Newsy

Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro

2025-02-07  |  06:25
Mówi:Goran Markovic, członek zarządu, CCO B2C, T-Mobile Polska
Agnieszka Jankowska, dyrektorka ds. korporacyjnych i public affairs, T-Mobile Polska

Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.

– Perplexity to potężne narzędzie do wyszukiwania informacji, bazujące na danych w czasie rzeczywistym. To rozwiązanie, które idealnie nadaje się do codziennego korzystania, zwiększając produktywność użytkowników w różnych obszarach, na przykład w edukacji, dziennikarstwie lub przy zwykłym wyszukiwaniu danych. Jest ono niezwykle pomocne i ma wiele funkcji pomocniczych. Dlatego w ramach grupy Deutsche Telekom nawiązaliśmy partnerstwo, które owocuje dostępem do Perplexity w wersji Pro nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach europejskich, w których jest obecna nasza marka – mówi agencji Newseria Goran Markovic, członek zarządu odpowiedzialny za rynek B2C w T-Mobile Polska.

Perplexity jest internetową wyszukiwarką treści, która wykorzystuje duże modele językowe (LLM) do odpowiadania na zapytania. Platforma tworzy odpowiedzi, wykorzystując źródła internetowe i cytując linki w odpowiedziach. Darmowy produkt wykorzystuje samodzielny model LLM firmy, oparty na GPT-3.5, z kolei płatna wersja Perplexity Pro ma dostęp do GPT-4, Claude 3.5, Grok-2, Llama 3 i wewnętrznych modeli Perplexity LLM. Roczny, darmowy dostęp do właśnie takiej usługi otrzymają klienci korzystający z aplikacji T-Mobile w ramach programu Magenta Moments.

– Każdy klient korzystający z naszej aplikacji Mój T-Mobile może aktywować kod dostępu do Perplexity Pro w zakładce Magenta Moments, a następnie przejść do aplikacji Perplexity i skorzystać z kodu. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń, nie trzeba spełniać żadnych warunków, poza posiadaniem aktywnej aplikacji Mój T-Mobile i przystąpieniem do programu Magenta Moments – wyjaśnia Goran Markovic.

Udzielenie klientom dostępu do zaawansowanego narzędzia sztucznej inteligencji jest odpowiedzią na potrzeby, które kształtują się już dzisiaj, a w najbliższych dekadach staną się integralną częścią życia. Takie wnioski płyną z raportu „Rodzina 2040. Jak technologia wpłynie na codzienne życie Polek i Polaków”, opracowanego przez T-Mobile wspólnie z Polityka Insight. To opis jednego dnia z życia przeciętnej polskiej rodziny w 2040 roku. Autorzy snują scenariusze dotyczące tego, w jakim kierunku pójdzie wykorzystanie dzisiejszych technologii, w jakim stopniu pogłębią się obserwowane dziś zjawiska, takie jak kryzys klimatyczny czy migracje.

– W raporcie „Człowiek 2040” patrzyliśmy, jakiego rodzaju technologie człowiek może stosować w swoich codziennych obowiązkach i zadaniach. Natomiast podróż razem z rodziną do 2040 roku pokazuje nam, jak wszyscy członkowie rodziny w ciągu dnia w swoich różnych rolach będą korzystać z najnowszych technologii, od najstarszej osoby do najmłodszej, od osoby pracującej po osobę na emeryturze, od edukacji po spędzanie swojego wolnego czasu, czy nawet walkę o ochronę środowiska – wyjaśnia Agnieszka Jankowska, dyrektorka ds. korporacyjnych i public affairs w T-Mobile Polska.

Wśród analizowanych trendów znalazły się m.in. idea cyfrowych bliźniaków, wytwarzanie i magazynowanie energii, dostęp do czystej wody w miastach, źródła białka i hodowla roślin oraz zmiany na rynku pracy, takie jak skrócenie czasu pracy. Dużo miejsca poświęcono w opisach także sztucznej inteligencji. Zdaniem autorów w roku 2040 będzie ona odgrywać kluczową rolę w polskiej edukacji szkolnej. Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie będą korzystać z zaawansowanych narzędzi, które wspomogą proces nauczania i uczenia się. Uczniowie będą mieli dostęp do wirtualnych asystentów, którzy pomogą im w nauce. Z przytaczanego w publikacji raportu z 2024 roku „Polska edukacja w cieniu AI” Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego Oddział w Poznaniu za formalnym włączeniem sztucznej inteligencji w proces edukacji jest 38 proc. nauczycieli szkół ponadpodstawowych i aż 60 proc. wykładowców akademickich. Wśród uczniów odsetek ten wynosi 47 proc., a studentów – 51 proc.

– Przygotowując nasz raport, chcieliśmy wybiec nieco w przyszłość, zobaczyć, jakie te technologie, które dzisiaj rozwijamy, nad którymi pracujemy, będą miały zastosowanie w przyszłości, jak one się mogą rozwinąć. Możemy spojrzeć na zindywidualizowaną, spersonalizowaną edukację, ale także dostęp do szerokich treści de facto na całym świecie. Kolejny obszar to bardzo bezpośredni kontakt z najbliższymi, z rodziną i przyjaciółmi. Dzisiaj już możemy korzystać z wideokonferencji, natomiast przewidujemy, że w przyszłości będzie to zupełnie naturalnym elementem, że imprezy będą się odbywać w trybie i offline, i online – mówi Agnieszka Jankowska.

Z cytowanego raportu firmy Zoom z 2021 roku wynikało, że średnio 38 proc. respondentów z 10 badanych krajów przewidywało, że w przyszłości uroczystości rodzinne będą się odbywać równolegle offline i online. Barierą dla konwersacji wideo bywa obecnie prędkość i stabilność łącza internetowego, ale zgodnie z unijnymi celami sieć piątej generacji ma osiągnąć stuprocentowe pokrycie w krajach Wspólnoty do 2030 roku. W związku z tymi trendami rola firm telekomunikacyjnych będzie w najbliższych latach kluczowa w promowaniu nowych technologii, w tym również tych z zakresu SI.

– Z jednej strony rozwijamy łączność, dzięki której możemy korzystać z większej ilości danych, z bardziej zaawansowanych modeli. Z drugiej strony telekomy dbają o cyberbezpieczeństwo, ale także o świadome, odpowiedzialne korzystanie z najnowszych technologii. Więc razem możemy się uczyć wykorzystywania sztucznej inteligencji w sposób odpowiedzialny i etyczny – podkreśla dyrektorka ds. korporacyjnych i public affairs w T-Mobile Polska.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Bankowość

Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

Prawo

Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.