Newsy

Polska wśród pięciu topowych lokalizacji logistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. W czołówce plasują nas niskie koszty pracy i nieruchomości

2016-02-29  |  06:30

Polska Centralna wraz z Łodzią to najbardziej pożądana lokalizacja logistyczna w Europie Środkowo-Wschodniej i piąta w Europie – wynika z raportu Prologis. Rośnie również znaczenie całego regionu na tle Starego Kontynentu. Inwestorów przyciągają tu atrakcyjne ceny nieruchomości oraz dostępność i wciąż stosunkowo niski koszt siły roboczej.

Jak wynika z badań, które przeprowadziliśmy z Eyefortransport, Polskę Centralną jest na bardzo wysokim, piątym miejscu wśród lokalizacji europejskich. To tzw. złoty trójkąt między Piotrkowem, Łodzią i Strykowem. Jest to lokalizacja oferująca jako jedyna według naszych respondentów połączenie dobrej infrastruktury, która dalej w Polsce się rozwija ze względu na koniec budowy autostrady A1, z idealnym miksem kosztów nieruchomości, ich dostępności i kosztów pracy – mówi agencji Newseria Biznes Paweł Sapek, senior vice president i country manager Prologis na Polskę.

Wciąż najbardziej pożądane lokalizacje w Europie znajdują się wzdłuż międzynarodowych i globalnych szlaków tranzytowych w sąsiedztwie najważniejszych rynków konsumenckich. Te warunki spełniają przede wszystkim kraje Beneluksu. Najwyższą pozycję utrzymują holenderskie miasta: Venlo, które obroniło pierwsze miejsce uzyskane w 2013 r., oraz Rotterdam, który jest ważnym portem na zachodzie kraju. Polskę Centralną wyprzedza jeszcze m.in. niemiecki Düsseldorf.

W związku z planowanymi przekształceniami istniejących sieci dystrybucyjnych w sieci ogólnoeuropejskie właśnie rynki Europy Środkowo-Wschodniej staną się lokalizacjami preferowanymi.

Na pewno dla branży logistycznej rozwój infrastruktury jest jednym z ważniejszych elementów. Infrastruktura drogowa w Europie Zachodniej jest już dobrze rozwinięta. Przez ostatnie kilka lat w Polsce i w Europie Centralnej mieliśmy bardzo duży rozwój infrastruktury. Sądzę, że to jest czynnik, który w coraz mniejszym stopniu będzie dawał przewagę Europie Zachodniej – stwierdza Paweł Sapek.

To już jest widoczne. Najmocniej w rankingu europejskim tracą Liège, Paryż, Bruksela, Madryt i Niemcy Centralne, a także położone blisko portów lotniczych centra dystrybucyjne, w tym Frankfurt i Amsterdam-Schiphol. Natomiast rynki Europy Środkowo-Wschodniej zanotowały największe wzrosty. Łącznie osiem lokalizacji trafiło do ogólnoeuropejskiego rankingu, a w 2013 roku było ich tylko cztery.

W raporcie zwraca się uwagę na to, że kluczowym kryterium dla najemców jest dostępność pracowników i ich koszt. W północno-zachodniej części Europy i w Wielkiej Brytanii o pracownika znacznie trudniej. Kryterium to zyskuje więc na znaczeniu. Niskie koszty to także mocna strona naszego kraju. Właśnie Polska Centralna jako jedyna znalazła się w czołowej dziesiątce rankingu pod względem kryterium kosztów pracy i koszty nieruchomości. Na dodatek, wraz z Łodzią, oceniona została przez ankietowanych jako najbardziej pożądana lokalizacja logistyczna w Europie Środkowo-Wschodniej. Na kolejnych miejscach znalazły się: Stambuł, Praga, Bukareszt i Budapeszt. Na 10. pozycji znalazł się region Polski Zachodniej.

Jednym z trendów, który zauważyliśmy w tym roku, był wzrost zainteresowania ze strony branży e-commerce, która się rozwija i musi lokować swoje centra dystrybucyjne bliżej klientów i bliżej większych miast ze względu na wymagane czasy dostaw. Oczywiście są to też lokalizacje, które potrafią zapewnić dużo siły roboczej – mówi Paweł Sapek.

Przygotowany przez Prologis i ETF raport „Rozwój sieci nieruchomości logistycznych w Europie” jest drugim z kolei takim opracowaniem (pierwsze badanie przeprowadzono w 2013 r.). EFT zaprosił najemców magazynów (216 respondentów) z różnych sektorów do oceny 100 lokalizacji pod kątem jedenastu kryteriów zdefiniowanych jako kluczowe.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.