Mówi: | Roman Przybył |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | Trakcja S.A. |
Jest porozumienie Trakcji S.A. i PNI. Inwestycje kolejowe będą kontynuowane
Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych (PRKiI) – spółka zależna Trakcji S.A. - doszła do porozumienia z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury w sprawie kontynuowania prac na liniach kolejowych, na odcinku z Wrocławia do Żmigrodu. W Malborku Trakcja S.A. odkupiła sprzęt i materiały pozostawione przez znajdujące się od jesieni w stanie upadłości układowej PNI i może kontynuować roboty. Na Dolnym Śląsku PNI nadal będzie uczestniczyło w pracach w miarę swoich możliwości finansowych. Teraz Trakcja ma na celu odrobienie zaległości spowodowanych miesiącami przestoju na powyższych kontraktach.
– Od początku tej sytuacji spotykaliśmy się z przedstawicielami PNI i klienta, czyli PKP PLK, którego ten problem też dotknął, aby rozwiązać tę sytuację. Po długotrwałych negocjacjach podpisano porozumienia, które rozwiązują większość problemów istniejących na tych dwóch kontraktach – mów Agencji Informacyjnej Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcja S.A.
PNI zostało sprywatyzowane przez PKP w 2011 r. Spółkę kupił Budimex, który jednak w sierpniu 2012 r. wstrzymał finansowanie. Doprowadziło to do złożenia wniosku o upadłość układową spółki. Od tego momentu zaczęły się problemy w relacji między PNI a Trakcją S.A. na kontraktach w Malborku i na trasie Wrocław-Żmigród.
Na budowie Lokalnego Centrum Sterowania w Malborku (na trasie Warszawa-Gdynia) Trakcja S.A. była liderem konsorcjum, a PNI jednym z konsorcjantów. Wartość kontraktu to 800 mln zł netto. PNI całkowicie wycofa się z tej inwestycji. Dokonano też rozliczenia, co otwiera drogę do kontynuowania prac. Trakcja S.A. zapowiada, że aby nadrabiać zaległości przy tej inwestycji planuje zwiększenie sił własnych i podwykonawców. Ponieważ zwykle aż dwie trzecie prac wykonują podwykonawcy, dodatkowe zadania to dobra wiadomość dla lokalnych spółek.
Sytuacja przy modernizacji linii Wrocław-Żmigród, wartej 600 mln zł netto, była bardziej skomplikowana, bo PNI było tam liderem konsorcjum. To właśnie ta spółka miała odpowiadać za wypłaty dla konsorcjantów. Obecnie główną rolę odgrywa tam Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia, które należy do grupy Trakcja S.A.
– Sporo czasu zajęła nam zmiana lidera, którym obecnie jest spółka z naszej grupy, PRKiI Wrocław. Dużo czasu zajęły też kwestie wzajemnych rozliczeń i przekazywania sobie pewnych obiektów. Ale na szczęście porozumienie również tę sytuację uporządkowało i możemy organizować jako lider roboty we Wrocławiu – podkreśla Roman Przybył. – Zarządca postanowił kontynuować roboty PNI w takim zakresie, na jaki pozwoli mu finansowanie, jakie posiada obecnie.
Według niego problemy związane z kłopotami finansowymi PNI można było rozwiązać szybciej, gdyby nie obowiązujące w Polsce prawo dotyczące upadłości układowej. Już jesienią należące do Trakcji S.A. PRKiI Wrocław wraz z PKP PLK, PKP Energetyką oraz firmą Dolkom wnioskowali o przekazanie zarządzania PNI zarządcy sądowemu. Zaś na początku lutego PRKiI wnioskowało o zamianę upadłości układowej w likwidacyjną. To przyspieszyłoby proces odstępowania od nierentownych kontraktów przez PNI.
– Uznaliśmy, że lepiej, żeby syndyk odstąpił od kontraktów, których PNI przy braku możliwości finansowania nie mogło realizować tak, by pozostałe firmy w konsorcjum podzieliły się odpowiedzialnością i kosztami. To wydawało nam się lepsze niż utrzymywanie wielomiesięcznej sytuacji patowej, a jak wiadomo na obu tych kontraktach kary umowne za przekroczenie terminu wykonania są powyżej 500 tys. zł za dzień – wyjaśnia prezes Trakcji S.A.
Roman Przybył podkreśla, że opóźnień nie udało się uniknąć. Zapewnia jednak, że jego spółka będzie wiosną walczyć o nadrobienie ich, na ile tylko będzie to możliwe.
Czytaj także
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-06-13: Lewitująca i autonomiczna kolej może być przyszłością transportu. Polacy pracują nad ultraszybką technologią
- 2024-05-24: CPK nadal pod znakiem zapytania. Wyzwaniem jest nie tylko budowa lotniska, ale także sieci kolejowej
- 2024-05-17: Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.