Newsy

Młodzi innowatorzy wsparciem dla sektora energetycznego. Tworzą rozwiązania dla dużych koncernów czy całych sektorów gospodarki

2018-05-23  |  06:20
Mówi:Maciej Majchrowicz, Business Development Manager, EIT InnoEnergy

Michał Maćkowiak, dyrektor ds. innowacji, Rafako, juror konkursu PowerUp!

Marek Przytuła, dyrektor operacyjny, Indoorway, zwycięzca konkursu PowerUp!

  • MP4
  • Młode, innowacyjne firmy są coraz ważniejszym elementem tworzenia innowacji w biznesie. Często to w małych firmach powstają rozwiązania, które odpowiadają na najpilniejsze potrzeby dużych koncernów czy całych sektorów gospodarki. Poszukiwania najlepszych start-upów energetycznych zakończyła właśnie firma EIT InnoEnergy. W krajowym finale międzynarodowego konkursu PowerUp! zwyciężył start-up Indoorway, który stworzył narzędzie umożliwiające szczegółową analizę ruchu wewnątrz budynków.

    Start-upy są bardzo ważnym elementem kultury innowacji, rozwoju technologii i modeli biznesowych, ale nie są jedynym elementem. Start-upy muszą o tym pamiętać, że nie działają w odosobnieniu, że muszą współpracować z przemysłem, z korporacjami, po to, żeby osiągać sukces i to jest absolutnie konieczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maciej Majchrowicz, Business Development Manager w EIT InnoEnergy.

    Dwustronna współpraca jest korzystna dla obu stron. Start-upy zyskują odbiorcę swoich rozwiązań, wsparcie w rozwoju i fundusze na ten cel. Duże korporacje w zamian otrzymują świeże spojrzenie na wyzwania, które przed nimi stają, i często innowacyjne na skalę światową rozwiązania, które mogą zdecydować o ich przewagach konkurencyjnych.

    Dostrzegamy wartość i potencjał start-upów, dlatego organizujemy konkursy takie jak PowerUp!, czyli największy w Europie Środkowo-Wschodniej konkurs dla start-upów realizujących innowacje w dziedzinie cleantech – mówi Maciej Majchrowicz.

    Celem konkursu jest wyłonienie najlepszych start-upów i umożliwienie im współpracy z największymi graczami rynku energii. Do tegorocznej, czwartej edycji konkursu – organizowanego w ramach EIT InnoEnergy – zgłosiło się ponad trzysta start-upów. Aby wzmocnić wolę walki, organizatorzy podnieśli w tym roku główną nagrodę z 20 do 30 tys. euro. Nagrody za drugie i trzecie miejsce w konkursie wynoszą kolejno 10 i 5 tys. euro. Ponadto najlepiej rokujące start-upy zostaną zaproszone do akceleratora Highway by InnoEnergy, w którym na rozwinięcie działalności mogą zdobyć aż 150 tys. euro.

    – Jesteśmy tuż po finale krajowym w Polsce. Zbliża się wielki finał w Czechach. Poziom jest bardzo wysoki, na pewno będziemy tę inicjatywę podtrzymywać. InnoEnergy to most, który likwiduje barierę między start-upem a korporacją. Fundusze, takie jak InnoEnergy, muszą dobrze znać wymagania przemysłu. To jest wiedza, którą przekazujemy start-upom. Wartością, którą zapewniamy – oprócz inwestycji sięgającej 150 tys. euro – jest gigantyczna sieć kontaktów, dostęp do najlepszych talentów, ekspozycja na największe fundusze VC – podkreśla Maciej Majchrowicz.

    Międzynarodowy konkurs PowerUp! jest podzielony na piętnaście finałów regionalnych. W ubiegłym tygodniu została rozstrzygnięta polska edycja.

    – Nie ukrywam, że w tegorocznej edycji poziom był bardzo wysoki, a walka o podium bardzo zacięta. Musieliśmy w jury przeprowadzić dyskusje, które były nakierowane na to, że start-up, który wygra, powinien mieć jak największe szanse na wejście i rozwój biznesu w niedalekiej przyszłości – mówi Michał Maćkowiak, dyrektor ds. innowacji w Rafako i juror konkursu.

    Zwycięzcą polskiej edycji PowerUp! został w tym roku start-up Indoorway, stworzony dla właścicieli nieruchomości, menadżerów obiektów oraz działów marketingu, aby ułatwić im podnoszenie wydajności przestrzeni oraz zwiększyć zaangażowanie klientów. Narzędzie Indoorway pozwala na szczegółową analizę ruchu wewnątrz budynku.

    – To rozwiązanie może być stosowane w wielu różnych miejscach – skupiamy się głównie na branży nieruchomościowej oraz przemyśle. Możemy wykorzystać nasze rozwiązanie do nawigacji wewnątrz biur, mapowania budynków, pokazywania nowym pracownikom, jak poruszać się po firmie, optymalizowania linii produkcyjnych, zarządzania dostępem do budynków, monitorowania bezpieczeństwa pracowników. W miejscach takich jak centra przeładunkowe czy magazyny możemy wykorzystać to rozwiązanie do monitorowania pracy wózków widłowych, optymalizacji planu takiego magazynu czy optymalizacji przepływów towaru – wylicza Marek Przytuła, dyrektor operacyjny Indoorway.

    Zwycięski start-up liczy, że wygrana przyczyni się do rozwoju biznesu i pozwoli dotrzeć do potencjalnych inwestorów.

    – Przede wszystkim liczymy na współpracę z branżą energetyczną i zaprezentowanie naszego start-upu jako uniwersalnego rozwiązania, które może być zastosowane w wielu różnych gałęziach przemysłu. Współpraca z korporacjami i możliwość kontaktu z zarządami tych firm daje nam też możliwość bardzo szybkiego testowania naszego produktu i bardzo szybkiego dostosowywania naszej oferty do potrzeb rynkowych – mówi Marek Przytuła.

    Na 1617 czerwca zaplanowany jest międzynarodowy bootcamp z udziałem start-upów, które zwyciężyły w regionalnych kwalifikacjach. Wielki finał tegorocznego konkursu PowerUp! zaplanowano na 19 czerwca.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

    Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

    Bankowość

    Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

    Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

    Ochrona środowiska

    Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

    Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.