Newsy

Konsumenci są coraz bardziej świadomi i wybierają tańszą energię

2012-10-10  |  06:50
Mówi:Marek Woszczyk
Funkcja:Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
  • MP4

    Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i częściej decydują się na zmianę dostawcy energii. Od maja utrzymuje się tendencja wzrostowa w grupie taryfowej G, czyli gospodarstw domowych – wynika z najnowszego monitoringu Urzędu Regulacji Energetyki. – Przyrost z miesiąca na miesiąc jest imponujący, to jest dobry prognostyk na przyszłość. Wkrótce osiągniemy poziom zmian sprzedawcy właściwy rynkom rozwiniętym pod względem konkurencji, jak np. w Skandynawii czy Wielkiej Brytanii – zapowiada Marek Woszczyk, prezes URE.

    Marek Woszczyk przyznaje, że biorąc pod uwagę liczbę odbiorców, zwłaszcza tych w gospodarstwach domowych, odsetek osób, które zdecydowały się na zmianę sprzedawcy nie jest zadowalający. Jednak w ciągu ostatnich miesięcy - jak mówi - dynamika tego procesu jest niezwykle pozytywna. Do tego wzrostu przyczyniła się kampania informacyjna „Uwolnij swoją energię. Chroń środowisko”. Spoty reklamowe były emitowane w telewizji w czerwcu. Ale nie tylko kampania przyczyniła się do wzrostowego trendu.

     – Mamy coraz mniej barier na tym rynku, jeżeli chodzi o możliwości wyboru sprzedawcy, o wiedzę konsumenta, że może zmienić sprzedawcę, jeżeli dotychczasowy mu nie odpowiada – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Woszczyk. – To przede wszystkim oznacza, że na rynku są oferty, z których ten odbiorca może skorzystać. Zmian by nie było, gdyby nie było ofert i to w dodatku satysfakcjonujących.

    Regulator liczy, że niedługo Polska osiągnie taki poziom zmian sprzedawcy, jaki jest właściwy dla rynków rozwiniętym pod względem konkurencji.

     – Miesięcznie nawet ponad sto tysięcy odbiorców jest w stanie zmienić sprzedawcę. To świadczy o tym, że jest dużo graczy dostępnych, czyli sprzedawców, którzy są w stanie zainteresować swoją ofertą odbiorców, na tyle że ci są gotowi dokonywać zmiany. Poza tym procedura zmiany sprzedawcy jest łatwa – wyjaśnia prezes.

    Zapewnia, że monitoruje, czy sprzedaż energii odbywa się w ramach uczciwej konkurencji.

     – Jeśli tego typu skargi wpływają, to my te je oczywiście analizujemy. Dotychczasowe przypadki, dotąd nieliczne, przekazujemy niezwłocznie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgodnie z właściwością tego organu. Zatem czynimy wszystko, aby to nie monopol, a konkurencja decydowała, z jaką ofertą odbiorca się na rynku spotyka – zapewnia Woszczyk.

    W sierpniu br. zmiany sprzedawcy energii dokonało ponad 6 tys. gospodarstw domowych, podczas gdy w lipcu liczba ta wynosiła niespełna 5,3 tys. Natomiast wśród odbiorców z grupy taryfowej A, B, C (odbiorcy przemysłowi) liczba zmian sprzedawcy odnotowana w sierpniu wynosiła prawie 5 tys. i była nieco niższa niż miesiąc wcześniej.

    Biorąc pod uwagę dotychczasowe dane pochodzące z monitoringu URE, do końca sierpnia z prawa wyboru sprzedawcy skorzystało w sumie 107 232 odbiorców: 51 047 gospodarstw domowych i 56 185 odbiorców przemysłowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.