Newsy

Katowice tworzą centrum kulturalne na terenie byłej kopalni „Katowice”

2013-04-19  |  06:20

Zagospodarowanie terenów po byłej kopalni „Katowice” stało się priorytetem inwestycyjnym Katowic. Powstaje tam Muzeum Śląskie, siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Międzynarodowe Centrum Kongresowe. Najpóźniej na początku przyszłego roku powinien się też zakończyć proces przebudowy katowickiego rynku. W dłuższej perspektywie miasto planuje także inwestycje w rozbudowę dróg i inteligentny system kierowania ruchem.

 – W tym roku chcielibyśmy dokończyć inwestycje już rozpoczęte. Chodzi tu przede wszystkim o obiekty kulturalne, budowane na terenach byłej kopalni „Katowice” – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceprezydent Katowic, Marcin Krupa.

Chodzi tu m.in. o siedzibę Muzeum Śląskiego, która – zgodnie z zapowiedziami – zostanie ukończona w czerwcu br. Inwestycja warta ponad 320 mln zł jest finansowana przede wszystkim ze środków unijnych i samorządu województwa.

 – Chcemy także zakończyć budowę nowej siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i kontynuować budowę Międzynarodowego Centrum Kongresowego. Wszystkie siły w tym roku i prawdopodobnie jeszcze w części przyszłego będą skoncentrowane właśnie na tych inwestycjach – twierdzi Krupa. 

W najbliższych miesiącach miasto zamierza dokończyć również dużą inwestycję infrastrukturalną w centrum. Chodzi o trwający już drugi etap przebudowy rynku

 – Planujemy kontynuację tej inwestycji, a więc przebudowy kanalizacji instalacji podziemnych, torowiska i mostu nad Rawą – wymienia wiceprezydent Katowic. – Te projekty powinny zostać zakończone do końca roku lub na początku 2014 r.

Inteligentgne rozwiązania za pieniądze unijne

Katowice planują również szereg inwestycji, na które będą pozyskiwać środki z funduszy europejskich.

 – Przede wszystkim to programy inteligentnego zarządzania ruchem kołowym w mieście, tzw. ITS. Przygotowane są projekty na nową perspektywę środków unijnych, czyli 2014-2020 i w tym okresie chcemy zrealizować nasz katowicki ITS. Dotychczas posiadamy studium wykonalności takiego systemu. Wiemy od czego należy zacząć, w jaki sposób podejść do problemu. Myślę, że to w kolejnych latach będzie się już bezpośrednio przekładało na konkretne realizacje – wyjaśnia wiceprezydent. 

Za pieniądze z nowej perspektywy Katowice zamierzają również przebudować drogę krajową nr 81 biegnącą dziś przez miasto. Pozwoli to na wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza obszary zabudowy mieszkaniowej. Przebudowa ma się skoncentrować na czterech etapach.

 – To jest przebudowa ulicy 73. Pułku, przebudowa węzła na Giszowcu, przebudowa węzła w śladzie ulicy Kolejowej i Kościuszki i przebudowa skrzyżowania Kościuszki i Armii Krajowej. Ogólna suma tych inwestycji drogowych to ponad 1,3 mld złotych. Całość musimy podzielić na konkretne etapy. Jeżeli tylko nasze wnioski przejdą, zaczniemy od przebudowy węzła giszowieckiego wyjaśnia rozmówca Newserii.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ruch w biurach sprzedaży mieszkań powraca do poziomów sprzed pandemii. Nie ma co liczyć na spadki cen

Pandemia SARS-CoV-2 chwilowo zachwiała rynkiem deweloperskim. W kwietniu liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto, spadła o prawie 40 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, a statystyki wskazywały na malejące zainteresowanie kredytami hipotecznymi. Powoli widać jednak odbicie – klienci wracają do biur sprzedaży zainteresowani zakupem mieszkania. Nie powinni jednak liczyć na duże spadki cen w związku z koronawirusem. Tym, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie, jest za to pozycja i sytuacja finansowa dewelopera oraz terminowość realizacji inwestycji. Z tym ostatnim nie ma raczej problemów, bo pandemia nie wstrzymała prac na budowach.

Problemy społeczne

Szpitale przygotowują się na drugą falę pandemii. Z pomocą biznesu Caritas przekazuje im właśnie kolejne z setki zamówionych respiratorów

W czasie pandemii jednym z głównych problemów jest dostępność sprzętu medycznego. Już dzisiaj szpitale przygotowują się na drugą falę zachorowań, która według ministra zdrowia może nadejść jesienią. Nie mają jednak w swoich budżetach wystarczających środków na zakup respiratorów. Dlatego w pomoc zaangażował się biznes: wiele firm zdecydowało się na zakup respiratorów i przekazanie ich do najbardziej potrzebujących szpitali. Do polskich placówek pierwsze z ponad setki takich urządzeń, zamówionych jeszcze w kwietniu, dostarcza już Caritas w ramach akcji #WdzięczniMedykom. Prawie połowa z nich została zakupiona ze środków przekazanych przez Generali Polska.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Edukacja

Polscy naukowcy badają pracę mózgu u dzieci z dysleksją. Chcą opracować metodę wczesnego wykrywania zaburzeń w nauce czytania

Około 10 proc. dzieci w Polsce może mieć problemy z nauką czytania, co często powoduje niechęć do nauki, kompleksy i problemy emocjonalne. – Diagnoza dysleksji możliwa jest dopiero od trzeciej klasy szkoły podstawowej, a to dość późno, żeby wprowadzać trening i terapię – mówi Katarzyna Chyl, doktorantka w Instytucie Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN. Dzięki jej badaniom, które wykazały zmienione działania lewej półkuli mózgu u dzieci z dysleksją, możliwe będzie opracowanie testów przesiewowych do stosowania na wcześniejszym etapie edukacji. Za tę pracę ekspertka otrzymała stypendium w ramach programu START Fundacji na rzecz Nauki Polskiej.

Transport

Liczba rejestracji nowych samochodów najniższa od kilkunastu lat. Sprzedaż w tym roku spadnie co najmniej o kilkadziesiąt procent

Pandemia koronawirusa mocno uderzyła w branżę motoryzacyjną. Tegoroczny kwiecień był najsłabszym miesiącem od 15 lat. Sprzedaż samochodów osobowych spadła o 67 proc., a dostawczych – o 55 proc. W połączeniu ze wzrostem cen aut ze względu na wyższe normy bezpieczeństwa czy emisji CO2 spadku sprzedaży może nie udać się odrobić. – Nawet jeśli założymy najbardziej optymistyczny scenariusz, to spadek w całym roku wyniesie kilkadziesiąt procent – ocenia Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.