Newsy

Klienci coraz częściej płacą online smartfonami. Wartość takich płatności wzrośnie w 2015 roku do 3 mld zł

2014-11-12  |  06:30
Mówi:Matt Komorowski
Funkcja:dyrektor sprzedaży na Europę Wschodnią i Centralną
Firma:PayPal
  • MP4
  • Płacenie za zakupy jednym kliknięciem staje się coraz bardziej popularne. Dynamicznie rośnie liczba transakcji przeprowadzanych za pomocą urządzeń mobilnych. PayPal prognozuje, że w przyszłym roku w Polsce ponad 3 mld zł płatności online będzie właśnie pochodziło właśnie ze smartfonów czy tabletów. 

    Rynek e-płatności rozwija się bardzo szybko. Coraz więcej osób płaci online przedpłatą, a nie za pobraniem, co było bardzo popularne kiedyś. Również coraz większa rzesza firm zauważa, że ma większe obroty od osób, które płacą online i w tej chwili jest to ok. 40 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Matt Komorowski, dyrektor sprzedaży na Europę Wschodnią i Centralną w PayPal.

    Charakterystyczne dla tego rynku jest również stopniowe upraszczanie transakcji. Klienci szukają takich możliwości płatności, które nie wymagają każdorazowego wpisywania danych czy kodów. Dlatego technologie one touch, które umożliwiają płacenie jednym kliknięciem, zyskują coraz większą popularność.

    Dotyczy to płatności za pomocą laptopów czy desktopów, a przede wszystkim za pomocą urządzeń mobilnych. Coraz więcej osób kupuje przez urządzenia mobilne i to jest segment, który bardzo szybko się rozwija. Przewidujemy, że w przyszłym roku w Polsce ponad 3 mld zł płatności online będzie pochodziło właśnie z urządzeń mobilnych – podkreśla Matt Komorowski.

    Ułatwienie płatności wpływa na dynamiczny rozwój e-commerce, szybszy niż w przypadku handlu tradycyjnego. Zdaniem Komorowskiego przyczyni się to do tego, że granice między handlem online i offline będą się zacierać.

    Widzimy to już za granicą. Ludzie zamawiają z urządzeń mobilnych w sklepach czy w restauracjach i przychodzą, żeby odebrać już gotowy produkt – dodaje dyrektor w PayPal.

    Prognozuje również, że postępować będzie dalsze upraszczanie płatności, dzięki czemu użycie tradycyjnej karty będzie coraz rzadsze. W pewnym sensie płatności będą działy się automatycznie, bez uczestnictwa kupującego.

    Na przykład wchodzimy do naszego ulubionego sklepu i od razu sklep rozpoznaje, że weszliśmy, mamy ze sobą telefon i na POS-ie pojawia się informacja, że ostatnim razem zamówiliśmy taką a taką kawę, od razu jesteśmy rozpoznawani. To doświadczenie jest bardziej spersonalizowane. I żeby zapłacić, nie musimy już wyciągać portfela czy telefonu – mówi Komorowski.

    Rozwój takich płatności wciąż jednak budzi pewne wątpliwości użytkowników, dlatego postępuje on stopniowo. Jak podkreśla Matt Komorowski, większa wygoda zakupów wiąże się z większą kontrolą. Ma to również swoje dobre strony.

    Zanim przykładowo skorzystamy z oferty restauracji czy kawiarni, gdzie chcemy mieć bezudziałową płatność, to musimy za pierwszym razem to preautoryzować. Widzimy całą historię zakupów, co jest autoryzowane lub co powinniśmy zakwestionować i w najgorszym wypadku możemy taką transakcję reklamować – wyjaśnia.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    IT i technologie

    Operacje raka prostaty przy użyciu robota chirurgicznego standardem w krajach zachodnich. W Polsce wciąż nie są refundowane

    – W leczeniu raka prostaty technologia da Vinci tak naprawdę zastąpiła już inne metody – mówi urolog, dr Stefan W. Czarniecki z należącego do Grupy LUX MED Szpitala św. Elżbiety. Placówka już od kilku lat wykorzystuje roboty da Vinci w operacyjnym leczeniu raka prostaty, co wynika z dużych korzyści z tej metody po stronie lekarzy i pacjentów. Polska jest jednak w gronie niewielu państw, w których te zabiegi nie są refundowane. Na dodatek robotów wciąż jest stosunkowo niewiele, pozytywny jest jednak fakt, że z każdym rokiem rośnie zarówno liczba robotów, jak i operacji przeprowadzanych w ich asyście. W I kwartale br. polskie placówki zrealizowały ich łącznie 415, o 57 proc. więcej niż rok wcześniej.

    Przemysł

    Firmy przemysłowe mają dziś wyższą zdolność do konkurowania niż przed pandemią. Duża w tym zasługa inwestycji w maszyny i urządzenia

    Zdolność do konkurowania polskich firm przemysłowych jest znacznie wyższa niż rok temu. Wskazuje na to Index MiU przygotowywany regularnie przez Siemens Financial Services w Polsce. W II połowie br. wynosi on 50,60 pkt i jest o 6,69 pkt wyższy niż przed rokiem. O większej zdolności firm do konkurowania zarówno teraz, jak i w kolejnym roku decydują takie czynniki jak inwestycje w park maszynowy, automatyzacja procesu produkcji czy dywersyfikacja rynków zbytu. Coraz większa w tym rola finansowania zewnętrznego, na jakie decydują się badane przedsiębiorstwa. Jako największe wyzwanie na kolejne miesiące firmy wskazują wzrost cen surowców, problemy z pozyskiwaniem pracowników i zmiany spowodowane ochroną środowiska.

    Handel

    Biedronka została głównym sponsorem WOŚP. Od połowy grudnia ruszy zbiórka pieniędzy na 30. finał orkiestry w sklepach sieci

    Biedronka, czyli największa w Polsce sieć handlowa, została głównym sponsorem 30. finału WOŚP, który odbędzie się 30 stycznia 2022 roku. Od 29 listopada klienci Biedronki znajdą w sklepach specjalne produkty, m.in. kubki, koszulki, skarpetki, torby i smycze sygnowane logo WOŚP. Od połowy grudnia będą też mogli wesprzeć akcję, wrzucając datki do puszek w sklepach.

    Motoryzacja

    Właściciele zabytkowych samochodów nie muszą ubezpieczać ich przez cały rok. Polisy krótkoterminowe nie zawsze są jednak opłacalnym rozwiązaniem

    Na polskich drogach z roku na rok widać coraz więcej pojazdów na żółtych tablicach będących symbolem zabytkowego samochodu. Za takie z reguły uznaje się auta starsze niż 40 lat lub nieco młodsze, powyżej 25 lat, ale mające wartość kolekcjonerską. Według danych gromadzonych w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Polsce zarejestrowanych jest ok. 7,5 mln pojazdów starszych niż 25 lat, a 2,5 mln z nich ma status „aktywny”, czyli wykazały w ciągu ostatnich sześciu lat jakiś objaw swojego istnienia. Pojazdy zakwalifikowane jako zabytkowe mogą liczyć na specjalne traktowanie przez ubezpieczycieli.