Newsy

Instytut Jagielloński: zachowanie wicewojewody to przykład ostatecznego bezhołowia

2012-06-04  |  17:52
Mówi:Eryk Kłossowski
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Jagielloński
  • MP4

     - Namawianie do łamania przepisów i niszczenia mienia źle świadczy o organie administracji publicznej - uważa Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego. Chodzi o wezwanie wicewojewody, by służby ratunkowe taranowały bramki przy wjeździe czy zjeździe z autostrady.

    Zgodnie z ustalonymi procedurami, służby ratunkowe mogą bezpłatnie wjeżdżać na autostradę. By jednak przejechać przez bezobsługową bramkę, muszą pobrać bezpłatny bilet, który otworzy szlaban. Mimo że cała procedura zajmuje ok. 3 -5 sekund, wicewojewoda opolski ostrzegając przed opóźnieniem akcji ratunkowej, zezwolił kierowcom służb na taranowanie bramek wjazdowych.

     - To Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zarządcą autostrady i odpowiada za plan ratunkowy - wyjaśnia Eryk Kłossowski, ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

    Dlatego, jego zdaniem, przy pierwszych problemach z obsługą bramek przez służby ratownicze, wicewojewoda opolski powinien wyjaśnić wszelkie wątpliwości z GDDKiA.

     - Tymczasem postanowił namawiać podległe mu służby do naruszania przepisów i niszczenia mienia. Wydaje mi się, że jest to przykład ostatecznego bezhołowia i świadczy o tym, że państwo polskie jest w stanie kryzysu, jeśli organ publiczny namawia do popełniania czynów zabronionych - podkreśla Eryk Kłossowski.

    Jak twierdzą przedstawiciele operatora systemu poboru opłat, spotkania informacyjne w sprawie funkcjonowania bramek odbywały się kilkakrotnie, zarówno w Opolu, Katowicach, jak i we Wrocławiu.  W spotkaniach uczestniczyli również przedstawiciele służb medycznych. Sobotni incydent, kiedy kierowca karetki jadącej do wypadku staranował bramkę, bo nie wiedział, jak ją otworzyć, pokazuje, że informacje o procedurach nie dotarły do wszystkich pracowników.

    Ekspert Instytutu Jagiellońskiego uważa, że to urząd wojewódzki w Opolu powinien dopilnować, żeby wszystkie służby zostały odpowiednio przeszkolone w tym zakresie.

     - Urząd wojewódzki jako urząd odpowiedzialny za funkcjonowanie całości administracji w województwie, powinien zatroszczyć się o to, by wszystkie służby ratunkowe działające na terenie województwa zostały przeszkolone, by zapoznały się z systemowymi rozwiązaniami, które pozwalają na łatwe i bezkolizyjne przejeżdżanie autostrad przez pojazdy uprzywilejowane - wyjaśnia Kłossowski.

    Wprowadzone na autostradzie A4 między Gliwicami a Wrocławiem procedury są takie same, jak te obowiązujące od ponad roku na odcinku A2 między Koninem a Strykowem. Rozwiązanie polegające na pobieraniu przez kierowców pojazdów uprzywilejowanych bezpłatnego biletu, a w razie kolejek do bramek, korzystanie z pasa serwisowego, sprawdza się również w innych krajach europejskich i nigdzie nie budzą takich zastrzeżeń, jak w Polsce.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    Problemy społeczne

    Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

    Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

    Motoryzacja

    Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

    Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.