Newsy

Franczyza coraz popularniejsza. Rośnie liczba otwieranych placówek

2014-09-15  |  06:15
Mówi:Michał Dorszewski
Funkcja:regionalny agent ds. rozwoju
Firma:Subway Polska
  • MP4
  • Co roku przybywa zarówno systemów franczyzowych, jak i otwieranych placówek. W 2013 roku ponad 40 proc. firm zanotowało wzrost liczby placówek. Szacuje się, że w tym roku liczba firm działających na licencji znanych marek przekroczy 60 tys. Eksperci podkreślają, że popularność franczyzy wynika z siły marki, oferowanego wsparcia i pomocy w marketingu.

    Polska jest rynkiem, gdzie systemy franczyzowe są bardzo popularne, m.in. w gastronomii, biurach podróży, bankach, pralniach, biurach doradztwa podatkowego, a nawet w tak kapitałochłonnych inwestycjach, jak prowadzenie hotelu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Dorszewski, regionalny agent ds. rozwoju w Subway Polska.

    Systematycznie rośnie liczba otwieranych placówek i marek, które decydują się na franczyzę. Jak wynika z „Raportu o rynku franczyzy” opracowanego przez firmę PROFIT system, w tym roku liczba placówek może wzrosnąć do 63 tys. (58 tys. w 2013, blisko 54 tys. w 2012 roku), natomiast liczba systemów – do 1 tys. (przy 941 w 2013 i 892 w 2012 roku). Najwięcej nowych systemów przybywa w branży gastronomicznej (w ubiegłym roku 22), spożywczej (18) i odzieżowej (12). Pod względem franczyzy Polska jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Jak podkreśla Dorszewski, kryzys zweryfikował część franczyzowych konceptów. W ubiegłym roku ponad 50 firm wycofało się z franczyzy. Z rynku znikają te sieci, które nie oferują sprawdzonego pomysłu na biznes. Przedsiębiorcy coraz uważniej podchodzą do franczyzy i wybierają przede wszystkim duże marki. Pytają o prawa i obowiązki, koszt, pomoc w znalezieniu lokalu i wsparcie. Ekspert radzi, by przed rozpoczęciem współpracy porozmawiać z obecnymi franczyzobiorcami, zwłaszcza takimi, którzy prowadzą więcej niż jeden punkt.

    Jeśli dana marka ma multifranczyzobiorców, to dobrze to on niej świadczy. Jeśli ktoś otworzył jeden punkt i on się sprawdza, to przychodzi po kolejne licencje – tłumaczy ekspert z Subway Polska.

    Siła marki, wsparcie, know-how i marketing to czynniki, które wpływają na rosnącą popularność franczyzy. Rola franczyzodawcy nie kończy się wraz z otwarciem lokalu. Ważne jest, by eksperci danej marki byli blisko rynku, tak by móc się opiekować franczyzobiorcami. Dorszewski podkreśla jednak, że powyższe czynniki nie są gwarancją sukcesu. Wiele zależy od samego franczyzobiorcy i sposobu zarządzania placówką.

    W Subwayu oferujemy szeroki program wsparcia zarówno przed, w trakcie, jak i po przystąpieniu do naszej sieci, poczynając od seminarium informacyjnego, na którym przedstawiamy model działania biznesu, poprzez sprawdzanie kwalifikacji franczyzobiorców, aż po pomoc w poszukiwaniu lokalu, jego zaprojektowanie i wyposażenie – wyjaśnia ekspert. – Oferujemy także dostęp do kursów e-learningowych w ramach University of Subway, dostępnych online 24 godziny na dobę, 365 dni w roku, dzięki którym można doszkalać personel. W razie potrzeby regionalni agenci ds. rozwoju marki w Polsce oferują również dodatkową, indywidualną pomoc.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

    Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

    Bankowość

    Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

    Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

    Prawo

    Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

    Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.