Newsy

ZUE: Na następne 2 lata mamy zamówienia na ok. 1 mld zł

2012-03-27  |  06:50
Mówi:Wiesław Nowak
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:ZUE S.A.
  • MP4

    Obok projektów z infrastruktury komunikacji miejskiej i kolejowej, spółka chce pozyskać nowe kontrakty w energetyce. Już teraz wiadomo, że zlecenia firmy na lata 2012-2014 wyniosą prawie 1 mld zł. ZUE zajmie się m.in. budową elementów trakcji tramwajowej na nowym warszawskim moście Marii Curie-Skłodowskiej. Duże inwestycje realizowane będą w Poznaniu, Krakowie i Bydgoszczy.

    Na rynku infrastruktury tramwajowej ZUE z prawie 50-procentowym udziałem jest niekwestionowanym liderem. Projekty realizowane w ramach budowy i modernizacji linii kolejowych dają spółce 10 proc. udziału w rynku kolejowym. Tylko w tym roku łączne nakłady inwestycyjne na obu rynkach sięgną odpowiednio 1 mld zł i 6 mld zł.

     - Z dużych inwestycji, które realizujemy w zakresie infrastruktury miejskiej, to jest budowa nowoczesnej zajezdni tramwajowej w Poznaniu, budowa trasy tramwajowej wraz z tunelem podziemnym ok. 1,5 km również w Poznaniu oraz przedłużenie popularnej Pestki w Poznaniu do dworca kolejowego - wymienia Wiesław Nowak, prezes ZUE SA.

    Inwestycje w Poznaniu, w części realizowanej przez ZUE, sięgną 230 mln zł. Termin ich realizacji przypada na końcówkę 2012 i połowę 2013 roku.

     - Z inwestycji kolejowych realizujemy modernizację stacji w Katowicach, pracujemy na E65 oraz rozpoczęliśmy prace dla Elektrowni Rybnik - dodaje prezes spółki.

    W ramach kontraktu dla Elektrowni Rybnik ZUE do sierpnia 2013 roku przebuduje bocznicę kolejową oraz wewnętrzne drogi dojazdowe wraz z infrastrukturą. Wartość umowy opiewa na blisko 90 mln zł. Jak zapewnia prezes ZUE, firma chce wzmacniać swoją pozycję na rynku energetycznym.

     - Energetyka to kolejny segment, w którym istniejemy, ale do średnich napięć. Przedmiotem naszego zainteresowania są linie przesyłowe wysokiego napięcia. Mamy nadzieję, że również na tym rynku firmy Grupy zaistnieją. Chcielibyśmy, żeby to się stało jeszcze w tym roku - mówi Wiesław Nowak.

    Spółka nie zamierza na razie samodzielnie startować w przetargach na kontrakty energetyczne.

     - Sami nie mamy do końca kompetencji. To znaczy mamy kompetencje fizyczne, ale kompetencje referencyjne, które posiada grupa są niestety zbyt małe. Prowadzimy rozmowy o wspólnym starcie w przetargach w ramach konsorcjum - zaznacza prezes ZUE.

    Jednocześnie dodaje, że spółka nie zamyka się tylko na rynek polski. W Grupie powstał nowy podmiot, który będzie odpowiedzialny za pozyskiwanie i realizację kontraktów na rynkach zagranicznych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju

    Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.

    Robotyka i SI

    Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

    – Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.

    Sport

    Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

    1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.