Mówi: | Andrzej Kozłowski, prezes zarządu, Emitel Tadeusz Woszczyński, country manager, Hitachi Europe Michał Gembal, dyrektor ds. marketingu, Arcus |
Polskie firmy będą się rozwijać dzięki innowacjom. Potrzebne jednak większe wsparcie ze strony nauki
Innowacje to gwarancja rozwoju przedsiębiorstwa. Połączenie innowacyjnych technologii z ludzką kreatywnością umożliwi firmom rozwój, stworzenie całkiem nowych produktów i usług oraz wyjście z nimi na rynki zagraniczne. Duże firmy czerpią też korzyści ze współpracy ze środowiskiem akademickim. Taka wymiana stwarza szansę na wypracowanie niesztampowych rozwiązań – podkreślają przedstawiciele firm nagrodzonych w konkursie agencji informacyjnej Newseria „Inspiratorzy biznesu 2018” w kategorii Innowacje.
– Dziś w dobie nowoczesnych technologii bez innowacyjności trudno wyobrazić sobie rozwój jakiegokolwiek przedsiębiorstwa. Dlatego bardzo istotne staje się umiejętne połączenie biznesu z tym, co oferuje nauka. Ścisła współpraca firm z polską nauką staje się czymś nieodzownym – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Andrzej Kozłowski, prezes firmy Emitel.
Organizacjom, które nie korzystają z zaawansowanych technologii, grozi zepchnięcie na margines. Globalna firma doradcza IDC szacuje, że większość największych firm postawiła już technologie cyfrowe w centrum swojej strategii biznesowej, a w 2019 roku wydatki na inicjatywy związane z transformacją cyfrową przekroczą na całym świecie już 2,2 bln dol.
– Zdefiniowanie innowacji nie jest wbrew pozorom takie proste. Nam wszystkim kojarzy się to z tym, że to innowacyjna technologia, natomiast jest nią również innowacyjne podejście do technologii, które już są obecne i wykorzystywane. Można powiedzieć, że innowacja jest po części związana z nowymi pomysłami i z nowymi technologiami – ocenia Tadeusz Woszczyński, Country Manager Hitachi Europe Ltd.
W gronie kluczowych dla biznesu technologii stymulujących transformację są obecnie big data, analityka predykcyjna, internet rzeczy i uczenie maszynowe. Z raportu „Sztuczna inteligencja w biznesie” MarketingLink wynika, że do 2020 roku 75 proc. przedsiębiorstw będzie wykorzystywać sztuczną inteligencję w biznesie.
– Współczesna firma przede wszystkim musi patrzeć na to, jak rozwija się rynek, inwestować w innowacyjne technologie. Nie tylko w produkty, które chcemy wprowadzać na rynek, trzeba także wdrażać innowacje wewnątrz firmy, żeby pracownicy mogli efektywnie pracować i mieli komfortowe warunki pracy. Trzeba budować firmę na inwestowaniu w pracowników i w ich rozwój, bo to dzięki ich pomysłom i kreatywnemu myśleniu możemy wprowadzać innowacje na rynek – tłumaczy Woszczyński.
Cyfrowa transformacja i wykorzystanie technologii wymagają zaangażowania wielu stron. Niezbędne jest stworzenie multidyscyplinarnego zespołu, a także szeroka współpraca biznesu z nauką.
– Bez nauki nie byłoby postępu technologicznego. Dzisiaj mówimy o rozwiązaniach gospodarki 4.0, czyli cyfrowego świata. To wszystko zaczęło się w nauce, od podróży w kosmos, dzięki temu, że kiedyś pierwszy człowiek postawił stopę na księżycu, dzisiaj, kilkadziesiąt lat później, możemy korzystać z dobrodziejstwa nauki – mówi Andrzej Kozłowski.
Dzięki nowym technologiom, szerszym wykorzystywaniu innowacji możliwe jest stworzenie projektów, które w znaczący sposób przełożą się na większy komfort życia. Takie projekty zostały nagrodzone w konkursie agencji Newseria „Inspiratorzy biznesu 2018” w kategorii Innowacje.
Jednym z laureatów została firma Arcus i jej rozwiązania mobilnego druku.
– Arcus Kyocera Zeccer to rozwiązanie stworzone z myślą o niszy, czyli osobach, które chcą zarządzać dokumentem, chcą drukować zdalnie przez aplikację mobilną czy też wysyłając pliki na adres mailowy urządzenia, które dostępne jest w galerii handlowej czy w akademikach. Drugą płaszczyzną jest innowacyjność technologiczna. Wydruki realizowane są przez aplikację mobilną, która jest pilotem wszystkich urządzeń dostępnych w sieci Arcus Kyocera Zeccer, a także wysyłka pliku na adres mailowy – tłumaczy Michał Gembal, dyrektor ds. marketingu w Grupie Arcus.
Dzięki Arcus Zeccer drukowanie ma być prostsze i szybsze, a przy tym całkowicie bezpieczne, cały proces przesyłania dokumentów z telefonu do drukarki jest szyfrowany, a pliki usuwane są po wydrukowaniu.
Nagrodę „Inspiratorów Biznesu” otrzymał także Emitel za sieć transmisyjną stworzoną na potrzeby IoT i smart city na bazie technologii Long Range, która otwiera wiele nowych obszarów zastosowań, szczególnie takich, w których instalacja czujnika jest skomplikowana, a dostęp do źródła zasilania ograniczony lub niemożliwy.
– Jeszcze 100 lat temu miasta zamieszkiwane były przez niespełna 15 proc. populacji świata, dzisiaj zamieszkuje je już połowa ludzkości. Tymczasem miasta stanowią tylko 2 proc. powierzchni świata. Stwarza to nowe możliwości dla biznesu i z tych możliwości trzeba korzystać – przekonuje Andrzej Kozłowski.
Kolejna z nagrodzonych firm – Hitachi – została wyróżniona z kolei za macierz WORM (Write-Once-Read-Many) tj. Hitachi Content Platform, która jest odpowiedzią na nowe regulacje w sektorze bankowym, m.in. MIFID2 czy RODO oraz problem trwałego nośnika. Umożliwia bezpieczne przechowywania danych na trwałym nośniku, bez późniejszej możliwości ich zmodyfikowania.
– Hitachi Content Platform to technologia macierzy WORM od lat sprawdzona w sektorze bankowym. My, jako Hitachi w Polsce, opracowaliśmy koncepcję prawną, funkcjonalną i technologiczną wykorzystania macierzy WORM do rozwiązania problemu trwałego nośnika – wyjaśnia Tadeusz Woszczyński.
Czytaj także
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-10: Polska spółka stworzyła innowacyjny system poprawiający bezpieczeństwo pożarowe w kopalniach. Właśnie wchodzi z nim na globalny rynek
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania
Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.
Przemysł
Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.
Prawo
Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów
Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.