Mówi: | Wojciech Baszkowski, dyrektor zarządzający Wioski Okiennej DOVISTA Polska Jacek Siwiński, prezes VELUX Polska Paweł Orłowski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego Bogdan Borusewicz, wicemarszałek Senatu |
Polska umacnia swoją pozycję lidera stolarki okiennej w Europie. Na Pomorzu zakończono rozbudowę największej w Polsce fabryki okien
Polska od trzech lat jest liderem eksportu stolarki okiennej w Europie. DOVISTA Polska, należąca do tej samej grupy kapitałowej co producent okien dachowych VELUX – zakończyła właśnie rozbudowę, która ma umocnić jej pozycję jako producenta i eksportera. W nowe centrum dystrybucyjne o powierzchni 11 tys. mkw. firma zainwestowała 22 mln zł. Dzięki inwestycji spółka będzie mogła zwiększyć tegoroczną produkcję okien o 10-15 proc. i zatrudnić 100 nowych pracowników. Fabryka w Wędkowych to największy zakład produkujący okna drewniane w Polsce oraz jeden z największych pracodawców na Pomorzu.
W tym tygodniu w Wiosce Okiennej DOVISTA oficjalnie zakończyła się budowa centrum dystrybucyjnego, które znacząco usprawni procesy logistyczne i podniesie efektywność produkcji.
– Inwestycja w centrum dystrybucyjne dla produktów, które eksportujemy na rynek duński i angielski, ma zapewnić nam dodatkową przestrzeń magazynową pod produkcję, która rok do roku wzrasta o około 10–15 proc. Potrzebujemy więcej miejsca, żeby dystrybuować nasze produkty do klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Wojciech Baszkowski, dyrektor zarządzający Wioski Okiennej DOVISTA Polska.
Cel trwającej blisko rok rozbudowy to głównie poprawa procesów logistycznych. Inwestycja pozwoli znacznie ograniczyć liczbę palet dostarczanych do klientów, a tym samym wpłynie na obniżenie kosztów po ich stronie. Nowa hala o powierzchni 11 tys. mkw. jednorazowo pomieści około 4000 palet okien. Wartość inwestycji to 22 mln zł. Dodatkowo powstało ponad 1 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej.
DOVISTA jest spółką z tej samej grupy kapitałowej, co producent okien dachowych VELUX. Należąca do niej fabryka w Wędkowych na Pomorzu to największy w Polsce zakład produkujący okna drewniane. Obecnie firma zatrudnia w nim około 2,4 tys. pracowników.
– Grupa VELUX jest obecna w Polsce od 28 lat i od początku miała długofalową wizję inwestowania. Tym bardziej cieszy nas, że mogliśmy otworzyć kolejną inwestycję – centrum dystrybucyjne DOVISTA, które pozwoli spółce dalej się rozwijać i zwiększać produkcję. Od 2015 roku Polska jest liderem eksportu stolarki w Europie, aż 25 proc. tego eksportu jest wypracowywane w naszych zakładach. Wielkość naszej produkcji na eksport przekracza dzisiaj 1,6 mld zł. Ta inwestycja przyczyni się do umocnienia naszej pozycji na rynku eksportowym i pozwoli zwiększyć zatrudnienie – mówi Jacek Siwiński, prezes VELUX Polska
Tegoroczne plany spółki zakładają 10-15-proc. wzrost produkcji. W związku z zakończoną rozbudową o 100 kolejnych pracowników wzrośnie również zatrudnienie w pomorskiej fabryce.
– Około 40 proc. naszych pracowników to kobiety. Staramy się poprawiać ergonomię pracy, żeby mieć zbilansowane możliwości zatrudniania pracowników z rynku – mówi Wojciech Baszkowski.
– To bardzo duża fabryka. Kapitał jest duński, ale pracują tu Polacy i podatki też zostają w Polsce. W ubiegłym roku nastąpił olbrzymi skok eksportu okien z Polski, a ta nowa hala to dobry prognostyk na przyszłość – mówi Bogdan Borusewicz, wicemarszałek Senatu.
Wioska Okienna DOVISTA to jeden z największych w regionie pracodawców, który tylko w ciągu ostatnich trzech lat zwiększył zatrudnienie o 500 pracowników. Firma jest pożądanym pracodawcą, zatrudnia na umowach o pracę i zapewnia pakiet socjalny, w tym m.in. opiekę medyczną, ubezpieczenie szkolenia i kursy języka angielskiego.
W Wiosce Okiennej działa też fundacja pracownicza, która wspiera pracowników w trudnych sytuacjach życiowych, np. w finansowaniu specjalistycznego leczenia pracownika lub członków rodziny. Do tej pory przeznaczyła na ten cel ponad 750 tys. zł, a drugie tyle trafiło na wsparcie organizacji działających w okolicy Wędkowych.
– To jest imponująca inwestycja, nazywana Wioską Okienną – właściwie powinna nazywać się miasteczkiem okiennym, bo jej skala jest ogromna. Zapewnia miejsca pracy, a większość towarów tutaj produkowanych, okien i całej stolarki, jest eksportowana i dzięki temu Pomorze, w tym Tczew i wszystkie społeczności lokalne zyskują w kontekście podatkowym i rozwojowym – podkreśla Paweł Orłowski, wicemarszałek Województwa Pomorskiego.
Dovista Polska to 8 hal produkcyjnych, które zajmują powierzchnię 32 hektarów. Rocznie zużywa 7 mln metrów bieżących drewna i 1 mln mkw. szyb, a produkowane przez nią okna trafiają do całej Europy Zachodniej i Skandynawii. To największa z czterech polskich fabryk Grupy VELUX i spółek siostrzanych, a jednocześnie największa fabryka okien w Polsce. W ciągu ostatnich trzech lat firma DOVISTA zainwestowała w jej rozwój 100 mln zł.
Czytaj także
- 2025-04-16: Brakuje decyzji KOWR o przyszłości dzierżawionej ziemi rolnej. To zagrożenie dla polskiego rolnictwa i zatrudnionych w nim pracowników
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-08: Przedsiębiorcy czują się pomijani w pracach nad przepisami. Narzekają na zawrotne tempo prac legislacyjnych
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-28: Trzy czwarte Zetek chce pracować na etacie. Elastyczny czas pracy nie jest dla nich istotny
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.