Mówi: | Natalia Stroiwąs |
Funkcja: | specjalista ds. PR |
Firma: | INEA |
90 proc. Polaków twierdzi, że internet ułatwia kontakt z bliskimi. Prawie połowa jest online cały czas
Już niemal 40 proc. z nas jest online non-stop, a ponad 90 proc. Polakom internet ułatwia utrzymywanie kontaktów z bliskimi. Jednocześnie ponad połowa zdaje sobie sprawę z tego, że rozmowy i spotkania w sieci nie mogą zastąpić kontaktów w świecie realnym – wynika z raportu operatora telekomunikacyjnego INEA.
Według raportu INEA „Internet – dzieli czy łączy?” 91,2 proc. Polaków podkreśla, że internet pomaga im w utrzymaniu kontaktów z rodziną i znajomymi.
– Aż 40 proc. badanych przyznaje, że gdyby nie internet, to kontakt z bliskimi byłby o wiele rzadszy. Ten kontakt ułatwiają nam portale społecznościowe, komunikatory, które występują zaraz po rozmowach telefonicznych i SMS-ach – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Natalia Stroiwąs, przedstawiciel wielkopolskiego operatora INEA. – Możemy więc powiedzieć, że wpływ internetu na nasze relacje jest pozytywny.
Na rozmowy telefoniczne jako najczęstszą formę kontaktu z rodziną i znajomymi wskazało 70 proc. badanych, a na SMS-y – 55 proc. Za pomocą serwisów społecznościowych kontakt utrzymuje 52,8 proc., a z komunikatorów internetowych korzysta 44 proc. ankietowanych. Jednocześnie ponad połowa (52,7 proc.) zdaje sobie sprawę z tego, że rozmowy i spotkania w świecie wirtualnym nie mogą zastąpić kontaktów w świecie realnym.
Coraz chętniej wykorzystujemy internet do spędzania wolnego czasu z bliskimi – oglądamy wspólnie filmy i seriale (49,3 proc.), robimy wspólnie zakupy (46,3 proc.) oraz słuchamy muzyki (44,3 proc.). Organizujemy też razem w sieci wyjazd (37,9 proc.), przeglądamy profile znajomych (36,8 proc.), szukamy kulinarnych przepisów (34,5 proc.) czy po prostu rozmawiamy ze sobą przez komunikatory internetowe (34,4 proc.).
Większość Polaków, szczególnie młodych, nie potrafi sobie wyobrazić życia bez internetu. Dla blisko 17 proc. ankietowanych dzień bez internetu to dzień stracony. Mimo to potrafią z niego zrezygnować w szczególnych sytuacjach.
– Jak pokazuje nasz raport, jesteśmy w stanie zachować równowagę pomiędzy byciem online a offline. Prawie 40 proc. badanych zadeklarowało, że podczas swojego urlopu potrafi nie korzystać z internetu i być offline. Natomiast tyle samo z nas deklaruje, że jest online cały czas, nawet jeśli aktywnie z tego internetu nie korzysta – mówi Natalia Stroiwąs.
Coraz szersze możliwości związane z rozwojem sieci wymagają jednak coraz większych kompetencji od użytkowników. To dlatego dostawcy internetu angażują się w naukę najmłodszych lub seniorów w zakresie korzystania z nowych technologii.
– Dzięki temu zmniejszamy wykluczenie cyfrowe. Mamy fundację, która pokazuje dzieciom, jak korzystać z nowoczesnych zdobyczy technologicznych. Pomagamy seniorom, którym pokazujemy, jak korzystać z internetu, jak się poruszać w świecie nowych technologii. Widzimy, że jest coraz więcej zainteresowanych tym osób – mówi Natalia Stroiwąs.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z 2016 roku dostęp do internetu w Polsce ma już 80,4 proc. gospodarstw domowych. To dwa razy więcej niż dekadę temu, kiedy w 2007 roku dostęp do sieci miało ich 41 proc.
Czytaj także
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-12-12: Powodzie, susze i zanieczyszczenie rzek to największe zagrożenia wodne dla Polski. Brakuje specjalistów w tej dziedzinie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.