Mówi: | Łukasz Marczyk, dyrektor praktyki ubezpieczeniowej, Accenture w Polsce Anita Staszczak, konsultant w praktyce ubezpieczeniowej, Accenture Aleksandra Sowulewska, konsultant w praktyce ubezpieczeniowej Accenture |
Polski sektor ubezpieczeniowy na dobrej drodze do cyfryzacji. Przyszłością branży są telematyka, sztuczna inteligencja i internet rzeczy
Dzięki nowym technologiom wdrażanym przez firmy ubezpieczeniowe możliwe będzie tworzenie innowacyjnych, spersonalizowanych produktów, dokładniejsza ocena ryzyka, a także szybsza wypłata odszkodowań – takie wnioski płyną z raportu „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”, przygotowanego przez Accenture dla Polskiej Izby Ubezpieczeń. Polscy ubezpieczyciele intensywnie testują nowe rozwiązania, jednak nie wszystkie decydują się wdrożyć. Wynika to z barier, wśród których są m.in. trudności w dostępie do zewnętrznych zbiorów danych oraz brak wystarczającej liczby pracowników o odpowiednich kompetencjach cyfrowych.
– Podobnie jak za granicą, ubezpieczyciele w Polsce inwestują głównie w dwa obszary związane z cyfryzacją. Pierwszym jest poprawa doświadczeń klienta, której celem jest zwiększenie przychodów firmy. Drugim – koncentrowanie się na optymalizacji kosztów poprzez cyfryzację wewnętrznych operacji –mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Łukasz Marczyk, dyrektor praktyki ubezpieczeniowej Accenture w Polsce.
Jak wynika z opublikowanego raportu „Cyfryzacja sektora ubezpieczeń w Polsce”, przygotowanego przez Accenture dla PIU, choć większość firm ubezpieczeniowych zdaje sobie sprawę ze znaczenia procesu cyfryzacji, to jednak mają one różne podejścia do innowacji i wdrażania nowych technologii. Autorzy raportu podzielili je na trzy grupy: pragmatycznych tradycjonalistów, cyfrowych wyznawców oraz zdywersyfikowanych partnerów.
– Pierwsi inwestują w punktowe rozwiązania cyfrowe w celu poprawy obecnych kanałów sprzedaży. Przedstawiciele drugiej grupy całościowo podchodzą do tematu cyfryzacji, eksperymentują z różnymi technologiami, nawet niemającymi obecnie uzasadnienia biznesowego, w celu budowy kompetencji cyfrowych w swojej firmie na przyszłość. Trzecia grupa buduje ekosystemy wspólnie z innymi partnerami, tworząc platformy technologiczne, także we współpracy z firmami spoza branży ubezpieczeniowej – mówi Łukasz Marczyk.
Wdrażanie innowacji i technologii w sektorze ubezpieczeniowym przejawia się w nowych produktach, jak np. cieszące się coraz większą popularnością cyberpolisy, które zabezpieczają przed skutkami ataków hakerskich. Pozwala także na obniżenie szkodowości i lepszą ocenę ryzyka oraz wycenę składki. Przykładem jest telematyka – jeden z najważniejszych trendów w cyfryzacji ubezpieczeń. We Włoszech już 17 proc. polis komunikacyjnych wykorzystuje technologie telematyczne, które umożliwiają ocenę stylu jazdy kierowcy oraz stanu pojazdu i skalkulowanie na podstawie tych danych wysokości składki. Takie rozwiązania wdrażają również ubezpieczyciele działający na polskim rynku.
– Ubezpieczyciele intensywnie testują nowe rozwiązania i technologie dostępne na rynku. Szczególne znaczenie będzie miała sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, chociażby w procesie likwidacji szkody. Są to rozwiązania, które pozwalają na przykład na automatyczną segmentację szkód, rozpoznawanie tekstu, w tym pisma odręcznego, wycenę szkody na podstawie zdjęć czy wsparcie wirtualnego asystenta, który może towarzyszyć klientowi w całym procesie i znacznie go uprościć. Również telematyka i internet rzeczy będą miały coraz większe zastosowanie ze względu na wzrost znaczenia danych i analityki, która ma potencjał, aby zrewolucjonizować branżę – mówi Anita Staszczak, konsultant w praktyce ubezpieczeniowej Accenture.
Cyfryzacja i wdrażanie nowych technologii to korzyści zarówno dla ubezpieczycieli, jak i ich klientów. Z perspektywy ubezpieczycieli cyfryzacja daje możliwość m.in. obniżenia kosztów obsługi, dzięki wykorzystaniu takich narzędzi, jak wirtualni asystenci czy chatboty. Wyposażenie agentów w cyfrowe narzędzia pozwala natomiast zwiększyć sprzedaż.
– Z kolei dla klientów cyfryzacja oznacza m.in. sprawniejszą obsługę i szybsze otrzymanie odszkodowania. Klient może samodzielnie przesłać zdjęcia szkody przez formularz online lub aplikację mobilną i natychmiast otrzymać propozycję wypłaty przygotowaną przez sztuczną inteligencję – wyjaśnia Aleksandra Sowulewska, konsultant w praktyce ubezpieczeniowej Accenture.
W Szwajcarii takie rozwiązanie wprowadziła już firma ubezpieczeniowa Zurich Insurance Group, dzięki czemu proces likwidacji szkód skrócił się z 52 minut do zaledwie 5 sek. Pozwoliło to zaoszczędzić około 40 tys. roboczogodzin w ciągu roku, co dobrze oddaje korzyści, jakie ubezpieczyciele i klienci odnoszą dzięki cyfryzacji.
Ze wspólnego raportu PIU i Accenture wynika, że w Polce firmy ubezpieczeniowe zwracają dużą uwagę na rosnące znaczenie analizy danych, na przykład przy szacowaniu ryzyka. Niezbędne jest jednak pozyskiwanie ich z zaufanych źródeł, takich jak publiczne zbiory danych. Do tej pory zaawansowany poziom w wykorzystaniu danych i analityki osiągnęło tylko kilka polskich firm.
– Dla zwiększenia innowacyjności całego sektora ubezpieczeniowego konieczne jest usunięcie kilku barier. Należą do nich: trudności w stosowaniu rozwiązań chmurowych, brak dostępności pracowników o odpowiednich kompetencjach w technologiach cyfrowych czy niewystarczająca dostępność publicznych, zewnętrznych zbiorów danych – podkreśla Łukasz Marczyk.
Czytaj także
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2025-01-10: Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Prawo
Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
Wprowadzona przez Unię Europejską regulacja Markets in Crypto-Assets (MiCA) to pierwsza na świecie duża próba regulacyjna, która ma wprowadzić standaryzację i bezpieczeństwo do branży kryptowalut. Według założeń nowe przepisy mają uporządkować rynek i stanowić pierwszy krok do dogonienia Stanów Zjednoczonych. Nie brakuje jednak przeciwników takiej próby, którzy ostrzegają, że regulacje nie tylko nie spełnią swojej funkcji, ale mogą de facto zahamować rozwój kryptowalut w Europie.
Edukacja
Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
Na warszawskiej Pradze Północ otwarto właśnie pierwszą STEM Kindlotekę, czyli przestrzeń edukacyjną dla dzieci i młodzieży, która stawia na rozwój kompetencji w obszarze nauki, technologii, inżynierii i matematyki. To inicjatywa Amazon i stowarzyszenia Cyfrowy Dialog rozwijana od 2019 roku, w ramach której funkcjonuje ponad 100 takich placówek, a z prowadzonych w nich zajęć skorzystało już pół miliona dzieci. STEM uważane są za kompetencje przyszłości, a badania wskazują, że można je rozwijać już u najmłodszych uczniów.
Prawo
Zmieni się definicja mobbingu. Nowe prawo da skuteczniejsze narzędzia ochrony nękanym pracownikom
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej chce uprościć prawną definicję mobbingu. Dodatkowo opracowywana nowelizacja przepisów ma nałożyć nowe obowiązki na pracodawców, których celem będzie określenie zasad przeciwdziałania mobbingowi i to na poziomie regulaminu pracy lub innych wewnętrznych regulacji. Dzięki któremu podwładni będą bardziej świadomi swoich praw i będą mogli lepiej reagować na przypadki ich łamania.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.