Mówi: | Magdalena Jaworska |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Agencja Żeglugi Powietrznej |
Polacy latają coraz częściej. Liczba pasażerów może wzrosnąć do 60 mln w ciągu kolejnych 15 lat
Polskie lotniska obsłużyły w ubiegłym roku ponad 30 mln pasażerów, a według prognoz ta liczba podwoi się do 2030 roku. Rośnie również ruch lotniczy z i do Polski oraz w ogóle w polskiej przestrzeni powietrznej. Rodzimy rynek lotniczy jest jednym z najszybciej rosnących na tle pozostałych państw Unii. To wyzwanie zarówno dla linii lotniczych, jak i dla całego sektora. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej w ciągu kolejnych kilku lat zamierza przeznaczyć miliard złotych na inwestycje, aby sprostać rosnącym potrzebom rynku.
– Na tle Unii Europejskiej Polska jest jednym z rynków, które rozwijają się najszybciej i mają największe perspektywy wzrostu. Dziś wszystkie polskie lotniska obsługują około 30 mln pasażerów z perspektywą podwojenia tej liczby w ciągu najbliższych 15 lat, co jest naprawdę imponującym wynikiem – mówi agencji Newseria Magdalena Jaworska, prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Według prognoz do 2030 roku z polskich lotnisk korzystać będzie około 60 mln pasażerów. W pierwszym półroczu tego roku najpopularniejsze było warszawskie Lotnisko Chopina, które obsłużyło ponad 5,5 mln pasażerów (wobec 5,1 mln w analogicznym okresie rok wcześniej). Dalej uplasowało się lotnisko Kraków-Balice (2,3 mln pasażerów w I półroczu 2016 roku) i gdańskie Lotnisko im. Lecha Wałęsy (1,8 mln). Czwartą pozycję zajął podwarszawski Modlin.
Jak wynika z danych STATFOR, ruch lotniczy w Europie jest coraz większy. W 2015 roku samolotem podróżowało 918 mln pasażerów, co stanowi prawie 5-proc. wzrost rok do roku. Największe wzrosty odnotowała Słowacja, Rumunia oraz Węgry. Polska zajęła czwarte miejsce pod względem liczby podróżnych: w ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły 28,9 mln podróżnych (wzrost o 12,4 proc.). Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) prognozuje, że w skali globalnej ruch lotniczy będzie dynamicznie rosnąć i podwoi się w ciągu najbliższych 20 lat.
– Większy ruch lotniczy i wzrost liczby pasażerów oznacza bardzo dużo wyzwań zarówno dla Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, jak i wielu innych instytucji. Rynek lotniczy to nie tylko ruch powietrzny i podróże, ale przede wszystkim zorganizowany sektor, który zapewnia wiele miejsc pracy i ma bezpośredni wpływ na polskie PKB. Łańcuch dostaw konieczny do tego, aby samolot mógł polecieć, jest naprawdę imponujący – zauważa Magdalena Jaworska.
Dynamiczny wzrost ruchu lotniczego to wyzwanie również dla Polskich Linii Lotniczych LOT, które muszą dysponować siatką połączeń odpowiadającą potrzebom rynkowym, oraz dla polskich lotnisk, które w krótkim czasie będą musiały się przystosować do obsługi zwiększonej liczby podróżnych. PAŻP, która zarządza ruchem lotniczym, planuje w najbliższym czasie duże inwestycje w kadrę, sprzęt i infrastrukturę.
Agencja, wraz z władzami lotniczymi, prowadzi rozmowy z Komisją Europejską w sprawie podniesienia stawek opłat nawigacyjnych w polskiej przestrzeni powietrznej (które obecnie są jednymi z najniższych w Europie). Pozyskane w ten sposób środki przeznaczy właśnie na inwestycje. PAŻP zamierza m.in. wyszkolić około stu nowych kontrolerów ruchu lotniczego, wybudować nowe centrum operacyjne w podwarszawskich Regułach oraz nową wieżę kontroli lotów na Lotnisku Chopina i zainstalować tam nowoczesny system, który poprawi współpracę między kontrolerami, pilotami i służbami lotniskowymi.
– Ruch lotniczy rośnie, bo takie jest zapotrzebowanie pasażerów. To szansa dla całego rynku lotniczego. Ceny biletów są dzisiaj bardziej przystępne niż jeszcze kilka lat temu. To m.in. wpływ linii lowcostowych, ale nie wyłącznie. Miejsce jest dla wszystkich i wszyscy na tym rynku będą rosnąć, co oznacza inwestycje w samoloty, bezpieczeństwo, radary, systemy do kontroli ruchu powietrznego i w lotniska – podkreśliła prezes PAŻP w wywiadzie udzielonym podczas konferencji EALA, której partnerem była m.in. Uczelnia Łazarskiego.
Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego najwięcej pasażerów w ciągu sześciu pierwszych miesięcy tego roku przewiózł irlandzki tani przewoźnik Ryanair (4,4 mln pasażerów), zaś na drugim miejscu znalazły się Polskie Linie Lotnicze LOT (3,1 mln pasażerów). Zdaniem prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej statystyki potwierdzają, że Polacy podróżują coraz więcej i coraz dalej, nie tylko na kierunkach europejskich. Te wciąż jednak pozostają kluczowe w siatce połączeń, bo najwięcej Polaków lata do Wielkiej Brytanii (3,3 mln osób wobec 2,8 mln w analogicznym okresie rok wcześniej), Niemiec (1,8 mln) i Norwegii (900 tys. osób).
– Statystyczny polski pasażer podróżuje coraz więcej. Nie tylko w kierunkach europejskich, ale również dalej. Mamy coraz większe możliwości bezpośredniego dotarcia z Warszawy na Daleki Wschód czy do Stanów Zjednoczonych. Marzę o tym, żeby dla Warszawy powstał wielki hub, żebyśmy mogli latać z Polski po całym świecie – mówi Magdalena Jaworska.
Czytaj także
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-04-03: Eksperci apelują o przyspieszenie wdrożenia ETCS na polskiej kolei. Można to zrobić taniej i szybciej
- 2025-03-31: Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.