Mówi: | Przemysław Przybylski, rzecznik Lotniska Chopina Adam Janus, kierownik kontraktu w HOCHTIEF Polska Oddział w Warszawie Krzysztof Jankowski, dyrektor w HOCHTIEF Polska |
Modernizacja terminala na Lotnisku Chopina przynosi efekty. Port obsługuje 11 mln pasażerów rocznie, a jest gotowy na prawie 20 mln
11,2 mln odprawionych pasażerów to ubiegłoroczny rekord Lotniska Chopina. W tym roku co miesiąc warszawski port lotniczy notuje kilkuprocentowe wzrosty – kwiecień był dwunastym miesiącem z rzędu z rekordowym wynikiem. Lotnisko jest przygotowane na dalsze dynamiczne wzrosty ruchu. Po zakończonej w ubiegłym roku modernizacji terminala T1 może obsługiwać nawet 20 mln pasażerów rocznie. – Dzięki niej mamy najnowocześniejszy terminal lotniczy w Polsce – przekonuje rzecznik lotniska.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z nowego terminala, nie tylko my, jako zarządzający lotniskiem, lecz także pasażerowie, którzy korzystają z Lotniska Chopina. Mają więcej stanowisk do odprawy, więcej stanowisk kontroli bezpieczeństwa, nowe sklepy i restauracje w części wolnocłowej – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Przemysław Przybylski, rzecznik Lotniska Chopina. – Dzięki jego uruchomieniu przepustowość lotniska wzrosła do ponad 20 mln pasażerów. W 2015 roku obsłużyliśmy 11,2 mln pasażerów, a więc ten zapas przepustowości mamy jeszcze całkiem spory.
Nowy terminal został oddany do użytku 22 maja 2015 roku. Projekt zrealizowany przez konsorcjum Hochtief Polska i Hochtief Solutions AG obejmował przebudowę i modernizację Terminala 1 oraz jego zintegrowanie z terminalem T2. W ramach inwestycji powstał obiekt o powierzchni ponad 60 tys. mkw., dwa tunele podziemne łączące terminal ze stacją kolejową SKM. Wdrożono również nowoczesny system obsługi bagażu (BHS).
Projekt ten został właśnie nagrodzony w kategorii obiekty komunalne i komunikacja tytułem Budowy Roku 2015 przyznawanym przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa. Jak podkreślają przedstawiciele generalnego wykonawcy, inwestycja pod wieloma względami była wyjątkowa. Jedną z jej cech charakterystycznych było zamontowanie na dachu terminala ogniw fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 7 tys. mkw. To jeden z największych systemów tego typu w Polsce. Poza tym realizacja projektu pełnej integracji terminala T1 z T2 odbywała się przy normalnym trybie pracy lotniska.
– Żyjemy w czasach, gdzie bezpieczeństwo na lotnisku stało się tematem bardzo istotnym, a więc wszystkie nasze działania prowadzone na lotnisku musiały być koordynowane ze służbami bezpieczeństwa lotniska, ze służbami operacyjnymi. Poza tym systemy instalacyjne musiały być testowane w porze nocnej, kiedy jest krótka przerwa w pracy lotniska, to był dodatkowy wymóg. Dzisiaj można powiedzieć, że zostało to zwieńczone sukcesem. Dzięki właściwej organizacji robót lotnisko nie przerwało pracy nawet na minutę – mówi Adam Janus, kierownik kontraktu w Hochtief Polska Oddział w Warszawie.
Firma Hochtief od lat współpracuje z Lotniskiem Chopina w Warszawie. W 1990 roku spółka wygrała przetarg na zaprojektowanie, sfinansowanie i wybudowanie trzech obiektów lotniska: bazy cateringowej, terminala cargo i terminala pasażerskiego.
– Dla firmy to było wspaniałe wejście na rynek. To projekt na miarę nie tylko europejską, lecz także światową. To również odkrycie nowych technologii, nowych sposobów organizowania pracy. Było to przejście przez przysłowiowe ucho igielne do standardów pracy nowoczesnej firmy budowlanej. Rozpoczynając ten projekt w Warszawie w latach 90., nie zdawaliśmy sobie sprawy z tego, że zapoczątkujemy historię, którą będziemy budować przez kolejne lata – mówi dr Krzysztof Jankowski, dyrektor Działu Obsługi Biznesowej i Komunikacji w Hochtief Polska.
Sukces tego przedsięwzięcia zachęca zarządzających lotniskiem do kolejnych inwestycji, które mają poprawić zarówno jakość i sprawność obsługi pasażerów, jak i komfort przebywania na lotnisku w oczekiwaniu na lot. W planach jest np. wydłużenie pirsów, w których znajdują się gate’y, czyli poczekalnie odlotowe.
– Zastanawiamy się już teraz nad tym, jak rozbudowywać dalej terminal, żeby liczbę obsługiwanych pasażerów stale zwiększać, ponieważ ruch lotniczy w Polsce rośnie bardzo dynamicznie, z roku na rok na Lotnisku Chopina obsługujemy o kilkaset tysięcy pasażerów więcej – mówi Przemysław Przybylski. – Myślimy też o tym, jak zwiększać liczbę stanowisk postojowych dla samolotów, zwłaszcza dla dużych samolotów szerokokadłubowych, które przylatują do Warszawy z innych kontynentów. Potrzeby na pewno są i już teraz musimy o tym myśleć, ale konkretnych decyzji jeszcze nie ma.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.