Newsy

Wzrasta liczba zamożnych Polaków. Rośnie również zainteresowanie doradztwem inwestycyjnym

2015-11-19  |  06:50
Mówi:Marcin Pawłowski
Funkcja:dyrektor obszaru segmentu klienta zamożnego
Firma:Bank Zachodni WBK
  • MP4
  • W przyszłym roku liczba osób zamożnych przekroczy milion. Według danych KPMG z usług bankowości prywatnej korzysta co piąta osoba definiowana jako zamożna oraz blisko połowa osób bardzo zamożnych i bogatych. Wśród nich możemy spotkać zarówno inwestorów konserwatywnych, zainteresowanych głównie lokatami i obligacjami, jak i inwestorów skłonnych do podejmowania większego ryzyka. W związku z tym rośnie również zapotrzebowanie na usługi doradcze w bankach.

    Przez osobę zamożną możemy rozumieć osobę, która płaci wyższy podatek albo która ma wyższe aktywa bez stałych dochodów. W naszym kraju z roku na rok takich osób przybywa. Według niektórych źródeł ich liczba na koniec tego roku przekroczy milion – mówi agencji Newseria Marcin Pawłowski, dyrektor segmentu klienta zamożnego w Banku Zachodnim WBK.

    W raporcie „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” KPMG podaje, że do 2017 roku liczba osób zamożnych i bogatych w naszym kraju przekroczy milion, a łączna wartość ich dochodu wzrośnie do ok. 200 mld zł. To dla tych osób banki rozwijają usługi z zakresu private banking, premium banking i wealth management, czyli m.in. szyte na miarę doradztwo inwestycyjne.

    Klienci indywidualni szukają rozwiązań zarówno w formie aktywów w funduszach inwestycyjnych i różnego rodzaju asset managementach, jak i w firmach, które oferują im doradztwo inwestycyjne. Coraz więcej osób na rynku oczekuje doradztwa – mówi Marcin Pawłowski. – Podpowiadamy im, w co inwestować, w jaki sposób dzielić portfel i w jakim horyzoncie czasowym, bazując na tym, jaki jest profil ryzyka danego klienta.

    Jak podkreśla ekspert Banku Zachodniego WBK, różni klienci akceptują różne poziomy ryzyka.

    Klienci konserwatywni szukają form inwestycji, które gwarantują 100 proc. ochrony kapitału. Istnieje jednak grupa klientów, która nie akceptuje depozytów na poziomie 1–2 proc. i szuka bardziej ryzykownych, ale wciąż w miarę bezpiecznych instrumentów – wyjaśnia Pawłowski.

    Przedstawiciele drugiej z wymienionych grup wprawdzie nie zadowalają się rentownościami oferowanymi przez lokaty bankowe, jednak w dalszym ciągu wymagają wysokiego stopnia bezpieczeństwa instrumentów, w które inwestują. Wybierają oni najczęściej rynek obligacji skarbowych lub korporacyjnych. Bez względu na wielkość portfela osoby te starają się dywersyfikować swoje inwestycje.

    Część osób o wysokich dochodach dokonuje inwestycji samodzielnie, inni inwestują pośrednio, przez fundusze. Jeśli chodzi o inwestycje dokonywane bezpośrednio, to osoby bardzo zamożne i bogate najczęściej inwestują w nieruchomości. W inwestycjach pośrednich klienci zdecydowanie najczęściej wybierają akcje oraz obligacje. Na trzecim miejscu znalazły się natomiast inwestycje w nieruchomości. Kilkanaście procent osób inwestuje w biznes, czyli wspiera działalność firm i start-upów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.