Mówi: | Artur Szeremeta |
Firma: | Oferteo.pl |
Kończy się sezon na tani opał. Polacy najczęściej poszukują ekogroszku
Miesiące letnie i wczesna jesień to czas wzmożonych zakupów opału na zimę – wynika z danych serwisu Oferteo.pl Nic dziwnego skoro ceny w tym okresie są znacznie niższe niż pod koniec roku. Wciąż najpopularniejszy jest ekogroszek. Tego opału dotyczyło ponad 40 proc. zapytań w serwisie. Kolejne w kolejności są pellet drzewny i drewno, w tym drewno kominkowe, co pokazuje, że Polacy stawiają na coraz bardziej ekologiczne paliwa.
– Warto wcześniej zadbać o zakupienie opału na zimę. Według raportu Oferteo.pl najlepiej jest to uczynić już w miesiącach letnich, kiedy ceny węgla, pelletu drzewnego czy ekogroszku są najniższe – mówi agencji Newseria Biznes Artur Szeremeta z serwisu Oferteo.pl.
Z obserwacji serwisu wynika, że Polacy mają tego świadomość i w tych miesiącach zdecydowanie częściej zgłaszają zapotrzebowanie na zakup opału niż w pierwszych sześciu miesiącach roku. W okresie od 1 stycznia 2015 roku do 30 czerwca 2016 roku rekordowa liczba zapytań przypadła właśnie na lipiec, sierpień i wrzesień 2015 roku (odpowiednio 12 proc., 11 proc. i 10,5 proc.).
– Najpopularniejszy jest ekogroszek. Jako najbardziej pożądane paliwo wskazało go 41 proc. użytkowników Oferteo.pl. W drugiej kolejności największym zainteresowaniem cieszył się pellet drzewny z 21 proc. wskazań. Następnie popularne było również drewno, w tym drewno kominkowe, a także tradycyjny węgiel kamienny (odpowiednio 15 proc. i 13 proc.) – mówi Szeremeta.
Mniej popularne były m.in. brykiety drzewne, agropellet i węgiel brunatny.
Jak podkreśla Szeremeta, popularność ekogroszku nie dziwi. Jest wygodniejszy w użyciu i składowaniu niż węgiel kamienny, a jednocześnie niewiele droższy. To paliwo, które spełnia europejskie normy paliwa ekologicznego, zawiera niewielki ilości siarki i po spaleniu pozostawia mniej popiołu.
Ekologiczność jest również zaletą pelletu drzewnego, bardzo popularnego w Niemczech i Skandynawii. Pozyskanie surowca nie wymaga dodatkowej eksploatacji środowiska, a jego spalanie wiąże się z niewielką emisją dwutlenku węgla. Jest również czystszy niż węgiel drzewny.
– Jeżeli chodzi o koszty ogrzania domu o powierzchni 100 mkw., to obliczyliśmy, że najbardziej opłaca się to zrobić za pomocą węgla kamiennego, ekogroszek jest nieco droższy, natomiast jest bardziej ekologiczny, pozostawia mniej popiołu i jest czystszy. Natomiast pellet drzewny jest to paliwo najbardziej ekologiczne, ale też koszty ogrzewania nim są najwyższe – wyjaśnia Artur Szeremeta.
Zapytania najczęściej dotyczyły zamówień od 3 do 5 ton materiału opałowego (47 proc.). Co trzeci użytkownik planował zakup 1–2 ton, a 20 proc. deklarowało zakup powyżej 6 ton.
Czytaj także
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-14: Polski przemysł meblarski traci na konkurencyjności. Coraz więcej mebli trafia na krajowy rynek z zagranicy
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.