Newsy

Kobiety zarządzające firmami częściej zaciągają kredyty niż mężczyźni-menedżerowie

2013-03-08  |  10:05

Firmy zarządzane przez kobiety częściej niż te kierowane przez mężczyzn korzystają przy finansowaniu działalności z kredytów bankowych.  Z raportu przeprowadzonego przez Big InfoMonitor wynika też, że lepiej kontrolują poziom zaległych należności. „Kobiecym” firmom kontrahenci są winni mniejsze kwoty niż przedsiębiorstwom zarządzanym przez mężczyzn.

 – Z naszego badania wynika, że wśród firm zarządzanych przez mężczyzn występują często wyższe kwoty niespłaconych zobowiązań, powyżej 100 tys. zł, natomiast wśród pań te kwoty są poniżej 100 tys. zł. To pokazuje, że panie są bardziej wrażliwe na to, co się dzieje z finansami – tak przynajmniej wynika raportu – i bardziej dbają o tę stronę finansową i ściąganie należności. Powoduje to, że kwoty zaległości są mniejsze niż w przypadku firm zarządzanych przez mężczyzn – mówi w Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Hildebrand, prezes BIG InfoMonitor.

BIG InfoMonitor przygotował raport na temat wpływu nieterminowych płatności na działanie przedsiębiorstw według kryterium płci osób zarządzających. W ocenie 61 proc. firm zarządzanych przez kobiety nieterminowe płatności są postrzegane jako częsty problem. W przypadku przedsiębiorstw prowadzonych przez mężczyzn jest to 57 proc. Jednak zdaniem kobiet tylko 26 proc. kontrahentów ma zdecydowanie niską zdolność do regulowania zobowiązań, mężczyźni oceniają tak 36 proc. kontrahentów.

Z badania wynika, że zarówno kobiety, jak i mężczyźni zarządzający firmami uważają nieterminowe płatności za utrudnienie w prowadzeniu działalności gospodarczej, 83 proc. badanych w obu grupach uważa, że jest to poważna przeszkoda w prowadzeniu firmy.

Raport InfoMonitora podaje także, że firmy – bez względu na płeć osób zarządzających – jako główne główne źródło finansowania (83-84 proc.) działalności wskazały środki własne. Jednak 36 proc. ankietowanych pań wskazało kredyt w banku komercyjnym jako źródło kapitału, w przypadku badanych mężczyzn było to tylko 24 proc. Kredyt w banku jest finansowaniem obarczonym znacznie większym ryzykiem niż korzystanie ze środków własnych.

 – Porównując efekty działań czy to, jaka jest skłonność do podejmowania ryzyka przez menedżerów kobiety i menedżerów mężczyzn, widać, że panie w takim samym stopniu jak mężczyźni potrafią podejmować ryzykowne decyzje i często wykorzystują w większym stopniu niż mężczyźni np. finansowanie zewnętrzne do finansowania działalności firmy. Jest to dobry kierunek działania i pozwala rozwijać działalność firm – podkreśla prezes BIG InfoMonitor.

W ocenie 30 proc. ankietowanych firm prowadzonych przez kobiety, banki komercyjne łatwiej umożliwiają uzyskanie finansowania niż spółdzielcze (na przewagę tych ostatnich wskazało tylko 15 proc. „kobiecych” przedsiębiorstw).

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.