Mówi: | Krzysztof Kaczmar |
Funkcja: | prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy |
Polskie firmy z sukcesem dokonują ekspansji zagranicznej. Ich przykład jest zachętą dla innych przedsiębiorców
Produkty i usługi polskich firm coraz lepiej sprzedają się na zagranicznych rynkach. Prognozy KUKE mówią o 10-proc. wzroście eksportu – do 173 mld euro. Firmy, których działalność za granicą i najlepsze praktyki w tym zakresie mogą być punktem odniesienia dla innych przedsiębiorców, zostały nagrodzone podczas tegorocznego Europejskiego Forum Nowych Idei przez Fundację Kronenberga działającą przy Citi Handlowy. Zwycięzcami drugiej edycji konkursu zostali Grupa Nowy Styl i Samsung.
Przewagę konkurencyjną polskich produktów coraz częściej jest jakość. Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy taką strategię stosuje już 56 proc. firm. 41 proc. stara się zdobywać rynki, konkurując ceną.
82 proc. firm, które prowadzą ekspansję zagraniczną, jest zadowolonych z jej efektów. Większość chce ją kontynuować, a 41 proc. podkreśla, że będzie ją rozwijać na szerszą skalę. Tych, którzy myślą o dalszej ekspansji, jest o 2 punkty procentowe więcej niż rok temu. Prawie połowa firm prowadzi swój biznes w co najmniej trzech krajach.
Ideą konkursu Emerging Market Champions jest promowanie liderów przedsiębiorczości.
– Chcemy w tym konkursie nagradzać, wspierać i pokazywać najlepsze przykłady polskich firm za granicą, a od tej edycji również ekspansję zagranicznych firm w Polsce, czyli inwestowania w przedsięwzięcia w Polsce i budowania rynku pracy, zatrudniania ludzi – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Kaczmar, prezes Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowym.
Nagroda przyznawana jest w dwóch kategoriach – Polskie inwestycje zagraniczne i Zagraniczne inwestycje w Polsce. W pierwszej z nich nagradzane są polskie firmy z powodzeniem rozwijające działalność za granicą, bo – jak podkreślają jej przedstawiciele – ich sukcesy są najlepszą motywacją dla innych przedsiębiorców.
– Szczególne znaczenie dla firm, które nagradzamy, ma to, że w pierwszym etapie wyłaniania zwycięzców grupą, która rekomenduje, jest rada ekspertów złożona z 260 ludzi biznesu, ekonomistów, specjalistów od przedsiębiorczości, czyli de facto w pierwszym etapie zwycięzcy są nominowani często przez swoich konkurentów – podkreśla Krzysztof Kaczmar. – To jest największy rodzaj wyróżnienia dla firm nagrodzonych. Oczywiście później, w drugim etapie, jest specjalna kapituła złożona z ważnych osób, które dokonują ostatecznego wyboru.
W tym roku laureatem nagrody jest Grupa Nowy Styl, producent i eksporter mebli.
– W kategorii polskich firm dokonujących ekspansji zagranicznej zwyciężyła Grupa Nowy Styl, która dokonała bardzo znaczących przejęć zarówno w Szwajcarii, w Niemczech, jak i w innych krajach, w Holandii, w Anglii, i poszerzyła swój biznes na tamtych rynkach – uzasadnia wybór szef Fundacji Kronenberga.
Druga kategoria adresowana jest do przedsiębiorstw zagranicznych pochodzących z rynków wschodzących, które dokonują w Polsce znaczących inwestycji, stwarzając tym samym nowe miejsca pracy oraz wpływając na rozwój gospodarki. Nagrodę w tej kategorii otrzymała firma Samsung.
– W kategorii firm, które są firmami zagranicznymi, a zainwestowały w Polsce, nagrodzony został Samsung ze swoimi inwestycjami w wytwórstwo sprzętu AGD oraz w rozwój centrum badawczo-rozwojowego, które umiejscowiono w Warszawie – mówi Krzysztof Kaczmar.
Z badania Fundacji Kronenberga wynika, że polskie firmy nie mają kompleksów wobec konkurentów z innych rynków. 90 proc. działających za granicą przedsiębiorstw postrzega siebie jako przynajmniej tak samo innowacyjnych jak lokalnie funkcjonujące firmy.
Czytaj także
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-03-31: W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat
- 2025-03-24: Odsetki to za mało. Parlament Europejski chce, by zamrożone rosyjskie aktywa stopniowo wspierały Ukrainę
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-03-07: Malwina Wędzikowska: Luksusowe marki bardzo podupadły. Miliarderzy noszą się bez logo, a influencerzy przebodźcowali odbiorców towarami z górnej półki
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe zwiększyły konkurencyjność. Pomogły inwestycje w maszyny i wyższa sprzedaż
Polskie firmy przemysłowe z sektora MŚP zwiększają swoją konkurencyjność na rynku, co potwierdza najnowszy, piąty pomiar Indexu MiU (maszyn i urządzeń). Wskaźnik ten osiągnął najwyższy poziom od początku badania, notując wzrost do 52,92 pkt. Kluczowe znaczenie miały rosnąca aktywność sprzedażowa, modernizacja parków maszynowych oraz dywersyfikacja rynków zbytu. Ekspert Siemens Financial Services w Polsce podkreśla, że inwestycje w technologie i korzystanie z finansowania zewnętrznego odgrywają coraz większą rolę w budowaniu przewagi konkurencyjnej polskich przedsiębiorstw.
Polityka
Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności

Obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE po 2027 roku. Nie będzie to jednak kosztem polityki spójności, której beneficjentem w znacznym stopniu jest Polska. Prace nad projektem prowadzi teraz Komisja Europejska, a pierwsze szczegóły mają być znane w lipcu br. Nad swoim stanowiskiem pracuje także Parlament Europejski.
Bankowość
Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię

Bank Gospodarstwa Krajowego zaprezentował nową strategię na lata 2025–2030. Ma ona lepiej odpowiadać na współczesne wyzwania gospodarcze i geopolityczne, m.in. te związane z bezpieczeństwem kraju czy poziomem inwestycji. Jednym z głównych filarów strategii będzie wspieranie rozwoju konkurencyjnej i innowacyjnej gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.