Mówi: | Wiesław Nowak |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | ZUE S.A. |
ZUE: Na następne 2 lata mamy zamówienia na ok. 1 mld zł
Obok projektów z infrastruktury komunikacji miejskiej i kolejowej, spółka chce pozyskać nowe kontrakty w energetyce. Już teraz wiadomo, że zlecenia firmy na lata 2012-2014 wyniosą prawie 1 mld zł. ZUE zajmie się m.in. budową elementów trakcji tramwajowej na nowym warszawskim moście Marii Curie-Skłodowskiej. Duże inwestycje realizowane będą w Poznaniu, Krakowie i Bydgoszczy.
Na rynku infrastruktury tramwajowej ZUE z prawie 50-procentowym udziałem jest niekwestionowanym liderem. Projekty realizowane w ramach budowy i modernizacji linii kolejowych dają spółce 10 proc. udziału w rynku kolejowym. Tylko w tym roku łączne nakłady inwestycyjne na obu rynkach sięgną odpowiednio 1 mld zł i 6 mld zł.
- Z dużych inwestycji, które realizujemy w zakresie infrastruktury miejskiej, to jest budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowej w Poznaniu, budowa trasy tramwajowej wraz z tunelem podziemnym ok. 1,5 km również w Poznaniu oraz przedłużenie popularnej Pestki w Poznaniu do dworca kolejowego - wymienia Wiesław Nowak, prezes ZUE SA.
Inwestycje w Poznaniu, w części realizowanej przez ZUE, sięgną 230 mln zł. Termin ich realizacji przypada na końcówkę 2012 i połowę 2013 roku.
- Z inwestycji kolejowych realizujemy modernizację stacji w Katowicach, pracujemy na E65 oraz rozpoczęliśmy prace dla Elektrowni Rybnik - dodaje prezes spółki.
W ramach kontraktu dla Elektrowni Rybnik ZUE do sierpnia 2013 roku przebuduje bocznicę kolejową oraz wewnętrzne drogi dojazdowe wraz z infrastrukturą. Wartość umowy opiewa na blisko 90 mln zł. Jak zapewnia prezes ZUE, firma chce wzmacniać swoją pozycję na rynku energetycznym.
- Energetyka to kolejny segment, w którym istniejemy, ale do średnich napięć. Przedmiotem naszego zainteresowania są linie przesyłowe wysokiego napięcia. Mamy nadzieję, że również na tym rynku firmy Grupy zaistnieją. Chcielibyśmy, żeby to się stało jeszcze w tym roku - mówi Wiesław Nowak.
Spółka nie zamierza na razie samodzielnie startować w przetargach na kontrakty energetyczne.
- Sami nie mamy do końca kompetencji. To znaczy mamy kompetencje fizyczne, ale kompetencje referencyjne, które posiada grupa są niestety zbyt małe. Prowadzimy rozmowy o wspólnym starcie w przetargach w ramach konsorcjum - zaznacza prezes ZUE.
Jednocześnie dodaje, że spółka nie zamyka się tylko na rynek polski. W Grupie powstał nowy podmiot, który będzie odpowiedzialny za pozyskiwanie i realizację kontraktów na rynkach zagranicznych.
Czytaj także
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-06-06: Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-02: M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.