Newsy

KGHM: ponad 4 mld zł zysku po III kwartałach

2012-11-12  |  13:13
Mówi:Włodzimierz Kiciński
Funkcja:Wiceprezes
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4

    4,7 mld zł – to nowa prognoza zysku netto polskiego koncernu miedziowego w całym 2012 roku. Z jej spełnieniem raczej nie powinno być problemów, bo po pierwszych dziewięciu miesiącach spółka zarobiła już ponad 4 mld zł. – To będzie kolejny dobry rok dla KGHM – zapewnia Włodzimierz Kiciński, wiceprezes spółki. I to mimo nowego kosztu, jakim jest podatek od wydobycia niektórych kopalin, który KGHM odprowadza do budżetu państwa od kwietnia tego roku.

     – Zapłaciliśmy ponad 1 mld zł podatku od wydobycia niektórych kopalin. Jest to nowy koszt dla naszej firmy, właściwie obciąża tylko nas. Ta nowa pozycja kosztowa wpłynęła w ponad 800 mln zł na obniżenie łącznego wyniku naszej firmy po dziewięciu miesiącach – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Włodzimierz Kiciński, wiceprezes KGHM.

    Tegoroczne wpływy do budżetu z tytułu podatku miały sięgnąć 1,8 mld zł. Resort finansów szacuje, że będą one o ok. 20 proc. niższe. W przyszłym roku wpływy zaplanowano na poziomie 2,2 mld zł. Przedstawiciele koncernu liczą na to, że resort finansów dokona przeglądu skutków tego obciążenia.

     – Oczekujemy, że Ministerstwo Finansów będzie w stanie odnieść się do tego, w jaki sposób działa ten podatek, do tego, w jaki sposób można skutecznie mieć przychody, ale ułatwić życie tak istotnemu producentowi miedzi, jakim jest KGHM – przekonuje Włodzimierz Kiciński.

    KGHM jest dziewiątym producentem miedzi na świecie. Zajmuje też czwartą pozycję pod względem wielkości kontrolowanych zasobów tego surowca. W ciągu trzech kwartałów wydobycie surowca w Grupie Kapitałowej KGHM osiągnęło poziom 500 tys. ton. Zysk netto spółki przekroczył 4 mld zł. Dlatego koncern podniósł prognozę zysków w całym roku o 25 proc..

     – Wyniki po dziewięciu miesiącach zadowalają, ale jeszcze nie w pełni satysfakcjonują. Przedstawiliśmy prognozę na cały 2012 rok i zamierzamy zakończyć go wynikiem 4,7 mld zł zysku netto. Będzie to zapewne jeden z najlepszych wyników, jaki osiągną polskie przedsiębiorstwa w tym roku – podkreśla wiceprezes KGHM.

    Jak wyjaśnia, jednym z ważniejszych czynników, które wpływają na wyniki spółki, są ceny miedzi na światowych rynkach. W tym roku wyjątkowo niekorzystne dla KGHM, gdyż w ciągu dziewięciu miesięcy spadły o 14 proc. Spadek ten jest mniej odczuwalny dzięki słabemu złotemu.

     – Istnieje negatywna korelacja między cenami miedzi a kształtowaniem się kursu złotego. O ile ceny miedzi spadły o ok. 14 proc. w ciągu dziewięciu miesięcy, to ok. 15-procentowe osłabienie złotego w stosunku do dolara kompensuje wpływ tego czynnika – tłumaczy Kiciński.

    Rosnące koszty spółka kompensuje również dzięki produkcji srebra, mimo że jego ceny na rynkach nie pną się w górę.

     – KGHM jest największym na świecie producentem srebra. Wytwarzamy go ok. 1200 ton rocznie. Wyniki tej produkcji pozwalają nam optymistycznie odnosić się do tego, co przyniesie rynek do końca tego roku – przekonuje wiceprezes KGHM.

    Podkreśla jednocześnie, że trwają prace nad budżetem na przyszły rok oraz strategią długoterminową dla spółki. Ta powinna być znana na początku przyszłego roku. Zdaniem Kicińskiego sytuacja na rynku, głównie za sprawą rynków azjatyckich, a szczególnie postępujący proces urbanizacji miast, pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość producentom metali nieżelaznych.

    Jak podaje spółka w komunikacie, od początku roku wzrost wartości KGHM dla akcjonariuszy wyniósł 67 proc. W sierpniu wypłacono pierwszą ratę dywidendy (17 zł/akcja), druga rata (11,34 zł/ akcja) trafi do akcjonariuszy 16 listopada.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.