Mówi: | Sebastian Krystyniecki |
Funkcja: | inżynier systemowy |
Firma: | Fortinet Polska |
Inteligentne domy coraz powszechniejsze. Nadal obawiamy się jednak o bezpieczeństwo
W ciągu najbliższych pięciu lat większość sprzętu AGD i RTV w prywatnych domach będzie mieć połączenie z internetem – tak wskazało prawie dwie trzecie respondentów na świecie badanych przez firmę Fortinet. Użytkowników wciąż najbardziej niepokoją kwestie związane z bezpieczeństwem i zachowaniem prywatności.
Ponad połowa respondentów (61 proc.) uważa, że wciągu najbliższych pięciu lat większość sprzętu AGD i RTV w naszych domach będzie mieć połączenie z internetem. Najbardziej w wizję inteligentnych domów wierzą Chińczycy (85 proc.). Tego samego zdania jest 61 proc. badanych Amerykanów i Niemców oraz 57 proc. Brytyjczyków.
– Mamy już w domach bardzo dużo różnego rodzaju rozwiązań, które mogą korzystać z podłączenia do internetu. Najczęściej są to telewizory czy konsole do gier, ale niekiedy także AGD, na przykład lodówki, monitorujące i raportujące, które produkty powinny zostać zamówione w celu uzupełnienia zapasów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Sebastian Krystyniecki, inżynier systemowy z Fortinet Polska.
Według firmy badawczej IDC wartość rynku internetu rzeczy ma wzrosnąć do 7,1 biliona dolarów (czyli około 21,5 biliona złotych) w 2020 roku. Jak podkreśla Sebastian Krystyniecki, urządzenia typu smart, łączące się z siecią, to nie tylko routery internetowe, lecz także urządzenia do monitoringu czy sterowania różnymi podsystemami, np. ogrzewaniem, alarmem czy roletami.
– Trzeba pamiętać o tym, że za wizją inteligentnego domu kryją się pewnego rodzaju niebezpieczeństwa. Tak długo, jak długo mamy pod kontrolą systemy zarządzania domem i nikt nie używa ich w sposób nieautoryzowany, będą nam one rzeczywiście pomagać. Natomiast w momencie, kiedy ktoś uzyska do nich nieuprawniony dostęp, łatwo mnożyć scenariusze, w których tego typu rozwiązania będą szkodliwe – podkreśla inżynier.
Z ankiety przeprowadzonej przez Fortinet w 11 krajach wynika, że zdecydowana większość respondentów (69 proc.) obawia się, że podłączone do sieci domowe urządzenia mogą umożliwić wyciek danych bądź ujawnienie poufnych informacji o użytkowniku. Zdaniem Sebastiana Krystynieckiego najprościej wyobrazić sobie taki atak na przykładzie routera internetowego, który jest wykorzystywany w domu. Wystarczy na przykład, że ktoś w sposób nieuprawniony zmieni serwery DNS, z których korzysta taki router, i zanalizuje proces korzystania przez domownika np. z banku internetowego. W ten sposób teoretycznie możliwe jest przejęcie hasła i potem w dowolny sposób zmodyfikowanie transakcji, które użytkownik wykonuje.
– Nietrudno sobie wyobrazić scenariusz, w którym ktoś przejmie kontrolę nad kamerą czy to w telewizorze typu smart, czy zwykłą wolno stojącą, ale podpiętą do internetu, i będzie mógł stwierdzić, kto z domowników jest w domu – mówi Krystyniecki. – Już w 2013 roku zanotowano przejęcie kontroli nad około 100 tys. różnego rodzaju urządzeń typu smart.
Poradzenie sobie z tymi przeszkodami będzie wymagało zastosowania różnych technik zabezpieczenia, w tym uwierzytelniania połączeń sieciowych, używania przez użytkowników szyfrowanych połączeń do komunikowania się z podłączonymi urządzeniami, zastosowania antywirusowego oprogramowania czy ochrony przed atakami na aplikacje w chmurze.
Krystyniecki zwraca uwagę na to, że istnieje również poważny problem z odpowiednim zabezpieczeniem użytkownika przed niechcianymi działaniami z zewnątrz.
– Brakuje standardów branżowych, które by to w jakiś sposób kodyfikowały. Kiedy dokonujemy zakupu jakiegoś produktu, który ma możliwość łączenia się z internetem, starajmy się sprawdzić, czy dostarcza on jakichkolwiek bezpiecznych metod użytkowania – radzi inżynier systemowy z Fortinet Polska.
Duże rozbieżności wśród ankietowanych wywołało pytanie o to, kto powinien chronić podłączone do sieci urządzenia przed atakami hakerów i złośliwym oprogramowaniem. W skali globalnej połowa badanych stwierdziła, że bezpieczeństwo powinien zapewniać domowy router, podczas gdy druga połowa obarcza odpowiedzialnością swojego dostawcę internetu. Duża grupa badanych wskazała, że samo urządzenie powinno być odporne na niebezpieczeństwa związane z atakami na oprogramowanie, a w razie potrzeby samodzielnie dostosować i zapewnić sobie odpowiednią ochronę oraz wyeliminować zagrożenie.
Mimo że większość badanych była zdecydowana lub zastanawiała się nad kupnem urządzeń i usług związanych z podłączeniem swojego domu do sieci, cena takich przedmiotów okazała się najważniejszym czynnikiem determinującym wybór. Gdyby była niższa, zapewne wizja inteligentnego domu stałaby się mniej odległa. W hierarchii czynników determinujących zakup najważniejsze po cenie okazały się funkcje i przydatność urządzenia.
Czytaj także
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-03-25: E-głosowanie jest odległą przyszłością. Wymaga wzmocnienia zaufania społecznego i wysokiego poziomu cyberzabezpieczeń
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.