Newsy

KGHM szuka oszczędności w zużyciu i kosztach energii

2013-03-19  |  06:45
Mówi:Dorota Włoch
Funkcja:Wiceprezes
Firma:KGHM Polska Miedź S.A.
  • MP4
  • KGHM chce nawet o kilkanaście procent obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu wdraża cały program inwestycji, które mają zwiększyć efektywność energetyczną spółki. Dziś KGHM jest drugim w kraju, po PKP, konsumentem energii. Jak podkreślają władze koncernu, koszty z tym związane stanowią coraz większy „kawałek tortu”, jakim są ogólne koszty działalności.

    KGHM Polska Miedź SA należy do największych w Polsce odbiorców energii. Zarówno elektrycznej, jak i cieplnej. Każdego roku zużywa ok. 2,5 TWh, ustępując pod tym względem jedynie Polskim Kolejom Państwowym.

     – Naszym priorytetem stało się, byśmy mogli rozwijać się, przynajmniej bez wzrostu kosztów energii. Przed nami więc wyzwanie: obniżenie zużycia energii elektrycznej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Włoch, wiceprezes KGHM Polska Miedź SA.

    Dlatego spółka pracuje nad wdrażaniem kolejnych technologii, które pozwolą ograniczyć jej zużycie energii, redukując jednocześnie nadmierne koszty działania przedsiębiorstwa: począwszy od drobnych usprawnień, po duże projekty modernizacyjne, pozwalające na większe oszczędności.

     – To jest wiele rzeczy, od drobnych usprawnień, poprzez kolejność włączania urządzeń, aż do pomysłów na duże modernizacje. Każdy kilowat jest dla nas ważny – podkreśla Dorota Włoch.

    Jednym z przykładów jest budowa dwóch nowych elektrociepłowni w Polkowicach i Głogowie na potrzeby własne. Kolejnym jest specjalistyczny system klimatyzacji, instalowany ze względu na to, że wydobycie miedzi wymaga sięgnięcia do coraz głębszych pokładów w kopalni.

    Ten projekt, podobnie jak cały program oszczędności energii, został opracowany przez kadrę inżynierską KGHM-u. Zarząd spółki twierdzi, że będzie go sukcesywnie wdrażać. Pierwsze efekty podejmowanych działań mają być widoczne jeszcze w tym roku. Docelowo pomoże to zwiększyć efektywność energetyczną o kilka lub nawet kilkanaście procent.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.