Newsy

Nie ma jeszcze strategii wydania 25 mld zł na rewitalizację miast. Rząd złożył zapowiedź ponad rok temu

2014-10-14  |  06:50

Wciąż nie ma precyzyjnej strategii przeznaczenia 25 mld zł na rewitalizację miast zapowiedzianych przez rząd ponad rok temu. Związek Miast Polskich zapowiada, że będzie promował najlepsze inicjatywy, by jak najlepiej wydać te fundusze. Miasta mają także bardzo duże potrzeby w zakresie komunikacji, ochrony środowiska oraz budowy własnych sieci IT.

We wrześniu 2013 r. ówczesny premier Donald Tusk zapowiedział, że rząd przeznaczy na rewitalizację miast nawet 25 mld zł. Wciąż nieznane są szczegóły wykorzystania tych pieniędzy.

Jan Maciej Czajkowski, wiceprezes Związku Miast Polskich, podkreśla jednak, że choć w największych metropoliach potrzeby finansowe są istotne, nie można zapominać o małych miastach. Zwłaszcza tych, które mają przeszłość przemysłową. Często znajdują się tam bardzo duże tereny poprzemysłowe, których wykorzystanie jest wyzwaniem dla władz. Obszary po nieczynnej fabryce lub innym zakładzie przemysłowym mogą stanowić proporcjonalnie znacznie większą część małych miast niż dużych metropolii.

To jest zupełnie inna kategoria problemów, inny sposób podejścia i inne kłopoty z tym związane. Nie ma tutaj unifikacji, nie ma takiego jednego pomysłu na wszystko. Każdy stara się to we własnych uwarunkowaniach rozwiązywać. To nie będą wielkie strumienie pieniędzy, natomiast na pewno będzie to dużo ciekawych pomysłów – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Jan Maciej Czajkowski, wiceprezes Związku Miast Polskich.

ZMP poza promowaniem dobrych praktyk w zakresie rewitalizacji nie zapomina o innych potrzebach inwestycyjnych miast. Choć w każdym ośrodku są one nieco inne, Czajkowski podkreśla, że da się wyróżnić pewne elementy wspólne. Takim jest na pewno infrastruktura, bo pomimo bardzo dużych nakładów na ten obszar, wciąż wiele pozostaje do zrobienia.

Miasta nie mogą też zapominać o ekologii i ochronie środowiska. W tym obszarze istotne są inwestycje chociażby w systemy zbierania i odprowadzania ścieków. Czynnikiem wpływającym tu na ożywienie inwestycyjne są przepisy unijne i ryzyko finansowych kar za niedostateczną dbałość o środowisko naturalne.

Bardzo ważnym tematem jest infrastruktura sieciowa. Jeżeli chcemy korzystać z nowych technologii w mieście, wiele rzeczy da się usprawnić za pomocą tych rozwiązań, które wymagają infrastruktury sieciowej. W wielu przypadkach trzeba to zbudować – przekonuje Czajkowski.

Podkreśla, że w niektórych miastach kwestia infrastruktury sieciowej była do tej pory tak bardzo zaniedbywana, że jedną siecią nie są połączone nawet jednostki miejskie. To utrudnia wymianę informacji, a tym samym zarządzanie miastem.

Czajkowski zwraca uwagę na to, że choć pilna, to budowa infrastruktury sieciowej jest względnie niewielkim wydatkiem. Dlatego miasta powinny zrealizować te projekty, bo tylko dzięki temu da się w pełni wykorzystać inne, duże większe inwestycje.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.