Mówi: | Alain Simonnet |
Funkcja: | dyrektor zarządzający 3M na region Europy Wschodniej i Polskę |
Przedsiębiorstwa mają do odegrania coraz ważniejszą rolę w ochronie klimatu. Biznes istotnym uczestnikiem COP24
Szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach potrwa do końca tygodnia. Obok polityków i ekspertów uczestniczą w nim przedstawiciele nauki i biznesu, którzy mają do odegrania istotną rolę w przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Pokazuje to przykład 3M – na przestrzeni ostatnich 15 lat przedsiębiorstwo zredukowało emisję gazów cieplarnianych o 68 proc., a prawie 1/5 wolumenu energii konsumowanej przez firmę pochodzi dziś ze źródeł odnawialnych. Nowoczesny biznes musi obecnie uwzględniać ochronę środowiska i cele zrównoważonego rozwoju, a firmy tworzyć innowacje, które będą je wspierać.
– Nasza obecność na szczycie klimatycznym COP24 wynika ze stuprocentowej zbieżności celów przyjętych w ramach tego wydarzenia oraz założeń Porozumienia Paryskiego. Chodzi o to, w jaki sposób możemy uczestniczyć w procesie zmniejszania emisji, a tym samym ograniczania zmian klimatycznych, jak możemy wspierać adaptację do zmian klimatycznych oraz przede wszystkim, w jaki sposób możemy wykorzystać naukę i technikę, aby osiągnąć powyższe cele – mówi agencji Newseria Biznes Alain Simonnet, dyrektor zarządzający 3M na region Europy Wschodniej i Polskę.
Szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach potrwa do 14 grudnia. Biorą w nim udział przedstawiciele 195 państw, które w 2015 roku przyjęły Porozumienie Paryskie. Ich głównym zadaniem jest wypracowanie ostatecznego kształtu (tzw. mapy drogowej), w jakim zostanie wdrożona ta międzynarodowa umowa, która kładzie nacisk na radykalną redukcję emisji dwutlenku węgla.
Przedstawiciele firm mają w dyskusji o zmianach klimatu ważny głos, bo – jak podkreśla Alain Simonnet z 3M – w tej chwili nowoczesny biznes musi już odbywać się w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju i z poszanowaniem środowiska. Przedsiębiorstwa – zwłaszcza firmy produkcyjne – mogą podejmować cały wachlarz działań, żeby przyczyniać się do przeciwdziałania zmianom klimatu i tworzyć innowacje, które będą ten cel wspierać.
3M jest tego dobrym przykładem: od 2005 przedsiębiorstwo zmniejszyło zużycie wody o ponad 37 proc., a na przestrzeni ostatnich 15 lat emisja gazów cieplarnianych została zredukowana o 68 proc. Prawie 1/5 wolumenu energii konsumowanej dziś przez firmę pochodzi ze źródeł odnawialnych. Do połowy przyszłej dekady ten odsetek ma sięgać już 25 proc. Przyjęty przez firmę program „2025 Sustainability Goals” zakłada również osiągnięcie zerowej ilości odpadów w 30 proc. zakładów produkcyjnych 3M – ten cel został już prawie całkowicie zrealizowany.
Na COP24 3M poszło o krok dalej i ogłosiło swój pierwszy wymóg o charakterze formalnym dotyczący wprowadzania na rynek nowych produktów. Od 2019 roku każdy z nich będzie zgodny z Deklaracją Zrównoważonego Rozwoju przyjętą przez 3M. Deklaracja Zrównoważonego Rozwoju 3M obejmuje wiele aspektów procesu powstawania i wprowadzania na rynek nowych produktów, których jest około tysiąca każdego roku. To między innymi ponowne wykorzystywanie materiałów, recykling, gospodarka energią i odpadami, oszczędność wody, odpowiedzialny łańcuch dostaw czy zastosowanie materiałów odnawialnych, odpowiednich dla danego rozwiązania – od początku do samego końca cyklu życia każdego produktu. Zobowiązanie 3M obejmuje również produkty, które mają przede wszystkim na celu pomóc rozwiązywać problemy środowiskowe lub społeczne, takie jak poprawa jakości powietrza, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych czy zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i pacjentów w placówkach opieki zdrowotnej i zakładach przemysłowych.
– Ambitne cele przyjęte w ostatnim czasie przez 3M opierają się na trzech filarach. Są to: nauka w obszarze procesu produkcyjnego, nauka na rzecz społeczności oraz nauka w obszarze klimatu – wymienia Alain Simonnet.
Nauka w obszarze procesu produkcyjnego obejmuje takie metody projektowania i wytwarzania produktów, które wymagają zastosowania jak najmniejszych ilości materiałów i wody przy jednoczesnym wytwarzaniu minimum odpadów. Mówiąc w skrócie, jest to optymalizacja produkcji przy ograniczonym zużyciu surowców.
– Jeden z naszych najważniejszych zakładów produkcyjnych na świecie jest zlokalizowany w Polsce i ten aspekt naszych działań jest w tym zakładzie niezwykle istotny. Nasze procesy są projektowane i ewoluują dokładnie w tym kierunku. Dotyczy to wyboru dostawców, surowców, recyklingu materiałów, m.in. substancji rozpuszczalnych w wodzie, eliminowania rozpuszczalników i ograniczania odpadów. Dla przykładu w ramach całkowitej produkcji realizowanej w naszych zakładach we Wrocławiu osiągnęliśmy zerowy wskaźnik składowania odpadów na wysypiskach śmieci – podkreśla Alain Simonnet.
Drugi filar strategii 3M – nauka w obszarze klimatu – skupia się na produktach i rozwiązaniach, które pomagają ich użytkownikom działać w sposób ukierunkowany na ograniczanie emisji dwutlenku węgla i gazów cieplarnianych oraz przyczyniają się do efektywniejszego zarządzania energią czy zasobami wodnymi. Jak wynika z Raportu Zrównoważonego Rozwoju firmy („2018 Sustainability Report”) w ubiegłym roku produkty 3M pomogły klientom zredukować emisję gazów o 13 mld ton. Od momentu zainaugurowania w 1975 roku programu Pollution Prevention Pays firma zrealizowała już ponad 15 tys. projektów mających na celu ochronę środowiska naturalnego, które wpisują się w założenia United Nations Global Compact ONZ.
– Mamy w tym obszarze szereg rozwiązań, które zostały wytworzone, opracowane lub pozyskane w Polsce. Do przykładów należą kleje stosowane w branży motoryzacyjnej, filtry na potrzeby bioupraw oraz szereg innych rozwiązań i produktów, które przyczyniają się do ograniczania emisji lub ułatwiają adaptację do zmian klimatycznych przy coraz mniejszym przyczynianiu się do tych zmian – mówi Alain Simonnet.
Trzecim filarem przyjętej przez firmę strategii jest wykorzystywanie zdobyczy naukowych na potrzeby lokalnych społeczności. Ekspert 3M zwraca uwagę na wyniki ostatniego globalnego badania 3M „State of Science Index”, które pokazują, że konsumenci w coraz większym stopniu dostrzegają wpływ nauki na ich otoczenie i jakość życia. Prawie połowa Polaków (49 proc.) dostrzega znaczenie nauki dla funkcjonowania społeczeństw, a 37 proc. twierdzi, że ma ona przełożenie na ich życie codzienne.
– Nasze badania pokazują, że mamy teraz wyśmienitą okazję, żeby szerzyć na świecie – a zwłaszcza w Polsce – wiedzę na temat tego, jak zdobycze naukowe i techniczne mogą pomagać nam zwalczać zmiany klimatyczne i ich konsekwencje. Dlatego niezwykle ważne jest to, abyśmy jako przedsiębiorstwo bazujące na zdobyczach naukowych, którego głównym celem jest wdrażanie technologii na potrzeby życia codziennego, nawiązywali kontakty z innymi firmami sektora technicznego oraz uniwersytetami, szkołami i społecznościami lokalnymi. Dzięki temu będziemy mogli zmieniać nasze przyzwyczajenia i wspólnie opracowywać rozwiązania, które będą miały pozytywny wpływ na środowisko – podkreśla dyrektor zarządzający 3M na region Europy Wschodniej i Polskę.
W ubiegłym roku łączne nakłady 3M na działalność badawczo-rozwojową osiągnęły 1,9 mld dol. Ponad 70 mln dol. firma przeznaczyła na wsparcie edukacji, ochrony środowiska i programów skierowanych do społeczności lokalnych. Globalna organizacja była jedną z pierwszych na świecie, które zintegrowały swoją działalność biznesową z działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-29: Lekarz: Karol Nawrocki zapewne sporo papierosów w swoim życiu wypalił. Stwierdził, że w kampanii lepiej będzie je zastąpić woreczkami nikotynowymi
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-30: Środowisko medyczne chce większych kar za napaść na pracowników ochrony zdrowia. Zjawisko agresji słownej i fizycznej się nasila
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.