Newsy

Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata

2025-04-15  |  06:15
Mówi:Anna Kozłowska-Pietraszko, dyrektor ds. marketingu i strategii, bolttech
Przemysław Kuraczyk, dyrektor ds. rozwoju biznesu, IQS

Cykl życia smartfonów w Polsce wyraźnie się wydłuża. Już 35 proc. Polaków używa swoich smartfonów ponad dwa lata – wynika z badania Smart Barometr opracowanego przez IQS dla bolttech. Jednocześnie jednak duża liczba osób chciałaby wymieniać smartfony częściej, nawet co roku. Dlatego kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.

Prawie trzy czwarte użytkowników smartfonów (73 proc.) korzysta na co dzień z jednego urządzenia, 28 proc. używa dwóch lub więcej. Najczęściej wybierane są smartfony z systemem operacyjnym Android (86 proc.), a 12 proc. Polaków używa smartfonów z systemem iOS.

– Jedna trzecia Polaków deklaruje, że ich telefon jest wart więcej niż 1 tys. zł, cała reszta deklaruje, że mniej, co oznacza, że większość Polaków korzysta jednak z trochę tańszych smartfonów, a flagowce, mimo że bardzo pożądane, wciąż są jednak niewielkim odsetkiem tych telefonów, które Polacy kupują – mówi agencji Newseria Przemysław Kuraczyk, dyrektor ds. rozwoju biznesu w IQS.

Badanie Smart Barometr wskazuje, że wśród najpopularniejszych akcesoriów zintegrowanych ze smartfonami są bezprzewodowe słuchawki (55 proc.). Już 43 proc. integruje swój telefon z telewizorem – jeszcze w 2022 roku robiło tak zaledwie 1 proc. badanych. Podobną dynamikę wzrostu widać w przypadku integracji smartfonów z systemami samochodowymi (32 proc. przy 1 proc. trzy lata temu).

– Smartfony pełnią coraz ważniejszą funkcję w naszym życiu, integrujemy je z wieloma urządzeniami, z których korzystamy na co dzień, ale też widzimy, że coraz chętniej łączymy smartfona chociażby z telewizorem czy z samochodem. Obserwujemy też, że smartfon pełni rolę centrum rozrywki w naszym życiu i różnica pomiędzy poprzednią edycją badania a tą obecną jest bardzo duża – podkreśla Anna Kozłowska-Pietraszko, dyrektor ds. marketingu i strategii w bolttech.

Użytkownicy smartfonów wciąż rzadko decydują się na dodatkowe usługi wspierające bezpieczeństwo. Najczęściej wybieraną usługą jest ochrona sprzętu przed uszkodzeniem (20 proc.), dodatkowa gwarancja na wypadek awarii (15 proc.) oraz program antywirusowy (6 proc.). Ponad połowa użytkowników (64 proc.) nie korzysta z żadnych usług dodatkowych.

– Pytani, jakie usługi najchętniej by dokupili, deklarują, że są to właśnie usługi ochrony przed uszkodzeniem, ale też możliwość odsprzedania starego urządzenia w przypadku zakupu nowego – dodaje Anna Kozłowska-Pietraszko.

Mimo że większość Polaków nie zabezpiecza swojego smartfona, to cykl życia przeciętnego urządzenia wyraźnie się wydłuża. Najczęściej smartfon ma mniej niż 1,5 roku, rośnie jednak odsetek konsumentów, którzy pozostają przy tym samym modelu przez ponad trzy lata – w 2022 roku było to 9, a dziś już 16 proc. Rosnące ceny urządzeń skłaniają do dłuższego użytkowania posiadanych modeli, a decyzję o wymianie podejmujemy nie tyle ze względu na atrakcyjną ofertę (17 proc.) lub premierę nowego modelu (4 proc.), ile ze względu na awarię (47 proc.) lub spadek wydajności baterii (44 proc.).

Polacy najczęściej wymieniają smartfony z powodu ich kondycji. Na pierwszym miejscu znajduje się kwestia awarii, na drugim kwestia kondycji baterii i mamy tu duży wzrost w stosunku do poprzedniej edycji badania. Na trzecim miejscu znajdują się kwestie uszkodzeń. Jeżeli urządzenie ulegnie zniszczeniu, które uniemożliwia korzystanie z niego, zamiast naprawiać, często decydujemy się na jego wymianę – tłumaczy dyrektor ds. marketingu i strategii w bolttech.

Choć konsumenci podejmują coraz bardziej świadome decyzje zakupowe, większość z nich chciałaby wymieniać smartfon częściej.

–  Łącznie 60 proc. badanych chciałoby go wymieniać co dwa lata lub częściej, co oznacza, że jest potencjał na rynku dla firm, które znajdą sposób, jak te smartfony, które mogą być dziś poza zasięgiem finansowym Polaków, udostępnić w lepszej cenie czy innej formie, żeby spełnić tę potrzebę. Widać różnicę pomiędzy tym, jak Polacy często faktycznie wymieniają swoje smartfony, a między tym, jak często chcieliby to robić – zauważa Przemysław Kuraczyk.

W takim kontekście naturalnym kierunkiem rozwoju rynku mogą być elastyczne modele użytkowania, takie jak najem.

To usługa, która umożliwia konsumentom korzystanie ze smartfona – również z droższych, flagowych modeli – w ramach niskiej, stałej, miesięcznej opłaty. Dzięki temu bariera wejścia i dostęp do nowoczesnych urządzeń jest znacznie niższy. Co istotne, wysokość opłaty nie zmienia się i pozostaje niezależna od warunków ekonomicznych wskazuje Anna Kozłowska-Pietraszko.

Choć 79 proc. użytkowników smartfonów nie słyszało o możliwości najmu, to zainteresowanie usługą rośnie – szczególnie wśród posiadaczy iPhone’ów, wśród których 31 proc. potwierdza znajomość modelu wynajmu sprzętu.

To, co najbardziej sobie cenią w tej usłudze, to możliwość dostępu do droższych urządzeń i płacenia niskiej opłaty miesięcznej zamiast wysokiej opłaty na start. Trzeci powód to możliwość wymiany urządzenia nawet co roku. W przypadku podpisania umowy najmu nawet 12 miesięcy przed zakończeniem umowy można wymienić urządzenie na najnowszy model – podkreśla dyrektor ds. marketingu i strategii w bolttech. – Na rynkach zachodnioeuropejskich ten model cieszy się coraz większą popularnością, szczególnie wśród osób młodych, które cenią sobie wolność i częściej decydują się na subskrypcję zamiast zakupu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Szkolenie Online IMM

Ochrona środowiska

PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej

Rekordowe w historii zyski Grupy PGE pozwolą na dalszą transformację energetyczną i kolejne inwestycje. Spółka planuje budowę bateryjnych magazynów energii, będzie też intensywnie rozwijać inwestycje w odnawialne źródła energii, szczególnie offshore, a także sieci dystrybucyjne. Analizuje też możliwość budowy elektrowni jądrowej w Bełchatowie. – Nasze plany to dalsza transformacja grupy zmierzająca w stronę tego, czego oczekuje od nas rynek – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

Handel

Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów

Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, utrudnia planowanie działalności gospodarczej i inwestowanie w warunkach rosnącej niepewności. W tej sytuacji wiele firm wstrzymuje się z inwestycjami bądź gromadzi zapasy surowców i półproduktów na kolejne tygodnie działalności. Amerykańskie cła powodują wprowadzenie taryf odwetowych ze strony dotkniętych nowymi przepisami krajów. W efekcie globalny handel wyhamuje, a wraz z nimi spowolni rozwój gospodarczy.

Bankowość

Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.