Newsy

Szansa na rozwój leasingu konsumenckiego. Firmy przygotowują ofertę dla osób fizycznych

2015-11-24  |  06:45

Firmy leasingowe otwierają się na konsumentów indywidualnych. Niektóre z nich pracują nad rozwojem oferty leasingu konsumenckiego, dzięki któremu osoby prywatne będą mogły sfinansować na przykład kupno samochodu. W Europie leasing konsumencki stanowi nawet 30 proc. biznesu firm działających w tej branży.

W niektórych firmach trwają prace nad rozwojem leasingu konsumenckiego – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Rybak, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu. – Niebawem może to być najbardziej perspektywiczny segment leasingu. Dzisiaj w zasadzie on nie występuje w Polsce, a klienci indywidualni finansują swoje potrzeby głównie kredytem. W perspektywie kilku lat spodziewam się jednak, że rynek ten będzie rósł, chociaż trudno oszacować do jakiego poziomu.

Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu (ZPL), po trzech kwartałach br. wartość nowych kontraktów leasingowych wyniosła 35,9 mld zł i była o 15,7 proc. wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej. Ten instrument finansowy odegrał kluczową rolę w inwestycjach przedsiębiorstw. Udział firm leasingowych w rejestracjach pojazdów ciężarowych (o wadze powyżej 3,5 tony) w połowie roku wyniósł 70,9 proc., naczep i przyczep (powyżej 3,5 tony) – 64,4 proc., a nowych autobusów (powyżej 3,5 tony) – 33,9 proc.

W Europie, jak zauważa Wojciech Rybak, leasing konsumencki jest bardzo istotnym elementem branży, odpowiadającym nawet za jedną trzecią biznesu firm leasingowych. Jego zdaniem w średnim okresie perspektywa rozwoju tego segmentu w Polsce jest znacząca.

W przyszłym roku spodziewamy się, że zostaną mniej więcej zachowane proporcje wzrostu we wszystkich podstawowych grupach przedmiotowych z zaznaczeniem, że wchodzimy w kolejny okres wykorzystania środków unijnych, co na pewno spowoduje większą dynamikę w branżach tradycyjnie korzystających z dopłat – prognozuje Wojciech Rybak.

Taką branżą jest m.in. rolnictwo. W ocenie Rybaka w przyszłym roku branża leasingowa będzie ułatwiać przedsiębiorcom dostęp do nowoczesnych technologii.

Z drugiej strony widzimy też rosnącą rolę produktów związanych z zarządzaniem i umożliwieniem klientowi posiadania, ale niekoniecznie poprzez zobowiązanie do kupna przedmiotu leasingu – podkreśla przedstawiciel ZPL.

Perspektywa najbliższych miesięcy, podobnie jak cały przyszły rok, zdaniem Wojciecha Rybaka jest dla branży leasingowej korzystna.

Obecne dwanaście miesięcy – dzisiaj możemy to już powiedzieć – będzie bardzo dobre – przekonuje Wojciech Rybak. – Jeżeli trend z trzeciego kwartału zostanie zachowany, to ostatnie trzy miesiące roku tradycyjnie będą najlepsze i powinny nam dać w skali roku nową produkcję w branży leasingowej na poziomie około 50 mld zł. Zakładam, że w przyszłym roku nie będzie dramatycznych zmian w kierunkach rozwoju. Tempo jednak określimy po czwartym kwartale.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Coraz więcej Polaków widzi korzyści płynące z obecności w UE. Co ósmy wciąż jednak nie potrafi ich wskazać

Członkostwo w UE cieszy się wśród Europejczyków rekordowo wysokim poparciem – wynika z tegorocznego Eurobarometru. Korzyści dla swojego kraju dostrzega 74 proc. obywateli Unii – to odsetek najlepszy od początku badań w 1983 roku. A w Polsce jest on jeszcze wyższy. Doceniamy przede wszystkim wkład UE w bezpieczeństwo, nowe możliwości zawodowe i rozwój gospodarczy kraju. Po 21 latach naszej obecności w UE wciąż jednak potrzebna jest europejska edukacja.

Polityka

Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego

Elastyczność bez zagrożenia dla bezpieczeństwa energetycznego – tak nową propozycję przepisów dotyczących uzupełniania zapasów gazu przed sezonem zimowym określają jej inicjatorzy z Parlamentu Europejskiego. Europosłowie proponują nieznaczne zmniejszenie wymaganego poziomu zapełnienia magazynów i rozciągnięcie w czasie terminu, w którym trzeba spełnić ten obowiązek. Jak podkreśla Borys Budka, ma to zapobiec spekulacjom na rynku gazu i tym samym pomóc obniżyć ceny surowca.

Konsument

Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób

Polska jest jednym z liderów Europy w obszarze cyfryzacji sektora usług medycznych. Świadczą o tym m.in. popularność elektronicznych narzędzi zapewniających dostęp do danych zdrowotnych, e-recept czy wirtualna diagnostyka. Polacy są też otwarci na innowacje w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych, z których korzysta już blisko 5,5 mln osób. Za pomocą nowej cyfrowej platformy Medicover chce zachęcić klientów do samodzielnej konfiguracji i zakupu polis online.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.