Newsy

Jan Kulczyk uhonorowany tytułem "Przyjaciel Nigerii"

2013-10-02  |  06:50
Mówi:dr Jan Kulczyk, przewodniczący Rady Nadzorczej Kulczyk Investments

dr Samuela Wodi Jimba, ambasador Republiki Federalnej Nigerii w Polsce

  • MP4
  • Nigeryjski rząd uhonorował Jana Kulczyka prestiżowym tytułem „Przyjaciela Nigerii”. W ten sposób postanowił docenić wkład najbogatszego Polaka w rozwój gospodarczy największego afrykańskiego kraju, promocję oraz budowanie relacji biznesowych pomiędzy Nigerią a Polską. Jan Kulczyk jest pierwszym przedsiębiorcą na świecie, który otrzymał to prestiżowe wyróżnienie.

    Najbogatszy Polak odebrał nagrodę z rąk ambasadora Republiki Federalnej Nigerii w Polsce, dr Samuela Wodi Jimba, 1 października – podczas uroczystości obchodów 53. rocznicy uzyskania niepodległości przez Nigerię.

     – To jest bardzo miły gest potwierdzający, że nie tylko ja czuję się w Nigerii bardzo dobrze, ale  również moi gospodarze lubią moją obecność w tym kraju – komentuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jan Kulczyk.

    Tytuł „Przyjaciel Nigerii” został ustanowiony w tym roku przez nigeryjski rząd dla uświetnienia obchodów Święta Niepodległości. Od tej pory nagroda będzie przyznawana co roku, ludziom, którzy w wyjątkowy sposób przyczynili się do promocji wielopłaszczyznowej współpracy oraz stosunków bilateralnych z Republiką Federalną Nigerii.

     – Nasz rząd zdecydował uhonorować Jana Kulczyka mianem przyjaciela Nigerii, ponieważ za przyjaciela uważamy kogoś, kto przychodzi do twojego domu, inwestuje pieniądze w twój dom, daje twoim dzieciom pracę i gwarantuje, że gospodarka prosperuje – mówi Samuel Wodi Jimba, ambasador Nigerii.

    Podkreśla, że nigeryjski rząd docenia i wspiera inwestycje najbogatszego Polaka w sektorze wydobywczym, dzięki którym powstają nowe miejsca pracy, a korzyści czerpią też lokalne firmy i społeczności. 

     – Jan Kulczyk nie boi się wyzwań i to jest fantastyczne. Od teraz jest oficjalnie Przyjacielem Nigerii, ma od nas zielone światło dla dalszych inwestycji – podkreślił ambasador.

    Kierunek Afryka

    Jan Kulczyk podkreśla, że wybór Nigerii jako miejsca inwestycji nie jest przypadkowe. Ten kraj ma szczególne znaczenie zarówno dla rozwoju Afryki, jak i całego świata.

     – Od lat powtarzam, że współpraca gospodarcza z Afryką to jest przyszłość dla Europy i dla świata. A Nigeria, która ma 200 milionów ludzi, to kraj od którego zależeć będzie, jak szybko cała Afryka będzie się rozwijała – dodaje Kulczyk.

    Jak zapewnia biznesmen, powodzenie w interesach zależy przede wszystkim od relacji między ludźmi. 

     – Żeby były sukcesy w biznesie musi być miłość, pasja, fascynacja, ale też zrozumienie i przyjaźń. Poważny biznes zawsze się dzieje między ludźmi – tłumaczy Kulczyk. – Jeżeli ja nie mam w danym miejscu zaufanych partnerów, zaufanych przyjaciół – to tam  nie inwestuję.

    Najbogatszy Polak myśli już o innych niż przemysł wydobywczy kierunkach inwestycji w Nigerii. Na razie nie ujawnia jednak szczegółów planowanych przedsięwzięć. 

     – Przygotowujemy jeszcze dwa potężne projekty. Nie mogę niestety zdradzić w tej chwili szczegółów. Mam taką cechę, że mówię o faktach, a nie o marzeniach – mówi przewodniczący Rady Nadzorczej Kulczyk Investments.

    Spółka Kulczyk Investmets jest największym polskim inwestorem w Afryce. Obecnie  prowadzi tam dwadzieścia projektów poszukiwawczo-wydobywczych. Na bazie kilkuletnich doświadczeń związanych z inwestycjami  na tym kontynencie Jan Kulczyk zainicjował międzynarodową dyskusję na temat możliwości inwestycyjnych, szans i wyzwań gospodarczych, które stoją przed Afryką i Europą. Jest również jednym z pierwszych globalnych biznesmenów, który wskazał Afrykę jako kierunek ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw z regionu Europy Środkowo-Wschodniej i zwrócił uwagę na ich przewagi konkurencyjne. Założony przez Jana Kulczyka thinktank CEED Institute wydał raport poświęcony najważniejszym trendom gospodarczym, politycznym i społecznym Afryki Subsaharyjskiej,

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.