Mówi: | Tomasz Gontarz |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity zapowiada w tym roku nowy przetarg na pociągi dużych prędkości. Do 2030 roku spółka chce wozić 88 mln pasażerów rocznie
W I połowie br. PKP Intercity przewiozło 31 mln pasażerów – to tyle, ile w całym 2015 roku. Plany zwiększania tej liczby są bardziej ambitne. W 2030 roku spółka chce przewieźć 88 mln osób. – Chcemy podwoić pracę przewozową w stosunku do roku 2019, co oznacza, że de facto tych pociągów w trasie będzie dwa razy więcej niż teraz – mówi Tomasz Gontarz, wiceprezes zarządu PKP Intercity. Spółka planuje w tym roku ogłoszenie przetargu na 23 nowe pociągi dużych prędkości. W najbliższym czasie chce także zakupić 300 nowych wagonów, z opcją na kolejne 150, ponad 100 nowych lokomotyw, które będą umożliwiać podróżowanie międzynarodowe, a także 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych.
– Cała nasza strategia inwestycyjna to jest 27 mld zł, w tym 24,5 mld zł przeznaczymy na nowy tabor bądź zmodernizowanie go do najlepszych obecnie standardów. W związku z realizacją tej strategii taborowej planujemy zakup m.in. 38 składów push-pull. To są takie piętrowe składy, które będą mogły przewozić nawet 700 pasażerów. Planujemy zakup 23 pociągów dużych prędkości, takiej klasy jak Pendolino, i ten przetarg będziemy ogłaszać w tym roku. Planujemy zakup 300 wagonów z opcją na kolejne 150 czy ponad 100 nowych lokomotyw, i to będą lokomotywy, które umożliwią podróżowanie międzynarodowe, ponieważ będą wielosystemowe, czyli będą mogły bez problemu wjechać do Niemiec czy Austrii – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Gontarz.
W ciągu ostatnich sześciu lat PKP Intercity przeznaczyło na inwestycje w tabor i infrastrukturę 4,1 mld zł. Tylko w ubiegłym roku wydało na ten cel 1,4 mld zł, ponad dwukrotnie więcej niż w 2021 roku. Inwestycje w tabor objęły zakup lub modernizację 166 wagonów, 21 lokomotyw manewrowych i kursowych oraz 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
– Jak pokazuje dotychczasowa praktyka, realizujemy te plany taborowe w Polsce, bo pracują nad tym polscy producenci bądź polscy pracownicy – dodaje wiceprezes spółki.
Do tej pory spółka zakontraktowała umowy na 7 mld zł na tabor w ramach strategii zaktualizowanej w 2022 roku. Należą do nich m.in. kontrakty z Pesą Bydgoszcz (2,91 mld zł brutto), FPS H. Cegielskim (1,83 mld zł brutto) czy NEWAG-iem (ponad 1,4 mld zł brutto).
– Dla nas standardem będzie co najmniej 160 km/h, jeżeli oczywiście infrastruktura kolejowa pomoże, do 250 km/h, do których planujemy zakup tych 23 pociągów dużych prędkości. Ponadto chcemy podwoić pracę przewozową w stosunku do roku 2019, co oznacza, że de facto tych pociągów w trasie będzie dwa razy więcej niż teraz. Dzisiaj około 400 pociągów każdego dnia z logiem PKP Intercity wyjeżdża na polskie tory. W 2030 roku tych relacji będzie zdecydowanie więcej i pojawią się nowe miejscowości na naszej siatce połączeń – zapowiada Tomasz Gontarz.
Jak podkreślają przedstawiciele przewoźnika, w tej perspektywie czasowej cały tabor będzie nowy lub zmodernizowany, co przełoży się na komfort i bezpieczeństwo podróżnych. Deklarują także, że w strategii inwestycyjnej spółka dużą wagę przywiązuje do kwestii ekologii. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.
– W strategii inwestycyjnej mamy 35 hybrydowych zespołów trakcyjnych. Chcielibyśmy ten przetarg ogłosić w przyszłym roku i zaprosić do niego producentów. Ten hybrydowy zespół trakcyjny na pewno będzie zasilany energią elektryczną, ale rozpoznanie rynku pokaże, czy to będzie hybrydowy zespół trakcyjny elektryczno-spalinowy, czy np. elektryczno-wodorowy, czyli 100-proc. ekologiczny – mówi wiceprezes PKP Intercity. – Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu publicznego, generuje zdecydowanie mniej spalin niż transport samochodowy czy lotniczy.
Dziś 85 proc. lokomotyw należących do spółki jest zasilanych energią elektryczną, czyli nie generuje spalin.
– Przy każdej inwestycji infrastrukturalnej stawiamy na to, żeby ona była ekologiczna, czyli żeby np. zadbać o panele fotowoltaiczne i pobierać stamtąd energię w naszych bazach postojowych, zadbać o obieg wody, żeby woda zanieczyszczona, która jest efektem ubocznym obrządzania pociągów, nie dostawała się do gleby, a także dbamy o to, żeby wszelakie chemikalia były jak najmniej szkodliwe dla środowiska. Ta strategia inwestycyjna przyczyni się do tego, że jeszcze bardziej będziemy zieloni – zapewnia Tomasz Gontarz.
W pierwszych sześciu miesiącach tego roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 31 mln pasażerów. W analogicznym okresie poprzedniego roku było ich 25,6 mln (20-proc. wzrost), a w przedpandemicznym 2019 roku – niecałe 23 mln.
– W 2030 roku planujemy przewieźć 88 mln pasażerów. To jest bardzo duży skok, ale sądzę, że jak najbardziej osiągalny, biorąc pod uwagę wielkość polskiego rynku – mówi wiceprezes PKP Intercity.
Czytaj także
- 2025-06-20: Polska przeciwna przedłużeniu umowy UE–Ukraina o transporcie drogowym. Uderza ona w krajową branżę transportową
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-05-07: Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.