W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
– Cyberbezpieczeństwo stanowi obecnie bardzo ważny aspekt działalności małych i średnich przedsiębiorstw z kilku powodów. Po pierwsze, mamy do czynienia ze stale rosnącą ilością wrażliwych danych i rozbudowywaną infrastrukturą, a to wiąże się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na ich zabezpieczanie. Po drugie, w ostatnim czasie wzrosła liczba cyberataków. Według danych Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa w ostatnich miesiącach mówimy nawet o dwukrotnym wzroście zgłaszanych ataków. Odnotowano ich ok. 20 tys., z czego 30 proc. zaklasyfikowano jako krytyczne lub wysoce krytyczne. Wykryto przy tym naruszenie ponad 2 mld rekordów – wymienia w rozmowie z agencją Newseria Yuliia Shtukaturova, senior vice president of engineering w GlobalLogic. – Przedsiębiorstwa mierzą się więc dzisiaj z dużym zagrożeniem. Inne wyzwanie, przed którym stoją, dotyczy dostosowywania się do licznych regulacji, np. w zakresie RODO czy dyrektywy NIS2. W konsekwencji narażone są m.in. na szkody reputacyjne, zakłócenia w działalności czy wysokie koszty.
Security Operations Center w Krakowie jest częścią rozwijanego w Polsce przez Hitachi Centrum Technologicznego. Łączy usługi Hitachi Cyber w zakresie bezpieczeństwa i GlobalLogic w zakresie inżynierii cyfrowej i oprogramowania oraz kompleksowego spojrzenia na rynek przez Hitachi Europe, tworząc pełną ofertę usług bezpieczeństwa. Tego typu centra są przede wszystkim odpowiedzią na potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie cyberbezpieczeństwa. To podmioty szczególnie narażone na zagrożenia z uwagi na to, że zwykle nie są w stanie stworzyć własnych działów IT. Dla nich optymalnym rozwiązaniem jest outsourcing tego typu usług. Daje firmom dostęp do wykwalifikowanych specjalistów i pozwala budować kompetencje w zakresie cyberbezpieczeństwa bez ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych.
– Dysponujemy możliwościami monitorowania wszelkiego rodzaju urządzeń stosowanych w branżach finansowej, produkcyjnej, energetycznej, opieki zdrowotnej czy transportu. Posiadamy też pracowników wyspecjalizowanych w obsłudze określonych branż, ale nasza oferta skierowana jest do wszystkich sektorów – zapewnia Matt Castonguay, chief revenue officer w Hitachi Cyber.
Usługi świadczone przez SOC w Krakowie mają polegać na stałym monitoringu w formule 24/7/365 wszystkich zasobów cyfrowych firmy, w tym infrastruktury chmurowej, urządzeń mobilnych, laptopów, ale również technologii operacyjnych stosowanych w sektorach produkcyjnym i transportowym. Jak podkreślają przedstawiciele GlobalLogic, te obszary cechują się innymi potrzebami w zakresie bezpieczeństwa, dlatego ich ochrona jest dla przedsiębiorstw dużym wyzwaniem. Ważną rolę w działalności SOC mają odgrywać narzędzia bazujące na generatywnej sztucznej inteligencji. Co istotne, konkretne narzędzia i działania będą dostosowywane przez specjalistów ds. bezpieczeństwa do indywidualnych potrzeb klienta, w zależności od wielkości firmy czy branży, w której działa.
– Security Operations Center w Krakowie będzie pracowało w oparciu o podejście technology-agnostic, czyli z wykorzystaniem wszelkiego rodzaju stosów technologicznych, przy czym największe doświadczenie posiadamy w pracy z Microsoft Sentinel, Cyclops Google’a oraz Splunk. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w działaniach centrum bezpieczeństwa ma na celu wsparcie analityków bezpieczeństwa w weryfikacji ostrzeżeń o zagrożeniach poprzez zwiększenie wydajności ich grupowania i skanowania – mówi Matt Castonguay.
Według Future Market Insights wartość rynku usług centrów cyberbezpieczeństwa wyniosła w 2023 roku 6,3 mld dol., 2024 rok rynek ten ma się zamknąć z 7 mld dol. przychodów, a do 2034 roku jego wielkość ma być bliska 20 mld dol. Kluczowymi czynnikami napędzającymi wzrost będą rosnąca częstotliwość i szkodliwość cyberataków oraz coraz ostrzejsze wymogi wobec firm co do zabezpieczeń danych. Zdaniem ekspertów Polska to obiecujący rynek z uwagi na rosnący popyt na tego typu usługi i trudny dostęp do wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
– Ponad 70 proc. przedsiębiorstw poszukujących tego typu specjalistów zgłasza problemy z ich znalezieniem – mówi Yuliia Shtukaturova. – Polska to doskonałe miejsce do budowania synergii pomiędzy różnymi spółkami należącymi do grupy Hitachi, w tym Hitachi Cyber, GlobalLogic czy Hitachi Europe. Security Operations Center w Krakowie będzie stanowić dla nich wspólną bazę, w ramach której obsługiwać będą klientów w Polsce i Europie. Na początku planujemy zatrudnić kilkadziesiąt osób, ale docelowo liczba ta ma być dużo wyższa.
Czytaj także
- 2025-07-31: Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-05-14: Dyrektywa unijna zmienia podejście do cyberbezpieczeństwa. W Polsce trwają prace nad jej wdrożeniem
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych
W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.
Transport
Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.
Prawo
70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.