Mówi: | Mariusz Jędrzejczyk |
Funkcja: | dyrektor oddziału w Krakowie |
Firma: | Hochtief Polska |
Południe Polski z sukcesem walczy o inwestycje. Przewagą m.in. dobra infrastruktura i kadra
Ponad jedna trzecia środków zainwestowanych w 2015 roku przez inwestorów zagranicznych trafiła do południowych województw Polski. Najwięcej przyciągnęły Opolszczyzna, Górny Śląsk i Dolny Śląsk. Największa liczba nowych miejsc pracy powstała dzięki tym inwestycjom w województwie dolnośląskim – 1585. To więcej niż na drugim pod tym względem Mazowszu, gdzie utworzono ich 1420.
– Aktywność inwestorów na południu Polski jest cały czas mniej więcej taka sama, z lekką tendencją wzrostową – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mariusz Jędrzejczyk, dyrektor Hochtief Polska Oddział w Krakowie – To jest jeden z najlepszych rynków oprócz rynku warszawskiego. Wzdłuż autostrady A4 jest mnóstwo terenów pod zabudowę przemysłową, logistyczną. Obserwujemy bardzo dobry wzrost na tym rynku.
W 2015 roku w całej Polsce zagraniczni inwestorzy zostawili niemal 660 mln euro. Zatrudnienie dzięki tym inwestycjom znalazło 8,5 tys. osób. Pięć województw z południa Polski: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie, przyciągnęło prawie 264 mln euro. Zdaniem Mariusza Jędrzejczyka jedną z zalet południa Polski jest dobra infrastruktura drogowa.
– Atutem południa Polski są przede wszystkim coraz lepsza infrastruktura drogowa oraz związana z tym korzystna lokalizacja inwestycji. Efektem tego jest zainteresowanie inwestorów m.in. Krakowem i Małopolską – podsumowuje Mariusz Jędrzejczyk.
Przez Małopolskę przebiega międzynarodowa trasa tranzytowa – Autostrada A4 łącząca Niemcy z Ukrainą (Drezno – Legnica – Wrocław – Opole – Gliwice – Katowice – Kraków – Tarnów – Rzeszów – Przemyśl – przejście graniczne Korczowa). Jest to paneuropejski korytarz tranzytowy TENT III, łączący Europę Zachodnią z Azją, którego osią na terenie Polski jest Autostrada A4.
Wśród innych zalet południa wymieniane są także duży potencjał badawczy uczelni oraz dostęp do wykształconej kadry. Duże znaczenie mają też zachęty inwestycyjne i preferencyjne warunki oferowane inwestorom na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych, m.in. w strefach katowickiej, krakowskiej, mieleckiej, starachowickiej, wałbrzyskiej czy legnickiej.
– W regionie jest dużo terenów objętych Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi. To w połączeniu z dobrą logistyką i współpracą z samorządami sprzyja rozwojowi tego regionu – podkreśla Jędrzejczyk.
Jak zaznacza Jędrzejczyk, budowa m.in. projektów przemysłowych i logistycznych odgrywa bardzo ważną rolę w strategii krakowskiego oddziału Hochtief Polska. To właśnie z tymi segmentami rynku oraz planowanymi obiektami komercyjnymi i użyteczności publicznej firma wiąże plany dalszego rozwoju działalności oddziału w Krakowie.
W ostatnich latach krakowski oddział zaprojektował i wybudował obiekt Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego, centrum handlowo-usługowe Supersam w Katowicach oraz fabrykę i centrum logistyczne dla firmy Sopem w Niepołomicach.
– Budowa zakładów przemysłowych i hal magazynowych jest jednym z obszarów strategii rozwoju Hochtief Polska. W ostatnich latach zbudowaliśmy 44 zakłady przemysłowe i hale magazynowe. Dodając obiekty komercyjne i obiekty użyteczności publicznej, mamy bardzo dużą szansę na ciągły dynamiczny rozwój – podsumowuje dyrektor Hochtief Polska Oddział w Krakowie.
Hochtief Polska jest spółką należącą do Hochtief Solutions. Firma specjalizuje się w budownictwie obiektów kubaturowych i infrastrukturalnych. Oferta firmy obejmuje realizację głównie obiektów biurowych, mieszkaniowych, przemysłowych, użyteczności publicznej, handlowo-rozrywkowych, a także robót budowlanych lądowych i wodnych dla dużych projektów infrastrukturalnych, robót budowlanych w ramach realizacji instalacji termicznego przekształcania odpadów oraz projektów dla sektora energetyki zawodowej. Firma wraz z Hochtief PPP Solutions oferuje udział w realizacji projektów w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w sektorze infrastruktury socjalnej na rynku polskim. Hochtief Polska prowadzi działalność na terenie całego kraju poprzez swoje oddziały i przedstawicielstwa w Warszawie, Poznaniu, Krakowie i Katowicach.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-12: Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać
- 2025-06-03: Zaufanie do UE deklaruje 58 proc. Polaków. Większość Europejczyków postrzega ją jako stabilne miejsce na tle niespokojnego świata
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-18: Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.