Newsy

Nabywcy mieszkań coraz częściej wybierają kamienice. Kusi ich historia i klimat takich budynków

2015-10-15  |  06:30

Osoby planujące zakup mieszkania coraz częściej szukają lokum w kamienicach. Kuszeni dobrą jakością wykonania, unikalnym klimatem, a także atrakcyjnymi cenami przechodzą z rynku pierwotnego na rynek wtórny. Trend ten chce wykorzystać spółka 2C Partners zajmująca się rewitalizacją starych kamienic, która w ciągu roku zwiększyła zysk netto o ponad tysiąc procent.

– Cały czas obserwujemy pozytywne dla nas zjawisko, kiedy klienci nauczeni doświadczeniami z mieszkań kupowanych u deweloperów chcą przenieść się jednak do starych, grubych murów, bardziej dźwiękoszczelnych – twierdzi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Łukasz Tylec, prezes zarządu 2C Partners, spółki zajmującej się rewitalizacją i restrukturyzacją kamienic. – Klienci coraz częściej preferują mniejsze budynki z historią i klimatem.

Według danych serwisu Domy.pl 74 proc. osób szukających własnego M preferuje budynki zbudowane z cegły. 18 proc. klientów natomiast szuka mieszkania w blokach z wielkiej płyty. Ośmioprocentową popularnością cieszą się natomiast mieszkania zbudowane w technologii ramy H, czyli opartej na żelbetonowej konstrukcji wypełnionej cegłami lub pustakami.

Coraz większe zainteresowanie mieszkaniami w kamienicach widać po wynikach spółki 2C Partners, która w zeszłym roku sprzedała 41 lokali w odremontowanych kamienicach w porównaniu z 17 sprzedanymi rok wcześniej. Dzięki większej sprzedaży w 2014 roku przychody spółki wzrosły o 139 proc. do 9,5 mln zł, a zysk netto do 4,9 mln zł, czyli o 1070 proc. w porównaniu z 2013 rokiem.

Swój wybór klienci najczęściej tłumaczą solidnością wykonania. Ściany w budynkach z cegły są grubsze, stąd lepiej trzymają temperaturę i są bardziej dźwiękoszczelne. Atrakcyjności takim mieszkaniom dodaje często dobra cena. Taki lokal na warszawskiej Pradze można kupić już nawet za 6-7 tys. zł za metr kwadratowy.

– Najczęściej kupują od nas mieszkania osoby, które chcą w nich po prostu zamieszkać. Następną grupą klientów są osoby kupujące pod wynajem – mówi Łukasz Tylec. – Zdarza się też, że inwestorzy kupują je we wczesnym stadium renowacji, by później sprzedać. Ich jednak jest najmniej.

Podobnie jak na rynku pierwotnym największym zainteresowaniem cieszą się mieszkania małe i średnie, o powierzchni 40-50 mkw.

– Zdarza nam się zmieniać układ mieszkań z tego względu, że historycznie mieszkania były kiedyś budowane w trochę innym rozkładzie, mniej dopasowane do potrzeb aktualnego klienta i jeżeli jest taka potrzeba, to zmieniamy – wyjaśnia Tylec.

Na przyszły rok 2C Partners zapowiada projekty rewitalizacyjne na powierzchni około 5,6 tys. mkw. Rynek jest perspektywiczny, bo w stolicy jest kilkanaście tysięcy nieruchomości, które wrócą w najbliższych latach do swoich dawnych właścicieli.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój

Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.

Handel

E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi

Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.

Firma

Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność

Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.