Newsy

200 mln euro dla małych i średnich innowacyjnych firm. Niebawem pierwsze umowy finansowania dłużnego z gwarancją EFI

2018-07-26  |  06:25

Innowacyjne małe i średnie przedsiębiorstwa mogą pozyskać finansowanie dłużne objęte gwarancją Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego. Umowa, zawarta w końcówce maja między EFI i CVI Dom Maklerski, zapewnia 200 mln euro na takie finansowanie polskich MŚP. Pierwsze umowy zostaną podpisane w najbliższych tygodniach. Maksymalna kwota finansowania private debt przypadająca na jeden projekt z gwarancją Unii Europejskiej to 30 mln zł. 

Pod koniec maja CVI podpisał z Europejskim Funduszem Inwestycyjnym (EFI) umowę, która zapewnia 200 mln euro na finansowanie w formule private debt dla polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Fundusz objął gwarancją portfel finansowania dłużnego o łącznej wartości 834 mln zł, które CVI może zainwestować w innowacyjne firmy z sektora MŚP.

– Umowa umożliwia zwiększenie skali finansowania średnich i mniejszych przedsiębiorstw w Polsce, jak również zwiększenie poziomu ryzyka podejmowanego przez fundusz zarządzany przez CVI. Polega to na tym, iż EFI partycypuje w ryzyku transakcji finansowanych przez CVI w 50 proc. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Rafał Lis, partner zarządzający CVI.

Zgodnie z porozumieniem CVI będzie kupować nowe obligacje emitowane przez innowacyjne przedsiębiorstwa. Z takiej formy finansowania będzie mogło skorzystać około 60 polskich firm. Podstawowym warunkiem, który uprawnia do ubiegania się o dofinansowanie, jest spełnienie jednego z narzuconych przez EFI kryteriów innowacyjności.

Nie jest to bardzo dolegliwe, bo kryteriów innowacyjności jest stosunkowo dużo do wyboru. Mogą one oznaczać konieczność wydatkowania określonych kwot na badania i rozwój, wynikać z bardzo wysokiej dynamiki wzrostu danego przedsiębiorstwa albo z dokonanych w przeszłości inwestycji o charakterze innowacyjnym. Wydaje nam się, że zdecydowana większość przedsiębiorstw, które finansujemy na co dzień, bez gwarancji EFI byłaby w stanie spełnić jedno z tych kryteriów – mówi Rafał Lis.

Gwarancjami EFI mogą zostać objęte projekty do 7,5 mln euro, czyli około 30 mln zł. Minimum inwestycyjne wynosi natomiast 8 mln zł. Ubiegając się o dofinansowanie, firma musi przedstawić założenia inwestycyjne, które następnie są weryfikowane. Po etapie prac analitycznych i negocjacji z przedsiębiorstwem opracowywana jest dokumentacja prawna. Cały proces – do momentu uruchomienia finansowania – trwa od trzech tygodni do dwóch miesięcy.

Z puntu widzenia przedsiębiorstwa oznacza to możliwość uzyskania tańszego finansowania dłużnego, ponieważ gwarancje EFI mają zapewnić większą dostępność finansowania, co może się przejawiać jego niższym kosztem. Ewentualnie dzięki temu, że między nami a EFI jest umowa o podziale ryzyka, jesteśmy w stanie wziąć na siebie większe ryzyko finansowanego przedsięwzięcia – mówi partner zarządzający CVI .

Umowa Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego, CVI i Open Finance Obligacji Przedsiębiorstw FIZAN jest objęta Planem Inwestycyjnym dla Europy, tzw. Planem Junckera. Dotyczy instrumentu gwarancyjnego InnovFin SMEG, oferowanego przez Komisję Europejską w ramach największego unijnego programu Horyzont 2020.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.