz z tunelem podziemnym ok. 1,5 km również w Poznaniu oraz przedłużenie popularnej Pestki w Poznaniu do dworca kolejowego - wymienia Wiesław Nowak, prezes ZUE SA.
Inwestycje w Poznaniu, w części realizowanej przez ZUE, sięgną 230 mln zł. Termin ich realizacji przypada na końcówkę 2012 i połowę 2013 roku.
- Z inwestycji kolejowych realizujemy modernizację stacji w Katowicach, pracujemy na E65 oraz rozpoczęliśmy prace dla Elektrowni Rybnik - dodaje prezes spółki.
W ramach kontraktu dla Elektrowni Rybnik ZUE do sierpnia 2013 roku przebuduje bocznicę kolejową oraz wewnętrzne drogi dojazdowe wraz z infrastrukturą. Wartość umowy opiewa na blisko 90 mln zł. Jak zapewnia prezes ZUE, firma chce wzmacniać swoją pozycję na rynku energetycznym.
- Energetyka to kolejny segment, w którym istniejemy, ale do średnich napięć. Przedmiotem naszego zainteresowania są linie przesyłowe wysokiego napięcia. Mamy nadzieję, że również na tym rynku firmy Grupy zaistnieją. Chcielibyśmy, żeby to się stało jeszcze w tym roku - mówi Wiesław Nowak.
Spółka nie zamierza na razie samodzielnie startować w przetargach na kontrakty energetyczne.
- Sami nie mamy do końca kompetencji. To znaczy mamy kompetencje fizyczne, ale kompetencje referencyjne, które posiada grupa są niestety zbyt małe. Prowadzimy rozmowy o wspólnym starcie w przetargach w ramach konsorcjum - zaznacza prezes ZUE.
Jednocześnie dodaje, że spółka nie zamyka się tylko na rynek polski. W Grupie powstał nowy podmiot, który będzie odpowiedzialny za pozyskiwanie i realizację kontraktów na rynkach zagranicznych.
Czytaj także
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.