Mówi: | Alastair Teare, prezes zarządu Deloitte na Europę Środkową Rana Ghandour Salhab, członkini Rady Dyrektorów Deloitte na Bliskim Wschodzie Iwona Georgijew, partner Deloitte, założycielka i liderka Klubu SheXO by Deloitte |
Kobiety wciąż mniejszością w kadrze zarządzającej. Większa liczba pań w zarządach przekłada się na wyniki finansowe firm
Dysproporcja między kobietami i mężczyznami na stanowiskach kierowniczych to zjawisko powszechne. Brak równowagi płci widoczny jest szczególnie w firmach technologicznych, gdzie średni poziom zatrudnienia pań wynosi około 27 proc. W sektorze teleinformatycznym jedynie 10 proc. osób w zarządach to kobiety. Badania pokazują jednak, że w firmach, które mają większą liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych, stopa zwrotu z kapitału własnego jest o 35 proc. wyższa niż w innych porównywalnych organizacjach.
– Ponad połowa zatrudnianych przez nas absolwentów uczelni wyższych to kobiety. Coraz więcej pań kończy studia. Byłoby poważnym zaniedbaniem, gdybyśmy nie wspierali kobiet w rozwijaniu ich umiejętności przywódczych, dzięki którym mogą zajmować najwyższe stanowiska w organizacjach – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Alastair Teare, prezes zarządu Deloitte na Europę Środkową.
Choć teoretycznie panie mają takie same szanse jak mężczyźni, to największe firmy są zdominowane przez płeć męską. Tymczasem kobiety na kierowniczych stanowiskach mogą stanowić o przewadze danej firmy, a różnorodność przekładać się na wyniki finansowe.
– Firmy, które stawiają na różnorodność, są znacznie lepiej zarządzane. Wyzwaniem nie jest już udowodnienie, że tak jest, lecz sprawienie, by tak się działo. Naszym celem jest, żeby kobiety w naturalny sposób obejmowały stanowiska przywódcze. Mają równe prawo i wszelkie predyspozycje, by robić te same rzeczy co mężczyźni – przekonuje Rana Ghandour Salhab, członkini Rady Dyrektorów Deloitte na Bliskim Wschodzie.
Z badań Europejskiej Agendy Cyfrowej wynika, że gdyby kobiety podejmowały pracę w gospodarce cyfrowej równie często, co mężczyźni, to europejski PKB mógłby wzrosnąć o ok. 9 mld euro rocznie. W organizacjach, w których na stanowiskach kierowniczych pracuje więcej kobiet, stopa zwrotu z kapitału własnego jest o 35 proc. wyższa, a ogólna stopa zwrotu dla akcjonariuszy jest o 34 proc. wyższa niż w innych porównywalnych organizacjach.
– Nie potrzebujemy więcej kobiet na rynku pracy, tylko więcej kobiet na kierowniczych stanowiskach. Bo to wiąże się z gospodarczymi korzyściami dla krajów na Bliskim Wschodzie czy w Europie. Jest to ściśle powiązane z dobrobytem społeczeństw i dobrym funkcjonowaniem firm – wskazuje Rana Ghandour Salhab.
Z badań wynika, że postrzeganie kompetencji przywódczych kobiet na pozycji menadżerów wyraźnie ewoluuje – kobiety wyróżniają się szczególnie w obszarze umiejętności związanych z budowaniem efektywnych relacji w firmie i firmy opartej na wartościach, rozwijaniem talentów oraz przewodzeniem zmianom. Konieczne jest jednak, by panie mogły liczyć na wsparcie, zwłaszcza w rozwijaniu przywódczych umiejętności.
– Biznes, szczególnie największe firmy, są zdominowane przez mężczyzn. Mężczyźni są bardzo dobrzy w autopromocji, a kobiety mają wiele innych wyzwań w życiu, inne priorytety, przez co trudniej im budować sieć relacji i kontaktów. Inicjatywy, które pozwalają im wymieniać się doświadczeniami, dają możliwość rozszerzenia tej sieci, nawiązania wzajemnych relacji, wspierania się i inspirowania – przekonuje Alastair Teare.
Taką możliwość stwarza Klub Deloitte SheXO, stworzony w 2011 roku i skupiający kobiety na stanowiskach kierowniczych i zarządczych. Klub to miejsce regularnej wymiany myśli, rozwijania cech przywódczych oraz networkingu. Rozpoczął swoją działalność 5 lat temu w Polsce, a obecnie działa już w 8 krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
– Zdecydowaliśmy w Deloitte, że warto stworzyć miejsce dla kobiet, w którym będą mogły się wspierać, rozwijać, budować sieci wsparcia. Networking nie był wówczas czymś oczywistym – tłumaczy Iwona Georgijew, partner Deloitte, założycielka i liderka Klubu SheXO by Deloitte.
W ramach działania Klubu SheXO organizowane są spotkania biznesowe, na które zapraszani są eksperci z wielu dziedzin, m.in. psychologii biznesu i coachingu, a także mentorzy oraz ludzie sukcesu. Klub inicjuje publikacje, które pogłębiają wiedzę z zakresu rozwoju zawodowego kobiet. Prowadzone są też badania, których celem jest określenie wyzwań w tej dziedzinie.
– Naszą najnowszą inicjatywą jest zbudowanie programu mentoringowego, w którym i mężczyźni, i kobiety w zarządach będą mentorami dla kobiet. Oprócz docierania z naszą misją do kobiet, które chcą zasiadać w zarządach, otworzyłyśmy się również na inne sieci kobiece po to, żeby rozszerzać działanie – wskazuje Georgijew.
Jak podkreśla założycielka Klubu SheXO, działania przynoszą efekty. Kiedy klub rozpoczynał działalność, w spotkaniach brało udział kilkadziesiąt kobiet. Obecnie jest ich już kilkaset. Działania klubu wspierają również mężczyźni, zwłaszcza że budowanie różnorodności w przedsiębiorstwach jest istotne nie tylko dla pań, lecz także dla panów i przedstawicieli najmłodszego pokolenia.
– Pokolenie milenialsów jest tzw. gender blind. Jeśli w organizacji nie ma różnorodności, uważają, że coś jest z nią nie tak. Chcemy też wspomóc panów, zanim jeszcze ich córki dorosną do wieku, kiedy będą kończyć szkoły wyższe i będą chciały być jak ich ojcowie. Badania pokazują, że dopiero wtedy mężczyźni zaczynają myśleć o budowaniu różnorodności. W naszej gospodarce większość stanowią osoby 40+ i 50+. Niekoniecznie ich córki już są w wieku, kiedy kończą studia. Dlatego jest bardzo dużo do zrobienia, żeby pomagać również naszym kolegom tworzyć różnorodne organizacje – wyjaśnia Iwona Georgijew.
Czytaj także
- 2024-10-14: Grzegorz Krychowiak: Mieszkam od lat we Francji i kultura tego kraju jest mi bliska jak polska. Poświęciłem bardzo dużo, żeby osiągnąć sukces
- 2024-08-05: Polki nie inwestują z myślą o emeryturze. Problemem są zarobki niższe niż mężczyzn i obawa o stratę środków
- 2024-08-06: Justyna Szyc-Nagłowska: Mam odłożone pieniądze na czarną godzinę. Teraz muszę też myśleć o emeryturze i zabezpieczyć sobie moje życie
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-07-02: Katarzyna Pakosińska: Siostrzeństwo kobiet jest jeszcze w powijakach. Natomiast w „Pytaniu na śniadanie” mam wspaniałe koleżanki, a Kinga Dobrzyńska jest dla nas jak mama
- 2024-06-17: Uzdolnione psy tworzą złożone obrazy sensoryczne przedmiotów podobnie jak człowiek. Odkrycie może ułatwić badania nad talentem u ludzi
- 2024-05-31: Martyna Wojciechowska: Mamy tematy do „Kobiety na krańcu świata” na kolejnych 15 sezonów. Część bohaterek nie wie o moim istnieniu, ale ja je od dawna obserwuję
- 2024-06-07: Joanna Przetakiewicz: Jestem za otwarciem sklepów w niedzielę. To duże ułatwienie dla pracujących matek
- 2024-05-22: Joanna Przetakiewicz: Podczas kampanii wyborczej kobietom wiele obiecano. Jak na razie nie widać rezultatów i jest duże rozczarowanie
- 2024-05-20: Katarzyna Zielińska: Na dobranoc nie oglądamy telewizji, tylko czytamy dzieciom książki. To jest ten moment, kiedy możemy budować relację z naszymi pociechami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne – Podlaskie
Samorządy inwestują w mieszkania dla studentów i absolwentów. Chcą w ten sposób zatrzymać odpływ młodych ludzi
120 studentów i absolwentów odbierze klucze do własnego lokum w ramach programu „Mieszkanie dla absolwenta” w Białymstoku. W ten sposób miasto chce zatrzymać w mieście najlepszych absolwentów i studentów kończących studia poprzez zapewnienie im preferencyjnych warunków najmu. Inwestycja pochłonęła 57 mln zł, z czego większość stanowiło dofinansowanie z Banku Gospodarstwa Krajowego.
Ochrona środowiska
Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
Według badania przeprowadzonego przez Honeywell większość firm planuje w ciągu najbliższego roku zwiększyć wydatki na inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, w tym na efektywność energetyczną i redukcję emisji. Choć obowiązek informowania o swoich działaniach z zakresu ochrony środowiska i społecznej odpowiedzialności biznesu dotyczy na razie największych firm, to rynek wymusza wdrażanie niektórych założeń ESG na mniejszych podmiotach. Wzrost presji ze strony swojego otoczenia biznesowego zauważa 65 proc. badanych przedsiębiorców.
Media i PR
Komisja Europejska stwierdziła poprawę stanu praworządności w UE. Ruszyła kampania informacyjna na ten temat
W Polsce 89 proc. badanych uważa za istotne, by wszystkie państwa członkowskie UE przestrzegały podstawowych wartości Unii, w tym praworządności – wynika z badań Eurobarometru. Choć o łamaniu praworządności w ciągu ostatnich pięciu lat wiele się mówiło, również w Polsce, za dobrze poinformowanych na temat praworządności uważa się 62 proc. Polaków. Komisja Europejska pod koniec października wystartowała z ogólnounijną kampanią informacyjną na ten temat. Ostatni raport KE wskazuje, że Unia coraz lepiej radzi sobie z wyzwaniami z obszaru naruszania praworządności.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.