Mówi: | Adam Wawrzyniak |
Firma: | Oferteo.pl |
Ekogroszek najpopularniejszym paliwem do ogrzewania. Wybiera większość osób zaopatrujących się w opał
83 proc. Polaków kupujących opał nie zamierza w ciągu najbliższych pięciu lat zmieniać wybieranego paliwa – wynika z danych Oferteo.pl. Najpopularniejszym wśród nich produktem jest ekogroszek, który wybiera 54 proc. ankietowanych. O wyborze dostawcy opału najczęściej decyduje cena.
Tylko 17 proc. badanych bierze pod uwagę możliwość zmiany sposobu ogrzewania w ciągu najbliższych pięciu lat.
– Pomimo zmian prawnych, które uprawniają sejmiki wojewódzkie do uchwalania ustaw antysmogowych, Polacy w najbliższych latach nie zamierzają zmieniać rodzaju stosowanego ogrzewania – informuje agencję Newseria Biznes Adam Wawrzyniak, kierownik projektów biznesowych w serwisie Oferteo.pl. – Źródłem ogrzewania, które wybiera najwięcej ankietowanych, bo aż 54 proc., jest węgiel, tzw. ekogroszek.
Często wykorzystywany bywa również pellet, czyli paliwo z biomasy (17 proc. ankietowanych), olej opałowy (10 proc.) oraz węgiel kamienny (9 proc.).
Decydującym czynnikiem przy wyborze dostawcy jest cena (wskazuje tak 68 proc. badanych). Za tonę opału ankietowani płacą przeciętnie około 740 zł, co daje wydatki w wysokości około 3,7 tys. zł rocznie. Klienci zwracają uwagę także na pochodzenie surowca. Najchętniej wybierają opał rodzimego pochodzenia (aż trzy czwarte badanych). Wśród preferowanych dostawców znalazły się jedynie krajowe kopalnie. Najczęściej wymieniano Wesołą, Piast i Mysłowice.
– Polski węgiel uważany jest za produkt dobry jakościowo i wydajny energetycznie – tłumaczy Adam Wawrzyniak. – Z analizy, którą przeprowadziliśmy, wynika, że Polacy są coraz bardziej zainteresowani ekologicznymi aspektami opału.
Stąd bierze się rosnące zainteresowanie ekogorszkiem, który jest bardziej przyjazny środowisku. Jego popularność względem ubiegłego roku wzrosła o 15 proc. Spadła natomiast liczba zapytań dotyczących tradycyjnych form węgla kamiennego.
Czytaj także
- 2024-12-12: 15 proc. Polaków na co dzień korzysta z miejskich rowerów publicznych. To rosnący potencjał dla reklamodawców
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-25: Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru
- 2024-10-02: Z roku na rok rośnie odsetek Polaków segregujących odpady. Nie zawsze jednak robią to prawidłowo [DEPESZA]
- 2024-10-25: Obrót elektroniką z drugiej ręki sprzyja środowisku. Polacy coraz chętniej sięgają po używane i odnowione smartfony
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.