Newsy

Polacy stworzą oświetlenie do autonomicznych pojazdów. Będą nad nim pracować w krakowskim centrum badawczo-rozwojowym

2019-03-08  |  06:25
Mówi:Manlio Costanzo, global purchasing director, Varroc Lighting Systems

Todd Morgan, wiceprezes globalnego rozwoju produktu, Varroc Lighting Systems

Jacek Wojtusik, kierownik Działu Rozwoju Produktu, Varroc Lighting Systems

Funkcja:Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa ds. rozwoju miasta
  • MP4
  • Systemy oświetlenia w samochodach stają się coraz bardziej złożone, dlatego producenci wprowadzają do nich coraz bardziej zaawansowane technologie. Nad nowoczesnymi rozwiązaniami w tej dziedzinie – od lamp halogenowych po matrycowe i laserowe – pracować będą eksperci w nowym krakowskim centrum badawczo-rozwojowym firmy Varroc Lighting Systems. Producent w II połowie roku uruchomi także zakład produkcyjny w Niemcach.

    – W nowym centrum będziemy się skupiali na kilku różnych polach działalności. Prowadząc działania na skalę światową, musimy szukać specjalistów od różnego rodzaju produktów: elektroniki, tworzyw sztucznych, elektromechaniki, zwłaszcza w miejscach, gdzie mamy bazy dostawców. Nasza baza międzynarodowa będzie się mieściła w Krakowie – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Biznes Manlio Costanzo, dyrektor ds. zakupów globalnych w Varroc Lighting Systems.

    Producent zewnętrznego oświetlenia do samochodów otworzył w Krakowie nowe centrum badań i rozwoju. Docelowo zatrudnienie znajdzie w nim ok. stu inżynierów, którzy będą pracować nad systemami oświetlenia przedniego, tylnego i sygnalizacyjnego, przeznaczonymi na fabryczny montaż dla wszystkich najważniejszych światowych producentów samochodów. Wśród odbiorców są m.in. Ford, Jaguar, Bentley, Fiat, Volkswagen czy Tesla.

    – Dział w Krakowie jest przeznaczony do rozwoju produktu. Tu wchodzi w grę zarówno rozwój lamp przednich, jak i tylnych, zarówno klasycznych rozwiązań żarówkowych, jak i LED-owych, matrycowych i ADB, czyli światła adaptacyjne – wymienia Jacek Wojtusik, kierownik działu rozwoju produktu firmy Varroc Lighting Systems w Krakowie. – Jest także szerokie pole dla całej technologii związanej ze śledzeniem otoczenia przez pojazd, czyli wszelkiego rodzaju sensory, radary, LIDAR-y. Nasza firma jest jak najbardziej zainteresowana tym segmentem.

    Przedstawiciele Varroc oceniają, że choć liczba produkowanych aut rośnie w niewielkim tempie, to ze względu na wciąż ewoluujący rynek oświetlenia samochodowego i złożone technologie stosowane w lampach konieczne są inwestycje w zakłady produkcyjne i kompetencje załogi.

    Z upływem czasu systemy oświetlenia stają się coraz bardziej złożone. Wprowadzamy do nich wiele różnych technologii. Rozwiązania z zakresu elektroniki stanowią coraz ważniejszy obszar, nad którym nieustannie pracujemy. Chodzi o rozwiązania w zakresie sprzętu i oprogramowania, lecz nie zapominamy także o mechanice i optyce, które w dalszym ciągu stanowią podstawę naszej działalności – ocenia Todd Morgan, wiceprezes globalnego rozwoju produktu w Varroc Lighting Systems.

    Technologie oświetlenia są coraz bardziej zaawansowane. Jeszcze w latach 90. dla Fordów Fiesta Varroc produkował proste światła halogenowe, teraz są to lampy LED. Ponieważ samochody muszą zdobyć homologacje na wielu rynkach, to tylko dla jednego modelu pojazdów trzeba tworzyć kilkanaście czy kilkadziesiąt modeli. Dodatkowo firma stawia na produkcję lamp ADAS, które znajdą zastosowanie w samochodach autonomicznych.

    Krakowskie biuro ma się również stać centralą dla oddziału Globalnych Zakupów i pojawią się w nim również działy IT, HR i finansowe.

    W dużej mierze za wybór krakowskiej lokalizacji odpowiadała bliskość dobrych uczelni, gwarantujących dostęp do wykwalifikowanej kadry.

    Rozważaliśmy różne miejsca na lokalizację naszego centrum. Kraków jest doskonałym wyborem pod względem potencjału innowacyjnego. Bliskość dwóch znakomitych uczelni technicznych sprawia, że możemy do nas ściągnąć utalentowanych specjalistów z całego regionu – ocenia Todd Morgan.

    Inwestycja wpisuje się w plany strategiczne miasta związane z budową gospodarki opartej na wiedzy. Stanowi też potwierdzenie, że Kraków jest przyjaznym środowiskiem dla innowacyjnych firm.

    Większość inwestorów zorientowała się, że potencjał intelektualny i naukowy Krakowa jest tak gigantyczny, że powinniśmy przejść na zdecydowanie inny poziom, na którym będziemy tworzyć nowe technologie i je wdrażać – ocenia Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta miasta Krakowa ds. zrównoważonego rozwoju.

    Varroc Lighting Systems chce nawiązać silną współpracę z krakowskimi uczelniami, głównie Akademią Górniczo-Hutniczą i Politechniką Krakowską. Poza programem stażowym i wspólnymi projektami badawczymi firma chciałaby wspólnie z nimi pracować nad programami kształcenia.

    – Nastawiamy się na współpracę zarówno w zakresie dydaktyki, prowadzenia zajęć dydaktycznych, ćwiczeń ze studentami, jak i prowadzenia np. wspólnych tematów prac – inżynierskich, magisterskich, a także działalność badawczo-rozwojowa – zaznacza Jacek Wojtusik.

    Otwarte w Krakowie centrum to kolejna już inwestycja Varroc w Polsce.

    – Stawiamy również na produkcję w Polsce. Ogłosiliśmy niedawno plan otwarcia zakładu produkcyjnego w Niemcach [w III kwartale 2019 roku – red.]. Na tym się obecnie skupiamy. Pracujemy również nad rozszerzeniem naszej bazy dostawców. Aktywność zakupowa stanowi również istotny element naszej ogólnej strategii – mówi Todd Morgan.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    Problemy społeczne

    Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

    Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.

    Motoryzacja

    Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

    Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.