Newsy

KNF umożliwi innowacyjnym firmom testowanie pomysłów na biznes. Rusza piaskownica regulacyjna

2018-11-06  |  06:25
Mówi:Artur Granicki
Funkcja:dyrektor Departamentu Innowacji Finansowych FinTech
Firma:Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4
  • Komisja Nadzoru Finansowego uruchamia piaskownicę regulacyjną. Mechanizm ten pozwoli firmom, które chcą zadebiutować w branży finansowej z nową usługą lub produktem, sprawdzić w bezpiecznym środowisku, czy ich projekt ma szansę się przyjąć. Nie będą musieli na początku przechodzić przez długi i często kosztowny proces licencyjny. Weryfikacji tych podmiotów będą dokonywali operatorzy piaskownicy, którzy podpiszą umowę z KNF. Na ich zgłoszenia KNF czeka do 9 listopada.

    – Piaskownica regulacyjna to środowisko testowe, które ma umożliwić młodym przedsięwzięciom start-upowym, a także instytucjom finansowym testowanie ich rozwiązań technologicznych związanych z działalnością na rynku finansowym. Jej założeniem jest to, aby działała w modelu zdecentralizowanym, we współpracy z akceleratorami, organizacjami pozarządowymi, które mają doświadczenie w akceleracji start-upów, rozwijaniu projektów innowacyjnych, tak aby dostarczyły zarówno wiedzę, jak i doświadczenie w zakresie prowadzenia działalności nadzorowanej dla tych testowanych rozwiązań – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Artur Granicki, dyrektor Departamentu Innowacji Finansowych FinTech w KNF.

    Środowisko testowe może być zarówno wirtualne, co oznacza system komputerowy symulujący zachowania rynkowe, jak i działające na rzeczywistych klientach. Weryfikacji tych podmiotów będą dokonywali operatorzy piaskownicy, którzy będą mieli z KNF podpisaną umowę. Do 9 listopada Komisja czeka na zgłoszenia takich podmiotów. Przedstawiciele KNF spotykali się już z przedstawicielami zarówno branży finansowej, jak i funduszy działających w segmencie fintech, czyli firm technologicznych zajmujących się finansami.

    Zarówno środowiska testowe, jak i testujące swoje rozwiązania start-upy oraz operatorzy piaskownicy będą monitorowani i wspierani merytorycznie przez nadzór finansowy.

    – W ramach współpracy z operatorami będziemy te podmioty testować, dostarczać im dużą dawkę wiedzy merytorycznej i pomagać im przygotowywać wnioski licencyjne. Będziemy też oceniać ich działalność. System testów będzie uzgodniony indywidualnie z każdym podmiotem, który będzie się testował, więc nie narzucamy sztywnych kryteriów czy ram testowania. Za każdym razem będziemy je indywidualnie dostosowywać do zakresu i potrzeb testowania danego podmiotu – mówi Artur Granicki.

    Tego typu mechanizmy sprawdzają się już na zagranicznych rynkach. W Wielkiej Brytanii piaskownica regulacyjna istnieje od 2016 roku. Trafiło do niej prawie 90 firm w czterech turach. Firmy, które zgłaszają się do testów, motywują swoją decyzję nie tylko możliwością bezpiecznego przetestowania produktów i usług, lecz także możliwością podniesienia wiarygodności projektu wśród klientów oraz potencjalnych inwestorów.

    Piaskownica regulacyjna może napędzić rozwój rynku fintechów i innowacji w branży finansowej w Polsce.

    – Wiemy, że bariera wejścia na rynek finansowy dla młodych innowacyjnych przedsiębiorstw jest dość wysoka ze względu na potrzebny kapitał i doświadczenie. Chcemy ten próg wejścia maksymalnie obniżyć, tak aby one mogły jeszcze bez wielkich wydatków i zobowiązań przetestować swoje rozwiązanie i dostosowywać później do skali swojej działalności i swoich potrzeb sposób ich działania – zaznacza Artur Granicki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie

    Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.

    Edukacja

    Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna

    Mniejszość romska w Polsce liczy ok. 30 tys. osób, po wybuchu wojny za wschodnią granicą mogła się zwiększyć do nawet 100 tys. na skutek napływu uchodźców z Ukrainy. Jak wskazuje Fundacja w Stronę Dialogu, uchodźcy romskiego pochodzenia nie byli chętnie przyjmowani w punktach recepcyjnych, a na traumę spowodowaną agresją Rosji nałożyły się bieda, wykluczenie społeczne i traktowanie jak uchodźców drugiej kategorii. Przez dwa lata w tym zakresie niewiele się zmieniło, dlatego fundacja zaapelowała do rządu i Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się problemami Romów z Ukrainy, w szczególności w zakresie zakwaterowania, edukacji i miejsc pracy.

    Transport

    Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację

    Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.