Mówi: | Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa Sławomir Mazurek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska |
KE: Koszty zatłoczenia ulic wynoszą rocznie 1 proc. PKB Unii Europejskiej. Dzięki rowerzystom miasta Unii zyskują 111 mld euro rocznie
Jak wynika z danych Europejskiej Federacji Rowerzystów wkład finansowy rowerzystów w działalność gospodarczą w centrach miast i lokalnych sklepach Unii Europejskiej wynosi 111 mld euro rocznie. Według badania przeprowadzonego w Brukseli w 2012 roku, zamieniając samochód na rower, przeciętny mieszkaniec tego miasta może zaoszczędzić nawet do 2,8 tys. euro rocznie. Rozpoczął się właśnie Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu, którego ukoronowaniem będzie przypadający 22 września Dzień Bez Samochodu.
– W resorcie infrastruktury trwają od kilku miesięcy prace nad aktualizacją strategii rozwoju transportu. Celem tych prac jest wszystko to, co mieści się w zakresie nowoczesnej mobilności, zrównoważonej mobilności – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa. – Wpisuje się to doskonale w hasła, które towarzyszą kolejnym Europejskim Dniom Zrównoważonej Mobilności. Dzisiaj chcemy wszyscy oddychać czystym powietrzem, w miarę płynnie poruszać się, zwłaszcza w centrach dużych miast, ale także na obszarach małych miasteczek, chcemy komfortowo funkcjonować.
Zamiana samochodu na autobus czy rower to oszczędność nie tylko pieniędzy, ale i inwestycja we własne zdrowie. Jak policzono kilka lat temu w Brukseli, przeciętny mieszkaniec tego miasta mógłby zaoszczędzić rocznie 2 853 euro, rezygnując z używania do przejazdów prywatnego samochodu.
Jak podaje raport „INRIX National Traffic Scorecard w 2014 r. przeciętny kierowca w Belgii stracił w korkach 51 godzin, a w Londynie aż 96 godzin. Jak czytamy w raporcie zatłoczenie ulic powoduje także znaczne koszty finansowe związane z większym zużyciem paliwa. Badania przeprowadzone przez Instytut Transportu i Ekonomiki Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie wykazały, że w okresach zwiększonego natężenia ruchu miejskiego zużycie paliwa wzrasta średnio nawet o 80 proc.
– Sport, kultura fizyczna i możliwość wykorzystania do przemieszczania się rowerów powoduje, że jesteśmy w stanie lepiej zatroszczyć się o nasze zdrowie – podkreśla Sławomir Mazurek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska. – Używanie środków transportu publicznego także przybliża nas do tej idei zrównoważonego transportu. Dzięki temu jesteśmy w stanie zmniejszyć uciążliwość i emisję spalin w miastach, jesteśmy w stanie żyć w lepszym środowisku, a jednocześnie możemy też w autobusie zapoznać się z ciekawą lekturą, nie tylko ze smartfonu, ale też ciekawej gazety czy książki.
Jak podaje GUS, w 2015 r. środkami transportu publicznego przewieziono 703,6 mln pasażerów, o 0,9 proc. mniej niż przed rokiem. Mniejsze były przewozy w transporcie samochodowym, morskim i lotniczym, wzrosły natomiast w transporcie kolejowym i wodnym śródlądowym. Praca przewozowa wykonana przy przewozie pasażerów wyniosła 52,7 mld kilometrów i była 2,4 proc. większa niż rok wcześniej.
W tym roku kampania Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, realizowana z inicjatywy i przy wsparciu Komisji Europejskiej (www.etzt.pl; https://www.facebook.com/zrownowazonytransport/), odbywa się pod patronatem Ministerstwa Środowiska oraz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.. Wiceminister w resortcie środowiska zaznacza, że wybór roweru czy transportu publicznego, do którego trzeba dotrzeć na piechotę powoduje rozwój małych firm i sprzyja innowacyjnym pomysłom.
– Z badań przeprowadzanych w obszarze zrównoważonego transportu możemy przeczytać, że w tych miejscach, w których przemieszczamy się w wolniejszy sposób, mamy większy czas na refleksję. Wzrasta ilość zakupów w małych lokalnych punktach, okazuje się, że też potrzebujemy tych sklepów, więc sieć placówek, które są w stanie świadczyć różnego rodzaju usługi także wzrasta – mówi Mazurek. – W Polsce dzięki temu, że stawiamy na zrównoważony transport rozwijają się też firmy. Zrównoważony transport to nie tylko rowery klasyczne, ale też rowery elektryczne, które są coraz powszechniejsze w Europie, więc szereg różnych rozwiązań, które powodują stymulowanie innowacji.
Przypomina, że innowacje to jeden z filarów Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju wicepremiera Morawieckiego. Korzystanie z transportu publicznego stymuluje rozwój nowoczesnych środków transportu, takich jak autobusy elektryczne, zaś korzystanie z roweru przyspiesza rozwój aplikacji związanych z ruchem.
Z badań Europejskiej Federacji Rowerzystów wynika również, że kierowcy samochodów znacznie mniej wydają na zakupu w lokalnych sklepach niż osoby piesze czy podróżujące innymi środkami transportu. Wkład rowerzystów w rozwój działalności gospodarczej w centrach miast i lokalnych sklepach Unii Europejskiej szacowane jest na 111 mld euro rocznie.
– Im bardziej będziemy mobilni, tym mniej czasu będziemy tracić na różnego rodzaju sytuacje, które są nieefektywne i wzrost PKB będzie mógł być bardziej dynamiczny. Im bardziej będziemy wspierać innowacje w różnych obszarach, jest to pewne zjawisko synergii i oddziałuje na różnego rodzaju podmioty, tworzy się niestety pewna taka sieć, która powoduje, że z coraz większą siłą jesteśmy w stanie iść naprzód wykorzystując ten potencjał, który mamy w Polsce największy. To potencjał ludzki, potencjał ludzkiej wyobraźni, ludzkich pomysłów i innowacji, które należy stosować w tym obszarze – przekonuje Sławomir Mazurek.
Według szacunków KE koszty zatłoczenia ulic wynoszą rocznie 1 proc. PKB Unii Europejskiej. Zrównoważony transport może zmniejszyć korki w miastach Wspólnoty i pomóc uzyskać oszczędności dla całego społeczeństwa rzędu 100 mld euro rocznie. Komisja Europejska wskazuje także, że rozwój i promocja zrównoważonego transportu to także wzrost gospodarczy i zatrudnienia w Europie.
Czytaj także
- 2025-07-14: W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-04: Część środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]
- 2025-07-09: MNiSW reaguje na problemy psychiczne w środowisku akademickim. Specjalny zespół ma opracować skuteczne rozwiązania
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-27: Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-07-10: Nowy raport KE wskazuje pewną poprawę w zakresie praworządności w Unii. Parlament chce silniejszych instrumentów do jej ochrony
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.
Polityka
P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.
Media i PR
Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.